Explosieven Opruimingsdienst (EODD), Defensie Duikgroep (DDG) & CBRN

Auteur Topic: Explosieven Opruimingsdienst (EODD), Defensie Duikgroep (DDG) & CBRN  (gelezen 214109 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

-Volvo-34-

• Senior gebruiker
Reactie #170 Gepost op: 13 december 2011, 20:25:56
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.

CMKmaat

• What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #171 Gepost op: 13 december 2011, 20:37:22
ik kwam net dit voertuig tegen
kunt iemand de funcie er van vertellen en welke dienst

(de 4x4 pickup)

http://www.remcoholst.nl/items/reportages/142/Luchtmachtdagen-2011-trekt-veel-bezoekers-%7B-video-update%7D.html
Goeie vraag.
Ik denk niet dat we dit voertuig binnenkort langs de weg zullen zien. Het voert zowel BiZa- als Rijkshuisstijlstriping op het zelfde voertuig in combinatie met blauw-rood.
Ik heb hem zelf helaas niet gezien ... maar vermoed een proefballonnetje.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.

Blauwe-motormuis

• Senior gebruiker
Reactie #172 Gepost op: 13 december 2011, 21:04:11
Gezien naar de registratieplaat (??-KP-40) ipv kentekenplaat welke op het voertuig zit, denk ik, dat het thuis hoort bij Defensie. Misschien zijn dit de nieuwe kleuren van de EODD.

-Volvo-34-

• Senior gebruiker
Reactie #173 Gepost op: 13 december 2011, 21:07:43
Gezien naar de registratieplaat (??-KP-40) ipv kentekenplaat welke op het voertuig zit, denk ik, dat het thuis hoort bij Defensie. Misschien zijn dit de nieuwe kleuren van de EODD.
Klopt, is in het EODD voertuigen topic terug te vinden.. Veel mooiere en betere kleuren!
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.

Wouwie

• Senior gebruiker
Reactie #174 Gepost op: 13 december 2011, 21:08:18
Kleurstelling lijkt wel (verdacht) veel op de nieuwe EOD ja;

foto word geplaatst voor een forum collega
bron: Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding

ziet er erg goed uit zo, beter dan de gele kleur

Tevens is het zo te zien geen rood in de balk, maar rode pijlen, zoals meer wagens hebben met de Vista.

MachiaveIIi

• Forum gebruiker
Reactie #175 Gepost op: 14 december 2011, 13:36:12

Zover ik kan zien is het niet de EOD. Het logo is namelijk dat van de Landmacht. In de achtergrond staan afbeeldingen van gaspakkendragers en CB. Dat doet mij denken dat dit voertuig gebruikt wordt voor CBRN-inzetten (chemische, biologische, radiologische of nucleair). Aan de hand van een rondje googlen kom ik dan uit op de 43 Gemechaniseerde Brigade.

http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2011/01/28/46178238/Capaciteit_snel_inzetbare_rampeneenheden_vergroot Hier staat meer informatie over de zogenaamde snel inzetbare rampeneenheden waarvan ik denk dat dit voertuig deel uitmaakt.

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #176 Gepost op: 14 december 2011, 13:57:14
Zover ik kan zien is het niet de EOD. Het logo is namelijk dat van de Landmacht. In de achtergrond staan afbeeldingen van gaspakkendragers en CB. Dat doet mij denken dat dit voertuig gebruikt wordt voor CBRN-inzetten (chemische, biologische, radiologische of nucleair). Aan de hand van een rondje googlen kom ik dan uit op de 43 Gemechaniseerde Brigade.

http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2011/01/28/46178238/Capaciteit_snel_inzetbare_rampeneenheden_vergroot Hier staat meer informatie over de zogenaamde snel inzetbare rampeneenheden waarvan ik denk dat dit voertuig deel uitmaakt.

