Categorisering gebouwbranden

Auteur Topic: Categorisering gebouwbranden  (gelezen 1847 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Roare

• Senior gebruiker
Gepost op: 20 augustus 2012, 02:32:15
Heeft iemand enig idee wat voor gebouwbranden (exclusief woningen) het meest voorkomen en wat de trend hierin is?

Ik heb de indruk dat winkelcentra, bouwmarkten, scholen en dat soort gebouwen veel minder vaak branden dan vroeger en dat de branden ook minder groot zijn.

Maar daar staat tegenover dat opslagloodsen, agrarische bedrijven etc... juist vaker lijken te branden en dit vaak grote branden zijn.

Dus wat voor trend is er zichtbaar bij gebouwbranden in Nederland?

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2012, 17:01:17
Ik denk dat woningen nog aardig de boventoon voeren. En dan de industriele bedrijfspanden en winkels, dan de agrarische sector. En dan afhankelijk van de periode van het jaar waar we in zitten scholen enz. Je ziet tijdens de kerstvakanties dat nogsl vaak scholen de klos zijn.
Maar naar mijn idee is er niet echt een trent in te ontdekken.

Roare

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 20 augustus 2012, 23:27:10
Ik denk dat woningen nog aardig de boventoon voeren. En dan de industriele bedrijfspanden en winkels, dan de agrarische sector. En dan afhankelijk van de periode van het jaar waar we in zitten scholen enz. Je ziet tijdens de kerstvakanties dat nogsl vaak scholen de klos zijn.
Maar naar mijn idee is er niet echt een trent in te ontdekken.

Ja daarom zei ik ook exclusief woningen, maar neem als voorbeeld winkelcentra, die lijken de laatste jaren toch redelijk buiten schot te blijven. Ik kan me jaren herinneren dat er wel 3 winkelcentra per jaar tot de grond toe afbrandden. Dus misschien is hierin wel een trend zichtbaar dan.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 21 augustus 2012, 19:22:23
Tja, als we echt over een trent willen hebben. Dan denk ik dat er een trent is dat er figuren zijn die graag een rieten dak willen zien branden. Branden in rieten daken zie je de laatste tijd regelmatig, en veel van die branden zijn dan toch wel aangestoken. En maar een klein deel van die branden ontstaan door bv schoorsteenbrand of blikseminslag.

hanzy1608

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #4 Gepost op: 21 augustus 2012, 21:42:17
Wat te denken van stalbranden. Wordt naar mijn mening veel over gediscussieerd met weinig concrete maatregelen om brand te voorkomen.