Sirenes werken maar deels of vaak helemaal niet. De meesten mensen blijven gewoon hun ding doen en zien niet in dat er mogelijk risico's zijn. Er hoeven namelijk niet altijd dikke rookpluimen zichtbaar te zijn.
Mensen zijn nu eenmaal nieuwsgierig van aard en gaan liever zelf kijken als er wat is. Daarnaast zie je vaak dat als de sirene stopt na de alarmering mensen gewoon weer naar buiten komen. Er is ook geen einde alarm-signaal want dat moeten de mensen volgen op radio/tv. Vaak is die communicatie veel te laat.
Veel mensen kijken tegenwoordig liever zelf op P-2000 of twitter. Of verwachten dat de hulpdiensten hun persoonlijk komt informeren als het echt nodig mocht zijn. Als ze niets zien of horen dan zal het allemaal wel meevallen. Daarnaast zijn de meeste regionale omroepen ook niet sterk in crisiscommunicatie en krijg je entertainment in de mix met rampennieuws.
Persoonlijk geloof ik meer in de combinatie van 24/7 voorlichting bij calamiteiten waardoor je direct vanaf het begin van een groot incident de burger kan informeren via twitter, facebook, landelijk website, teletekst, etc. Bij grote rampen radio 1 en ned 1 als rampenzender. Informatie in de repeat zetten zodat je direct op de hoogte bent wat er aan de hand is zonder entertainment/reclames. Het maakt dan niet uit waar je in Nederland bent, je weet altijd de informatie te vinden op vaste plaatsen.
Meest gehoorde klacht van de burger is dat de voorlichting/communciatie bij incidenten te laat is. Als mensen sirenes horen, zeker in je eigen buurt dan wil je ook weten wat er speelt. Daarom functie informatiemanager maken op de meldkamer die 24/7 bezig is met het verzamelen en geven van informatie. Goed voor de eigen organisatie i.v.m. het krijgen van informatie over incidenten en goed voor de burger door snelle voorlichting. Daarnaast voorlichters inzetten met praktijkervaring die ook inhoudelijk zaken kunnen toelichten in jip- en janneketaal.