GRIP 1 Middelhulpverlening (aanrijding met beknelling vrachtwagen) A76 - Heerlen 14-08-2012

Auteur Topic: GRIP 1 Middelhulpverlening (aanrijding met beknelling vrachtwagen) A76 - Heerlen 14-08-2012  (gelezen 9157 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
GRip :-)  Bij sommige meldingen is het LMC verhaal nog niet helemaal up to date :-)
Terug kijkend naar de meldingen zie je ook alleen maar TS Heerlen & Kerkrade

De melding waar GR bij staat is voor de 2de HV

Zeker weten? Bij de alarmering daarvoor staat er "Mi". Lijkt me toch een opschalingsaanduiding dan. Dus eerst "middel" en vervolgens "groot".


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Tweezijdig aanrijden misschien?

Meest logische zal zijn geweest dat de TS en HV uit Heerlen vanuit de kazerne via de Welterlaan, de A79, keren bij afrit Voerendaal en dan de A76 opgereden zijn in de richting van Duitsland. De TS Kerkrade zal vanuit Kerkrade de N281 zijn opgereden in de richting van knooppunt Bocholtz, vanaf daar kun je de A76 op richting Duitsland of eventueel weer richting Geleen mocht de exacte ongevalslokatie (links of rechts)niet correct zijn.

Vraag mij alleen af wat de meerwaarde is geweest voor de HV van Kerkrade daar deze een HV-2 is en die van Heerlen een HV-1, iemand enig idee?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Zeker weten? Bij de alarmering daarvoor staat er "Mi". Lijkt me toch een opschalingsaanduiding dan. Dus eerst "middel" en vervolgens "groot".

90-8 zit redelijk dicht voor het vuur, dus ik ga er vanuit dat het klopt. De volgorde van de karakeristieken hoeft niet altijd even voorspelbaar te zijn, dus vermoedelijk stond er eerst "grip" en daarna "middel". Dat is in elk geval de meest logische verklaring.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085

Vraag mij alleen af wat de meerwaarde is geweest voor de HV van Kerkrade daar deze een HV-2 is en die van Heerlen een HV-1, iemand enig idee?

Dat zullen wel gewoon extra materialen zijn. Op de HV's liggen (waarschijnlijk) zwaardere redgereedschappen, onderstoppingsmateriaal, staaldraadtakels (wegtakelen vrachtwagen van voorganger), dommekrachten (stabilisatie) etc. Het maakt dan niet uit of het een HV-1 of HV-2 is, want de materialen zijn al zwaarder dan die op de TS.

Maar denk ook aan werkplatforms (op hoogte werken bij vrachtwagen) en dergelijke.....
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Ongevallen met beknellingen met vrachtwagens zijn altijd middelincidenten.
owh ::). Heb toch een aantal vergelijkbare incidenten gezien wat toch keurig opgelost is door een TS en een HV... Ik zou niet zo hard roepen dat het altijd middelincidenten zijn.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
owh ::). Heb toch een aantal vergelijkbare incidenten gezien wat toch keurig opgelost is door een TS en een HV... Ik zou niet zo hard roepen dat het altijd middelincidenten zijn.
Over het algemeen zijn die incidenten middel-incidenten.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
owh ::). Heb toch een aantal vergelijkbare incidenten gezien wat toch keurig opgelost is door een TS en een HV... Ik zou niet zo hard roepen dat het altijd middelincidenten zijn.

Daadwerkelijke bevrijdingen uit vrachtwagens zijn inderdaad vrijwel altijd middelincident. Het begint al bij een redelijke gecompliceerde stabilisatie, soms met behulp van dommekrachten, spanbanden etc en vervolgens krijg je de verzwaarde kooiconstructie van de cabine voor je kiezen. Zowel op het gebied van de daadwerkelijke bevrijding als op het gebied van onderling aflossen (over het algemeen loodzwaar werk) kan je extra handjes dan bijzonder goed gebruiken. Bij een ingedeukte cabine zou het bijvoorbeeld kunnen dat er met een staaldraadtakel gewerkt moet worden om de cabine 'uit te deuken'. Al met al meer dan genoeg redenen om bij een beknelling met een vrachtwagen standaard twee tankautospuiten te alarmeren....
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
In het kader van incidentmanagement wordt er in veel regio's gewerkt met tweezijdig aanrijden van de hulpdiensten het zogenaamde COBA.

Ervaring leert dat meldingen soms erg onduidelijk zijn. Dus om tijd te winnen en er zeker van te zijn dat er voertuigen ter plaatse komen kiest men dus ervoor om 2 korpsen te alarmeren met als basis 2x TS + HV.  

Ook een melding of juist de onduidelijkheid van een melding kan al aanleiding zijn om extra op te schalen. Iemand belt 112 en roept in paniek er zijn hier meerdere vrachtwagens en auto's op elkaar geklapt. Of weleens gehad dat een voorbijganger op de andere rijbaan belde dat hij had gezien dat er diverse voertuigen op elkaar zijn geklapt. Niets bekend over hoeveel voertuigen, soort voertuigen, hoeveel slachtoffers, welke lading, etc.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Zeker weten? Bij de alarmering daarvoor staat er "Mi". Lijkt me toch een opschalingsaanduiding dan. Dus eerst "middel" en vervolgens "groot".
200% zeker weten :-)
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.