En weer een mooi voorbeeld dat de Nederlande geleiderail/vangrail niet instaat is om een moderne vrachtwagen tegen te houden.....
Het wordt eens tijd dat de wegbeheerder hier eens serieus naar gaat kijken.
De wegbeheerder kijkt hier serieus naar. En de verklaring hiervoor is bijzonder simpel: geleiderail is niet bedoeld en dus ook niet ontworpen op voertuigen die haaks op de geleiderail rijden en daarmee door de geleiderail kunnen breken. Geleiderail is - zoals de naam doet vermoeden - bedoeld en ontworpen om te voorkomen dat voertuigen die van hun rijrichting afwijken tegen obstakels aanrijden, op de verkeerde weghelft of in de berm belanden ("geleiden" terug de rijbaan op). Aan dit ontwerp is een maximale hoek van impact (pin me niet exact op de naam vast, die moet ik opzoeken) verbonden. Wordt de hoek groter dan een bepaalde waarde, dan kan de geleiderail dat niet meer aan. De foto's van dit incident doen vermoeden dat de tankwagen bijna haaks op de geleiderail is gebotst, en de foto's laten dan ook zien dat de geleiderail simpelweg breekt. Dit heeft dus niet zoveel te maken met of de geleiderail dit wel of niet aan kan, hij is hier immers niet voor gemaakt. Het woord "vangrail" (alsof zo'n rail alles kan vangen) klopt dus eigenlijk ook niet...
U heeft overigens niet helemaal ongelijk: er zijn in Nederland nog altijd wegvakken waar nog verouderde geleiderail staat. Deze geleiderail was bij aanleg niet ontworpen op modern zwaar verkeer. Daardoor breekt deze gemakkelijker bij kleinere aanrijdhoeken, maar belangrijker, hij klapt eerder om waardoor zware voertuigen er overheen schieten (en niet eens zozeer er door heen). Dit is inderdaad een belangrijk aandachtspunt voor wegbeheerders en zij zijn hier ook wel degelijk mee bezig. Bij groot onderhoud worden tegenwoordig regelmatig verouderde stukken geleiderail vervangen door geleiderail die voldoen aan de modernste eisen.