Ik weet niet zeker waar de EODD onder valt, maar op de website van Defensie staat het vermeld als eenheid van de Landmacht. In dat kader zou het dan ook niet vreemd zijn dat het logo van de landmacht op het voertuig staat. Jammer dat we de teksten op het voertuig niet kunnen lezen.
Senior GGP / Oost-Brabant

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #177 Gepost op: 14 december 2011, 14:24:05
Het logo is namelijk dat van de Landmacht.

Negative sir, dit logo is het nieuwe logo, bestemd voor samenwerkingsverbanden tussen meerdere krijgsmachtonderdelen. Waaronder dus ook de EODD ;)

bron: Defensiekrant 13 januari 2011

De nieuwe striping van de EODD is overigens niet alleen bestemd voor de EODD, maar ook voor andere krijgsmachtdiensten in het CBRNE samenwerkingsgebeuren. In maart 2010 was er al sprake van dat zij een eigen striping zouden krijgen. Eén van die diensten is 'Toezicht Stralingshygiëne'.

Toezicht Stralingshygiëne had / heeft een oude Chevy van 30 als uitrukvoertuig (KZ-01-09, wit van kleur met gele baan). Gezien de spullen op de achtergrond en de hierboven beschreven 'wetenschap', zou ik mijn geld dus inzetten op een nieuwe voertuig voor Toezicht Stralingshygiëne :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

MachiaveIIi

• Forum gebruiker
Reactie #178 Gepost op: 14 december 2011, 14:43:19
Negative sir, dit logo is het nieuwe logo, bestemd voor samenwerkingsverbanden tussen meerdere krijgsmachtonderdelen. Waaronder dus ook de EODD ;)

De nieuwe striping van de EODD is overigens niet alleen bestemd voor de EODD, maar ook voor andere krijgsmachtdiensten in het CBRNE samenwerkingsgebeuren. In maart 2010 was er al sprake van dat zij een eigen striping zouden krijgen. Eén van die diensten is 'Toezicht Stralingshygiëne'.

Toezicht Stralingshygiëne had / heeft een oude Chevy van 30 als uitrukvoertuig (KZ-01-09, wit van kleur met gele baan). Gezien de spullen op de achtergrond en de hierboven beschreven 'wetenschap', zou ik mijn geld dus inzetten op een nieuwe voertuig voor Toezicht Stralingshygiëne :)

Dank, dit is voor mij nieuwe info. EOD(D) is inderdaad onderdeel van de Landmacht. Bij nader inzien had ik dat beter moeten formuleren. Ik vind het mooi om te zien dat de krijgsmacht heeft gekozen voor een apart onderdeel waar de verschillende disciplines samen komen onder een noemer. Ondanks dat ik niets meer met IVZ/Bestuurskunde doe gaat mijn hart daar toch iets sneller van kloppen.

Hier overigens een foto gemaakt door Remco Suiker Fotografie van de betreffende Chevy. Meer is te vinden op http://remcosuiker.photoshelter.com/gallery-image/Toezichtorgaan-Stralingshygiene-Defensie-TSD/G0000.NITSc2BI1A/I0000E9OyqdIBauE

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #179 Gepost op: 14 december 2011, 14:47:33
Ter aanvulling:
Het CBRN responsteam (als dat niet hetzelfde is als Toezicht Stralingshygiëne), is ook nog een optie

"Bij een ramp of aanslag zal er binnen twee uur militaire
CBRN-capaciteit ter plaatse zijn. Een speciaal CBRN-responseteam
gaat voor de daadwerkelijke ontsmettingseenheid
uit om te bepalen welke maatregelen er genomen moeten
worden en welke middelen daarvoor nodig zijn.
De ontsmettingseenheid
zorgt binnen zes uur voor het voortzettingsvermogen
en ondersteuning van de civiele hulpdiensten, die
verantwoordelijk zijn voor de onmiddellijke hulp. Vulders:
‘De response-eenheid moet binnen twee uur op de plaats van
de ramp zijn. Het team kan ook met de civiele partners meedenken
en meedoen aan het commandovoeringproces."

Bron: www.defensie.nl (4 MB)
Meer info over de nieuwe CBRN organisatie (die per 2012 moet staan) is ook in bovengenoemde bron te vinden.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s