GRIP 2 (activeren WAS-palen door storing) - Limburg-Zuid 28-08-2012

Auteur Topic: GRIP 2 (activeren WAS-palen door storing) - Limburg-Zuid 28-08-2012  (gelezen 6813 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Reactie #10 Gepost op: 28 augustus 2012, 17:05:14
Toch is dit wel een zorgelijke ontwikkeling. Nu gaan de sirenes door een deel van een provincie, zonder dat het daarvoor de eerste maandag van de maand is. En dan nemen mensen geen actie. je durft haast niet over na te denken wat er gebeurt als het echt foute boel is.
Werkt dit systeem gewoon niet? Werken de campagnes niet? of ligt dit gewoon aan de mensen?

Ik durf te zeggen dat het deels aan de mensen ligt en deels ook aan de media. Tegenwoordig is iedereen zo gewent aan gsm,twitter,facebook en bedenk alle social media er maar bij. Denk dat de gemiddelde nederlander zoiets heeft van ik hoor ze wel maar ik heb van niemand nog een tweet, of sms gehad dat er iets aan de hand is in de buurt dus zal het wel niks wezen. De sirene's zijn volgens mij door de snelheid van de diverse media ingehaald waardoor er nagenoeg niemand nog een reactie op geeft.

Ook de media campange zoals die er enkele jaren terug was "weet wat je moet doen als de sirene gaat" heb ik al heel lang niet op radio en tv gezien en gehoord.

Maar goed dat is zoals ik het ervaar en mijn mening hoeft niet die van de 15 miljoen andere inwoners te zijn  :)


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #11 Gepost op: 28 augustus 2012, 17:36:48
Ook de media campange zoals die er enkele jaren terug was "weet wat je moet doen als de sirene gaat" heb ik al heel lang niet op radio en tv gezien en gehoord.

Dit is mijns inziens dan ook zorgelijk. De voorlichtingscampgane vindt vanuit Postbus 51, BZK en gemeenten elk jaar plaats in november. Dit is de zogenaamde VORAMP-campagne (voorlichting rampenbestrijding.) Je kent toch wel de spotjes in een winkelcentrum waar spandoeken hangen met de tekst dat er op een bepaalde datum een ramp gaat plaatsvinden? Dit jaar zal de campagne in het teken staan van NL-ALERT. Dit is het nieuwe alarmeringssysteem via ceelbroadcasting, wat aanvullend moet gaan werken op de WAS-palen.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #12 Gepost op: 28 augustus 2012, 18:36:27
Ik weet de oorzaak wel.

We wonen hier in Nederland.
En hier gebeurt toch nooit wat.

En dus laten we gewoon het hondje uit, weten we alles beter dan de rest en maken we zelf wel uit wat we doen bij een gevalletje geluidsoverlast.


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Reactie #13 Gepost op: 28 augustus 2012, 19:26:37
Ik zou ook niet naar binnen vluchten zoals de protocollen voorschrijven. Waarom? Omdat men in Nederland van een mug als snel een olifant maakt. Één vezeltje asbest, en er wordt direct een rampenplan opgezet alsof er een nucleaire bom ontploft is. De gemiddelde Nederlander is gewoon te nuchter ten opzichte van de veel te voorzichtige overheid.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 28 augustus 2012, 20:26:19
Ik dacht dat we met Moerdijk toch dichtbij een ramp zaten. Maar moet het dan toch nog erger eer men weer gaat beseffen hoe snel een rampsituatie zich kan voordoen?


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #15 Gepost op: 28 augustus 2012, 20:26:59
Het probleem is echter dat wij er over nadenken wat eraan de hand is, en omdat we enige kennis hebben daarna zullen handelen, de gemiddelde nederlander doet echter helemaal niks en blijft gewoon zun ding doen een aantal zal 112 bellen maar daar blijft het ook bij, behalve als men iets ziet. Vraag maar eens na wat W.A.S. betekent je zult versteld staan, het meest gegeven antwoord zal weet ik niet zijn.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #16 Gepost op: 28 augustus 2012, 20:37:52
Ik dacht dat we met Moerdijk toch dichtbij een ramp zaten. Maar moet het dan toch nog erger eer men weer gaat beseffen hoe snel een rampsituatie zich kan voordoen?

