Helaas is de conceptrapportage nog niet te vinden (door mij niet althans) dus kan ik het antwoord op m'n vraag niet opzoeken: is het ook de bedoeling om de 'SIGMA nieuwe stijl' laagdrempeliger in te zetten?
Ik denk dat daar, ook voor de mensen zelf, een hoop winst te behalen valt. Nu zag je vaak dat het SIGMA team onverrichterzake huiswaarts ging omdat er voor hen geen werk meer was of men bij voorbaat dacht 'laat maar zitten, want dat duurt te lang'. Dat zal niet erg motiverend werken en is ook zonde van de beschikbare capaciteiten.
Ook bij de grotere ongevallen in de dagelijkse praktijk zou je de vrijwilligers m.i. in kunnen zetten ter ondersteuning van de ambulancedienst, waarmee de ambulancedienst mogelijk minder wagens hoeft in te zetten bij het incident en betere restdekking behoudt. Dat betekent dan dus wel dat je er eerder bij moet zijn, met kleinere en sneller inzetbare eenheden. De logistieke component (tent, container, etc.) komt dan later wel indien nodig. Wellicht dat in sommige gebieden e.e.a. ook te combineren valt met first responder taken en dergelijke. Belangrijk voordeel enerzijds is dat de leden veel meer praktijkervaring gaan opdoen dan nu het geval is, wat het ook makkelijker maakt om in een opgeschaalde situatie de goede dingen te doen. Anderzijds is het voordeel dat je makkelijker (stapsgewijs) kunt opschalen.