GRIP 2 (activeren WAS-palen door storing) - Limburg-Zuid 28-08-2012

Auteur Topic: GRIP 2 (activeren WAS-palen door storing) - Limburg-Zuid 28-08-2012  (gelezen 6814 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #20 Gepost op: 29 augustus 2012, 12:07:42
Eens!

Maar de behoefte van de mens is op dit moment veel groter en sneller als het gaat om crisiscommunicatie. De middelen zijn er alleen nu nog het juiste beleid erbij.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Reactie #21 Gepost op: 30 augustus 2012, 11:14:24
Wat ik eergisteren zei:

Ik zou ook niet naar binnen vluchten zoals de protocollen voorschrijven. Waarom? Omdat men in Nederland van een mug als snel een olifant maakt. Één vezeltje asbest, en er wordt direct een rampenplan opgezet alsof er een nucleaire bom ontploft is. De gemiddelde Nederlander is gewoon te nuchter ten opzichte van de veel te voorzichtige overheid.

Wat geschiedde:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=66552.0


De overheden zijn in rep en roer. En de burger? Die snapt geen jota van al die commotie. En de burger bleek voor de zoveelste keer gelijk te hebben ook.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #22 Gepost op: 30 augustus 2012, 11:25:56
Inmiddels worden er door de Politiek vragen gesteld over het gebrek aan reactie van de burgers op het luchtalarm van 28 augustus.

Ruud


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
'Bevolking negeert sirenes'

Gepubliceerd: 30 augustus 2012 11:44

MAASTRICHT - De Maastrichtse raadsfractie PVM heeft donderdag de noodklok geluid over het negeren van de sirenes, die dinsdag per ongeluk afgingen in heel Zuid-Limburg.

Mensen reageerden er niet op en volgden aanwijzingen door hulpverleners om naar binnen te gaan niet op, aldus PVM in vragen aan burgemeester en wethouders.
Een woordvoerder van de brandweer noemde het in een reactie menselijk dat mensen de sirenes negeerden. ''Hier zijn rampen en crises niet aan de orde van de dag zoals in Israël'', zei.
''Bovendien weet ruim 80 procent van de mensen best wel wat te doen, ze kijken echter eerst of er rook of sirenes van hulpdiensten zijn. Zo niet, dan gaat het leven door.''
Vanaf november krijgen mensen in regio's waar rampen plaatsvinden een gericht sms-alarm.
Door: ANP
Samen sterk in de hulpverlening!


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #24 Gepost op: 30 augustus 2012, 14:19:04
De overheden zijn in rep en roer. En de burger? Die snapt geen jota van al die commotie. En de burger bleek voor de zoveelste keer gelijk te hebben ook.

Tot het fout gaat en er is niet aan de bel getrokken door de overheden. Dan is het land ook weer in rep en roer.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
Reactie #25 Gepost op: 30 augustus 2012, 18:41:45
Waarom niemand reageerde? Simpel:
Grof gezegd is het de schuld van de hulpverleners (jullie dus). Want er vallen in dit land gewoon te weinig doden, jullie doen het werk te goed. Dus, als jullie willen dat mensen gaan luisteren naar het alarm moet je het een keer lekker fout laten gaan.
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Reactie #26 Gepost op: 31 augustus 2012, 16:30:10
Tot het fout gaat en er is niet aan de bel getrokken door de overheden. Dan is het land ook weer in rep en roer.

Daarom kun je die WAS-palen beter helemaal afschaffen, dan hoef je ook geen valse verwachtingen te hebben. Ik heb slechts één keer een situatie meegemaakt dat die dingen eindelijk eens gebruikt konden worden, maar toen bleef het angstvallig stil. En de gemeente liet  pas 23 uur na het incident iets van zich horen door middel van een persbericht....