Goede morgen allen,
betreffende het voertuig (grijs met blauw-witte striping kan ik jullie het volgende vertellen;
- Het idee is geboren uit het project ICMS (Intensivering Civiel Militaire Samenwerking)/ Deelgebied CBRN.
Ik ben zelf de bedenker van dit geheel daar ik vanuit de krijgsmacht in een projectgroep werkzaam was. De wens is dat er militaire assistentie aanwezig is op het gebied van CBRN incidenten en wel met vastgestelde reactietijden als bij politie/ brandweer en GHOR. Dat betekende dat (om de tijden landelijk te kunnen afdekken) is onderkend dat in de file staan niet bevorderlijk zou zijn en er optische en geluidsignalen nodig zijn. Om net als alle andere hulpdiensten "herkenbaar" te zijn, heb ik het balletje aan t rollen gebracht. Uit verder onderzoek bleek dat Defensie als zodanig herkenbaar zou moeten zijn (civiele taak- civiel herkenbaar), dus net als iedereen. Naar mijn weten (nu ca 5 jaar later heb ik begrepen dat de CBRN Advies en assistentie teams van Defensie alsmede de EODD deze striping (gaan) voeren.
Om gelijk de vervolgvraag over de Marrechaussee te beantwoorden,..... NEE niet dezelfde striping daar deze voertuigen ook een militaire taak kunnen hebben. De striping van BZK is dus enkel bedoeld voor nationale taak Defensie!!
Groeten Leon