Transport door politie bij penetrerend letsel

Auteur Topic: Transport door politie bij penetrerend letsel  (gelezen 5303 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

7131

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 29 augustus 2012, 21:31:11
Ik zeg: inpakken en wegwezen.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 30 augustus 2012, 09:03:31
DBPI= Death by Paramedic Intervention. Daarom heeft Philadelphia het beleid om meteen te vervoeren. Het kan niet anders zijn dan dat het levens redt. Je mag gerust op de ziekenauto wachten maar dat kleine beetje infuus en zuurstof die wij dan doen gaat ze toch echt niet redden. Daarvoor hebben ze een chirurg nodig en een OK en niet anders. (Een anesthetist is ook handig ;D).

Dit is het ongenuanceerde antwoord. Ik sta er wel achter maar de VS is nou eenmaal NL niet. Ik heb verstand van het verhaal Philadelphia omdat we jaarlijks in de buurt komen om mee te rijden met de ambu. Philadelphia Fire Department EMS division is er belabberd aan toe. Het is één van de slechts presterende diensten van de US (gegevens uit 2010-2011). Wachtijden lopen op in termen van uren en geen minuten, Burn-out is daar schering en inslag bij het personeel. Daarom zal dit uit pure noodzaak zijn geboren. Hier in NL ligt het anders, betere aanrijtijden, ALS niveau maar ook wij, net als bovenstaande bewijst, zijn niet in staat om een penetrerend letsel op straat te redden.

Er wordt hier gesproken over de mening van MMA, korpschef en wie dan ook. Dat zal mij een zorg wezen als we maar ééntje redden door ze met een politiewagen te vervoeren. It's called thinking out of the box, stupid.....

Fijne dag nog,

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #12 Gepost op: 30 augustus 2012, 22:21:37
De patient zal je erg dankbaar zijn, maar de mening van beslissers, managers etc zal toch wel iets genuanceerder zijn dan dat denk ik zo....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

xangadib

• IvP
  • Forum gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 1 september 2012, 09:58:54
Ik geloof niet dat de meldkamer er mee in zou stemmen.

Daarnaast, wat is, op de  afstanden in Nederland de winst? Is het dan niet handiger/praktischer om meerdere patiente in een ambu te zetten? Het is net zo comfortabel als achter in een Touran hobbelen.
Digitaal onderzoek

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 1 september 2012, 10:04:59
Ik geloof niet dat de meldkamer er mee in zou stemmen.

Daarnaast, wat is, op de  afstanden in Nederland de winst? Is het dan niet handiger/praktischer om meerdere patiente in een ambu te zetten? Het is net zo comfortabel als achter in een Touran hobbelen.

In de standaardsituatie met 1, hooguit 2 slachtoffers zal de winst inderdaad niet zo veel zijn, echter juist bij grotere aantallen gewonden (met penetrerend letsel, nog even herhalen) zoals de Aurora-schietpartij, of dichter bij huis Alphen a/d Rijn zou dit misschien toch toegepast kunnen worden/kansen vergroten van slachtoffers.

xangadib

• IvP
  • Forum gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 1 september 2012, 12:17:06
Dat het met grotere aantallen kansen vergroot ben ik met je eens. Toch zou ik in eerste instantie er voor kiezen om meerdere so's in een ambu te plaatsen ipv. een politie auto. Waarom?
1) Omdat in de container opbouw, die bij ons in de regio veel gebruikt wordt, er zit ruimte is voor drie personen, plus een brancard. Uitgaande van de ambupleeg + drie so's is dit een hoger rendement dan één so in een politie auto.
2) Een politie auto met één so betekent twee blauwe collega's minder voor belangrijke taken zoals wegnemen verdere gevaarzetting, afzetten PD, op afstand houden publiek, opvangen familie tp. en dergelijke.
Digitaal onderzoek