Ja.

Veiligheidsbesef komt pas kijken nadat het een keer vliegend fout gaat.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Reactie #17 Gepost op: 29 augustus 2012, 07:54:39
Het probleem is echter dat wij er over nadenken wat eraan de hand is, en omdat we enige kennis hebben daarna zullen handelen, de gemiddelde nederlander doet echter helemaal niks en blijft gewoon zun ding doen een aantal zal 112 bellen maar daar blijft het ook bij, behalve als men iets ziet. Vraag maar eens na wat W.A.S. betekent je zult versteld staan, het meest gegeven antwoord zal weet ik niet zijn.
Ik kan me een incident met gevaarlijke stoffen herinneren waar een tankwagen bij betrokken was onder een viaduct. Het was gealarmeerd via P2000 als ongeval met GS. Er stonden heel wat mensen (niet-brandweer) met een pieper aan hun broeksband bovenop het viaduct. Ik denk dus dat "wij" een iets te algemene term is hier.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #18 Gepost op: 29 augustus 2012, 10:47:47
Sirenes werken maar deels of vaak helemaal niet. De meesten mensen blijven gewoon hun ding doen en zien niet in dat er mogelijk risico's zijn. Er hoeven namelijk niet altijd dikke rookpluimen zichtbaar te zijn.

Mensen zijn nu eenmaal nieuwsgierig van aard en gaan liever zelf kijken als er wat is. Daarnaast zie je vaak dat als de sirene stopt na de alarmering mensen gewoon weer naar buiten komen. Er is ook geen einde alarm-signaal want dat moeten de mensen volgen op radio/tv. Vaak is die communicatie veel te laat.

Veel mensen kijken tegenwoordig liever zelf op P-2000 of twitter. Of verwachten dat de hulpdiensten hun persoonlijk komt informeren als het echt nodig mocht zijn. Als ze niets zien of horen dan zal het allemaal wel meevallen. Daarnaast zijn de meeste regionale omroepen ook niet sterk in crisiscommunicatie en krijg je entertainment in de mix met rampennieuws.  

Persoonlijk geloof ik meer in de combinatie van 24/7 voorlichting bij calamiteiten waardoor je direct vanaf het begin van een groot incident de burger kan informeren via twitter, facebook, landelijk website, teletekst, etc. Bij grote rampen radio 1 en ned 1 als rampenzender. Informatie in de repeat zetten zodat je direct op de hoogte bent wat er aan de hand is zonder entertainment/reclames. Het maakt dan niet uit waar je in Nederland bent, je weet altijd de informatie te vinden op vaste plaatsen.

Meest gehoorde klacht van de burger is dat de voorlichting/communciatie bij incidenten te laat is. Als mensen sirenes horen, zeker in je eigen buurt dan wil je ook weten wat er speelt. Daarom functie informatiemanager maken op de meldkamer die 24/7 bezig is met het verzamelen en geven van informatie. Goed voor de eigen organisatie i.v.m. het krijgen van informatie over incidenten en goed voor de burger door snelle voorlichting. Daarnaast voorlichters inzetten met praktijkervaring die ook inhoudelijk zaken kunnen toelichten in jip- en janneketaal.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #19 Gepost op: 29 augustus 2012, 11:33:34
Ik denk ook dat er zo slecht gereageert word op het WAS omdat het meestal om een storing gaat. Slechts een enkele keer is er echt iets aan de hand. Niet dat ik het goed keur dat mensen WAS gewoon negeren en doorgaan waar ze mee bezig zijn maar het zal wel een verklaring kunnen zijn.

Als je het mij vraagd moet er ook weer meer voorlichting komen en rampenzenders ook bij een storing snel informatie geven wat er aan de hand is (al is het maar met een tekstregel in het scherm).
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie