Overzicht 112-centrales en gemeenten

Auteur Topic: Overzicht 112-centrales en gemeenten  (gelezen 2777 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Gepost op: 26 augustus 2012, 09:50:56
Goedemorgen

Ik zit met het volgende:

Een Belgische dispatching dient bij haar werkzaamheden regelmatig voor brandweerinterventies in Nederland de Nederlandse brandweer te contacteren, idealiter via de 112-centrale. Nu bevindt die dispatching zich dus in België maar heeft die wél de mogelijkheid om in het Den Haagse via KPN de lucht in te gaan met een Nederlands mobiel-abo (drukken van de telefoonkosten, de internationale verbinding naar Nederland verloopt via VoIP). Als er echter via die lijn 112 wordt gebeld, wordt er steevast contact gelegd met de 112-centrale verantwoordelijk voor Den Haag (logisch) en dat is dan altijd een heel gedoe om te worden doorverbonden met de juiste regio. Begrijpelijkerwijs kennen de calltakers op de Haagse 112-centrale ook niet elk dorpje of gehucht, laat staan dat ze weten bij welke veiligheidsregio dat dorp behoort. De Belgische dispatchers weten dat ook niet, kortom: veel tijdverlies, het doorverbinden dat niet lukt, centralisten die zich afvragen waarom ze worden lastig gevallen voor een andere regio etc etc.

Nu vraag ik mij af of het mogelijk is om een lijst te bekomen met:

1. de "gewone" telefoonnummers van de 112-centrales, dus ook bereikbaar van uit  het buitenland
2. een register met vermelding welke gemeente bij welke centrale hoort (alfabetische lijst), zodat er van uit België kan worden gebeld naar de juiste centrale voor dringende brandweerhulp.

Ik had op het net al een website over de brandweer van Nederland gevonden met per gemeente een telefoonnummer (invulveld) doch ervaring leert dat deze niet volledig juist is en je soms terecht komt op een administratief telefoonnummer waar er 's avonds niet wordt opgenomen of zelfs gewoon bij het verkeerde korps aanbelt.

Alvast dank voor goede tips!




Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2012, 10:16:43
Ha kerel, jij hier :)

Elke meldkamer heeft logischerwijs normale, vaste nummers, maar als je die draait dan is het geen 112-oproep meer. Lijkt me opzich geen ramp, want meldkamers onderling bellen elkaar ook niet via 112. De vraag is dan echter of je politie of brandweer nodig hebt?

Voorts is het misschien handiger om via de officiële wegen contact te leggen met de aangrenzende meldkamers om hier goede, duidelijke afspraken over te maken en via die weg meteen de telefoonnummers te krijgen.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2012, 10:34:15
Ha kerel, jij hier :)

Hey Peter, woon jij hier óók al?  8)

Elke meldkamer heeft logischerwijs normale, vaste nummers, maar als je die draait dan is het geen 112-oproep meer. Lijkt me opzich geen ramp, want meldkamers onderling bellen elkaar ook niet via 112. De vraag is dan echter of je politie of brandweer nodig hebt?

Enkel brandweer in dit geval, telemonitoring van grote installaties en als het uit de hand loopt of er is beknelling moet het vooruit gaan.

Voorts is het misschien handiger om via de officiële wegen contact te leggen met de aangrenzende meldkamers om hier goede, duidelijke afspraken over te maken en via die weg meteen de telefoonnummers te krijgen.

Het is in dit geval een privé-instantie die het mij heeft gevraagd en waaraan ik mijn diensten verleen om eea op poten te zetten  ;) Het is dus moeilijk om via officiële weg te gaan wegens geen openbare dienst. Trouwens, als 112-centrale heb je wel contact met je buur maar dat is steevast dezelfde centrale over de grens. Zij handelen het dan verder af voor hun land. Een privé-speler die landelijk optreedt, heeft geen vast aanspreekpunt en dat maakt het moeilijker.


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2012, 12:43:02
Ha kerel, jij hier :)

Elke meldkamer heeft logischerwijs normale, vaste nummers, maar als je die draait dan is het geen 112-oproep meer. Lijkt me opzich geen ramp, want meldkamers onderling bellen elkaar ook niet via 112. De vraag is dan echter of je politie of brandweer nodig hebt?

Voorts is het misschien handiger om via de officiële wegen contact te leggen met de aangrenzende meldkamers om hier goede, duidelijke afspraken over te maken en via die weg meteen de telefoonnummers te krijgen.

Toch zijn er wel degelijk vaste telnr's gekoppeld aan de inkomende 112 lijnen van de Arbi's ... maar dan moet je voor jezelf al weten welke discipline je zou moeten hebben inderdaad...


bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2012, 15:02:46
Kun je dat niet via KLPD Driebergen doen +31(0)343 - 53 53 53.
Die schakelen je als je mobiel belt ook door naar alle regionale alarmcentrales.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #5 Gepost op: 27 augustus 2012, 02:22:36
Elke meldkamer heeft logischerwijs normale, vaste nummers, maar als je die draait dan is het geen 112-oproep meer. Lijkt me opzich geen ramp, want meldkamers onderling bellen elkaar ook niet via 112.

Is dit zo? In België is 112 eigenlijk niet méér dan een code waarmee de burger kan aangeven om zo snel mogelijk te worden doorverbonden met een 112-centrale. De telefonieoperator zet de noodoproep via die code door naar een "gewone" telefoonlijn die toekomt op de 112-centrale. 112 is dus geen telefoonnummer en op de centrales bij ons zie je niet dat iemand dat "gewone" nummer heeft gebeld. Het komt als een noodoproep-zonder-meer op een noodlijn binnen.

Kun je dat niet via KLPD Driebergen doen +31(0)343 - 53 53 53.
Die schakelen je als je mobiel belt ook door naar alle regionale alarmcentrales.

Dat dacht ik uiteindelijk maar te doen mocht er niets anders uit de bus komen. Je zit dan echter weer met die doorschakelingen die tamelijk lang duren en ik heb daar slechte ervaringen mee (misschien dat dit in Driebergen anders is omdat men het daar gewoon is om te doen). Vreemd trouwens dat jullie nog steeds die omweg kennen van een landelijke centrale die gewoon doorschakelt (tijdverlies)? Ik dacht dat dit nog een relict was uit de begintijd dat mobiel bellen nog een zeldzaamheid was en waarmee men niet goed wist wat aan te vangen. Ik had vanuit Nederland trouwens het nummer 0900-8844 doorgekregen als landelijke alarmlijn voor de brandweer maar daar kan ik natuurlijk helemaal niets mee, het dient voor niet-dringende politiehulp  ::)


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2012, 02:37:34
Nu bevindt die dispatching zich dus in België maar heeft die wél de mogelijkheid om in het Den Haagse via KPN de lucht in te gaan met een Nederlands mobiel-abo (drukken van de telefoonkosten, de internationale verbinding naar Nederland verloopt via VoIP). Als er echter via die lijn 112 wordt gebeld, wordt er steevast contact gelegd met de 112-centrale verantwoordelijk voor Den Haag (logisch) en dat is dan altijd een heel gedoe om te worden doorverbonden met de juiste regio.

Blijkbaar staat er een switch en gaat enkel contact naar mobiele nummers via een mobiel netwerk en de noodoproepen via een vaste lijn. Vandaar dat we dus niet meteen in Driebergen uitkomen. Dit volledigheidshalve ter info.