Rene,
Zoals jij het omschrijft is het dan niet zo dat je zoals ik al eerder omschreven heb met een groter probleem komt te zitten als er na een zwaardere keuring (waar nu al een groot deel van onze vrijwillgiers moeite mee hebben) ineens voor het feit komt te staan dat er diverse mensen afgekeurd worden? Je dan ook als organisatie een groter probleem hebt. Nu kun je als organisatie helemaal richten op de vooraf vast gestelde leeftijd. Hierbij ook rekening mee houden wanneer er eventueel cursussen beginnen om hier de vrijwilligers al iets eerder op aan te nemen.
Wanneer je het van de keuring af laat hangen is het volgens mij voor zowel de organistatie als de vrijwilliger nog zuurder om door middel van afkeur ontslag te krijgen.
Of de keuring zwaarder is weet ik niet..... mijn idee is in ieder geval dat je heel goed getest wordt voor het brandweerwerk dat je moet uitvoeren.
Tja... natuurlijk is het vervelend als iemand niet meer door de keuring komt. Maar weegt dat op tegen het inzetten van iemand die niet geschikt is om het brandweerwerk uit te voeren?
Met de huidige richtlijnen wordt je vanaf een bepaalde leeftijd al jaarlijks gekeurd. Stel nou eens dat je in de toekomst vanaf een bepaalde leeftijd 2 keer per jaar een test (keuring...) moet uitvoeren. Dan lijkt mij de kans erg klein dat je "plotseling" wordt afgekeurd.
Je kan dan zelf zien aankomen dat je prestaties teruglopen en een verstandige keuze maken om bijv. te stoppen bij de brandweer of extra te trainen.
Over het moment waarop vrijwilligers (die 55 jr. worden) in het korpsen worden vervangen :
Het valt mij op dat er nog steeds veel korpsen zijn die een heel strak aantal korpsleden hanteren, waarbij er bijna "één op één" gewisseld wordt.
Het is tegenwoordig heel goed te motiveren (richting bestuur) dat je als korps een iets grotere "buffer" aan vrijwiligers wilt hebben.
Dus bijv. bij een vastgestelde post sterkte van 20 personen zou je (bestuurlijk) kunnen laten vaststellen dat moet worden voorkomen dat er minder dan 20 vrijwilligers zijn, en dat er daarom maximaal 4 extra vrijwilligers (in opleiding) in dienst kunnen zijn.
groeten,
René de Caluwé