Misschien is de Kustwacht juist wel een goed voorbeeld van een verzelfstandigde overheidsdienst die meerdere klanten (lees: Ministeries) kan dienen. Dit in plaats van wat je gewoonlijk veel ziet binnen overheidsland; namelijk dat ieder ministerie z'n eigen uitvoeringsdienst organiseert (ter overweging: waarom hadden we eerst zoveel rijksinspecties, die met de samenvoeging van ministeries ineens gingen fuseren?). En ja, meerdere taken uitvoeren, hoort meerdere verantwoordelijke ministeries bij...
Beheersmatig valt de Kustwacht onder het ministerie van Defensie, wat best logisch is, gezien de nauwe verwantschap met de Marine, Luchtmacht en Marechaussee. Dat de taken van de Kustwacht meerdere beleidsvelden raken is denk ik juist een bevestiging van het feit dat de taken op een efficiënte manier bijeen zijn gebracht. Anders zou ieder ministerie weer z'n eigen uitvoering (moeten) gaan organiseren. Dus even praktisch gesproken: aparte Douane eenheden, KMar eenheden, Rijkswaterstaat eenheden, Politie eenheden, NVWA eenheden... Hé, dat lijkt verdacht veel op hoe het was: inefficiënt
Overigens blijkt uit het artikel niet dat de aansturing door 6 ministeries als een negatief iets wordt gezien door Teeven. Het is ingewikkeld, zeker. Lees: we hebben niet de absolute zeggenschap, dus er moet onderhandeld worden met andere departementen over toegewezen capaciteit en middelen. Misschien dat Teeven liever zou zien dat de Kustwacht onder V&J zou vallen, zodat hij meer zeggenschap had. Maar gelet op de efficiëntie die in dit unieke werkgebied bereikt kan worden, door die verschillende uitvoerende taken bij één instantie te beleggen, zou dat m.i. een stap terug zijn.