GRIP 1 (Koeling C2000-zendmast, KPN Telecom) Prinses Beatrixlaan - Den Haag 19-08-2012

Auteur Topic: GRIP 1 (Koeling C2000-zendmast, KPN Telecom) Prinses Beatrixlaan - Den Haag 19-08-2012  (gelezen 12294 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Ik weet het niet zeker, maar ik gok zomaar dat er bijzondere criteria zijn waaraan "uitval" moet voldoen, voordat zo'n ding wordt ingezet. Het duurt immers even voordat zo'n apparaat is "ingevlogen", opgetuigd en op het netwerk is aangesloten. Volgens mij moet er dan uitval in een groter gebied zijn (bijvoorbeeld als gevolg van een stroomstoring) en moet er een verwachting zijn dat deze langer kan aanhouden. Er vallen vaker masten uit en als ze overal een mobiele mast neer moeten zetten dan zouden ze min of meer continu op straat zijn :)


devilfish

  • Moleculair bioloog - geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
... Er vallen vaker masten uit en als ze overal een mobiele mast neer moeten zetten dan zouden ze min of meer continu op straat zijn :)

Wat heb je aan spullen als ze alleen maar stof staan de verzamelen in een loods?

... Stel je maar eens voor dat jouw dichtstbijzijnde GSM-mast uitvalt. Misschien heb je dan binnen geen dekking meer (of minder) en zal het buiten redelijk tot goed zijn. Je maakt dan gebruik van een andere mast en jij zult vast niet de enige zijn (hogere belasting).

Zo werkt het in elk telecomnetwerk, of dat nu commercieel (GSM) of gesloten (C2000) is.

Het is voor mij hooguit vervelend als mijn GSM uitvalt, communicatie voor de hulpdiensten is denk ik toch wel iets belangrijker.

Bestaat er verder geen mogelijkheid om C2000 om te leiden over een ander netwerk (desnoods ten kost van het GSM netwerk)?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Bestaat er verder geen mogelijkheid om C2000 om te leiden over een ander netwerk (desnoods ten kost van het GSM netwerk)?

Helaas, dat zijn andere frequenties en een totaal andere techniek. Dat is op geen enkele wijze te integreren, althans niet met de huidige apparatuur.


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Ik weet het niet zeker, maar ik gok zomaar dat er bijzondere criteria zijn waaraan "uitval" moet voldoen, voordat zo'n ding wordt ingezet. Het duurt immers even voordat zo'n apparaat is "ingevlogen", opgetuigd en op het netwerk is aangesloten.

Brandweer Nederland heeft 6 mobiele masten op strategische locaties staan. Drie daarvan kunnen draadloos worden aangestuurd en zijn binnen twee tot drie uur operationeel.

Er zijn in het land verschillende mobiele C2000-masten geplaatst op brandweerkazernes. Deze kunnen inderdaad ingezet worden indien er een mast uitvalt. Maar zoals Hunter ook al aangeeft zal het in deze situatie niet alleen de C2000-mast zijn die problemen heeft... ;)

De dekking van een zendmast is beperkt, waardoor je met bestaande vaste masten bijna nooit een uitgevallen mast volledig kan opvangen. De masten liggen in een soort honinggraad patroon verspreid over Nederland. Het signaal dichtbij een uitgevallen mast zal van zeer slechte kwaliteit zijn, in de buitenlucht zal je dit niet snel merken maar vooral als je naar binnen gaat valt je ontvangst weg.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Brandweer Nederland heeft 6 mobiele masten op strategische locaties staan. Drie daarvan kunnen draadloos worden aangestuurd en zijn binnen twee tot drie uur operationeel.

Is dat parate kennis? Zo ja, wat versta je onder "draadloos"?

Ander punt, er moet nog steeds sprake zijn van een langere uitval, anders heeft het echt weinig zin. Zo'n ding moet er nog steeds naartoe gereden worden en opgetuigd worden. Het is een beetje zinloos dat de betreffende mast weer in de lucht komt op het moment dat de mobiele net klaar is om te gaan draaien.


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Is dat parate kennis? Zo ja, wat versta je onder "draadloos"?

Ander punt, er moet nog steeds sprake zijn van een langere uitval, anders heeft het echt weinig zin. Zo'n ding moet er nog steeds naartoe gereden worden en opgetuigd worden. Het is een beetje zinloos dat de betreffende mast weer in de lucht komt op het moment dat de mobiele net klaar is om te gaan draaien.

De exacte technische werking weet ik niet, maar ik weet dat alle mobiele C2000 zendmasten die vanaf 2010 zijn geleverd (aan o.a. Brandweer Wormer) draadloos kunnen worden ingezet. D.w.z. locatie onafhankelijk, zonder bedrade verbinding naar de meldkamer.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
De exacte technische werking weet ik niet, maar ik weet dat alle mobiele C2000 zendmasten die vanaf 2010 zijn geleverd (aan o.a. Brandweer Wormer) draadloos kunnen worden ingezet. D.w.z. locatie onafhankelijk, zonder bedrade verbinding naar de meldkamer.

Tsja ook dat is weer een mooi verhaal, want dat is allemaal niet zo eenvoudig "aangesloten". Je begrijpt vast wel dat ze geen WiFi zullen gebruiken ;)


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Is die grote mast niet gewoon voor straalzenders voor de langere afstand? Volgens mij heeft het C2000-netwerk genoeg overlap om uitval van één mast op te vangen. Het zou dus kunnen dat C2000-verkeer gerouteerd wordt via apparatuur in die mast. (ja, ik speculeer ook maar gewoon mee)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Is die grote mast niet gewoon voor straalzenders voor de langere afstand? Volgens mij heeft het C2000-netwerk genoeg overlap om uitval van één mast op te vangen. Het zou dus kunnen dat C2000-verkeer gerouteerd wordt via apparatuur in die mast. (ja, ik speculeer ook maar gewoon mee)

Het is natuurlijk wel zo dat elke mast via een vaste lijn verbinding heeft met de rest van het netwerk. Die vaste lijnen moeten natuurlijk door iemand beheerd worden en het is niet de eerste keer dat KPN (negatief) in het nieuws komt omdat C2000 uitvalt door een storing in 1 van hun centrales. Dat zou natuurlijk kunnen en is eigenlijk iets aannemelijker dan een "doodeenvoudige" C2000-mast, aangezien er wel vaker masten uitvallen en monteurs onder begeleiding van de politie heb ik nog niet eerder meegemaakt in deze vorm :D


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Denk dat het probleem in deze bestond dat er 1 of meerdere koelunits het begeven hebben, de boel wil met dit weer dan lekker opwarmen.
en als je dan ook nog eens en aantal calamiteiten in de buurt hebt die veel zendvermogen vreten kan het wel eens erg warm worden, en misschien schakelen de zenders zich thermisch uit en dan ben je verder van huis qua hulpverlening, want een soort tweede smilde wil je niet hebben. maar gezien het aantal brandweer dat is opgeroepen ben ik bang dat er meer aan de hand is geweest, of de zenders mochten absoluut niet uit, minder vermogen en stond de brandweer paraat als het echt uit de klauwen liep