GRIP 3 vliegtuig zonder radiocontact begeleid door F16's - Schiphol 29-08-2012

Auteur Topic: GRIP 3 vliegtuig zonder radiocontact begeleid door F16's - Schiphol 29-08-2012  (gelezen 51268 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Vueling vermeende kaping
Published on Aug 30, 2012 by MeerTelevisie
Een burgerluchtvaart toestel van Vueling is door twee F 16 toestellen naar de polderbaan geloodsd omdat uit gedragingen leek dat het hier om een vliegtuigkaping ging.
Het toestel is veilig aan de grond gebracht. Er bleek geen sprake te zijn van een kaping.
Samen sterk in de hulpverlening!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Onderzoek naar Vueling-toestel afgerond
SCHIPHOL - De Koninklijke Marechaussee en de luchtvaartpolitie hebben het onderzoek afgerond naar het Vueling-toestel waarvan woensdag korte tijd de indruk bestond dat het was gekaapt.
 
Spaans vliegtuig naar Schiphol begeleid
Fotoserie Video De zeven bemanningsleden van de Spaanse luchtvaartmaatschappij die donderdag zijn gehoord als getuigen, zijn inmiddels weer terug naar Spanje. Dat liet een woordvoerder van de marechaussee vrijdag weten.

Het feitenonderzoek is doorgestuurd naar het Openbaar Ministerie (OM) in Haarlem. De aanklagende instantie buigt zich verder over de zaak. Het is nog onduidelijk wat zich precies in de cockpit heeft afgespeeld. Het OM kon daarover nog geen mededelingen doen.

Radiocontact
Het toestel uit Malaga verloor woensdagmiddag onderweg naar Schiphol radiocontact en volgde de opdrachten van de luchtverkeersleiding niet op. Daarop werd besloten het onder begeleiding van twee F-16's aan de grond te zetten.
De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) zou over informatie beschikken dat in de cockpit op de achtergrond op enig moment Arabische muziek te horen was. Een woordvoerder van Vueling ontkende dat later.

http://www.nu.nl/binnenland/2897619/onderzoek-vueling-toestel-afgerond.html


Rufes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 434
  • Freelance Persfotograaf
    • 112-Uitgeest
Hoe vaak komt het eigenlijk voor in Nederland dat een passagiersvliegtuig onderschept wordt door F16`s en begeleid wordt?


Gast

  • Gast
Niet vaak.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Hoe vaak komt het eigenlijk voor in Nederland dat een passagiersvliegtuig onderschept wordt door F16`s en begeleid wordt?

De commandant van vliegbasis Volkel had het over "zo'n 15 keer per jaar, dus gemiddeld 1 keer per maand". Filmpje op:
http://www.omroepbrabant.nl/?news/179741962/Commandant+vliegbasis+Volkel+%E2%80%9CEen+dergelijke+actie+heeft+altijd+zin%E2%80%9D.aspx
Senior GGP / Oost-Brabant


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Dat is het aantal keren dat de QRA moet vliegen. Hiervan zijn er ook (zeker de afgelopen jaren) onderscheppingen geweest van militaire kisten (russen). Daarnaast is vaak ook dat tijdens de onderschepping of door de onderschepping dat het radio contact weer hersteld word. Dan hoeft er verder ook niks meer begeleid te worden. Is in ieder geval voor mij de eerste keer dat een toestel onder begeleiding is geland, weet niet of Caprice het al wel vaker heeft meegemaakt.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Dat is het aantal keren dat de QRA moet vliegen. Hiervan zijn er ook (zeker de afgelopen jaren) onderscheppingen geweest van militaire kisten (russen). Daarnaast is vaak ook dat tijdens de onderschepping of door de onderschepping dat het radio contact weer hersteld word. Dan hoeft er verder ook niks meer begeleid te worden. Is in ieder geval voor mij de eerste keer dat een toestel onder begeleiding is geland, weet niet of Caprice het al wel vaker heeft meegemaakt.

Thanks voor de aanvulling. In dat kader lijkt deze gebeurtenis inderdaad vrij uniek!
Senior GGP / Oost-Brabant


Gast

  • Gast
Daadwerkelijke onderschepping van een passagiersvliegtuig, zoals nu bij de Vueling is gebeurt, niet vaak. Althans niet in Nederland, voor mij is dit in 17 jaar tijd de eerste keer dat ik dit meemaak.
Vergeet inderdaad ook niet de af en toe "verdwaalde" Russische Tupolev Tu-95 Bear bommenwerpers die door het noordelijke randje van ons luchtruim vliegen!

In het grootste deel van de gevallen dat de QRA eruit gaat is het een toestel die, om wat voor reden dan ook, het radiocontact verloren is. In de meeste gevallen gaat het daarbij om pilot-error, verkeerd geselecteerde frequentie, nog op de vorige frequentie uitluisterend. Een klein deel van die voorvallen is een daadwerkelijke uitval van de radio, maar zoals al eerder aangegeven is de juiste transpondercode voor een radiostoring in dat geval voldoende om het voor iedereen duidelijk te maken. Soms gebeurt het dat de QRA toch al gestart is en (nét) daarna alsnog het toestel weer terug is op de frequentie, in dat geval wordt de intercept gecancelled en gaat de vlucht peut verbranden als een Tango (training)-mission i.p.v. Alpha (actual) mission.

De inzet van een QRA, militaire toestellen in civiel luchtruim die begeleid worden door militaire gevechtsleiding, heeft nogal wat consequenties voor de afhandeling van het overige verkeer en dat is een verstoring die we, zo optimaal mogelijk gesproken, willen voorkomen. Daarom wordt de beslissing om daadwerkelijk de Luchtmacht te attenderen op een mogelijk voorval niet lichtjes genomen.
Schiphol is een drukke luchthaven, met veel stromen luchtverkeer in een relatief klein stukje luchtruim. Een onderschepping van een toestel in dit kleine stukje luchtruim (zeker zo dichtbij de luchthaven zelf) is een dusdanige ingreep in de normale operations, dat het overige verkeer hiervan hinder ondervindt. Elke operationele hinder leidt op wat voor manier tot vertraging en vertraging kost geld aan alle kanten. Vertragingen worden helaas vaak afgeschoven op de luchtverkeersleiding, terwijl het overgrote deel van die vertragingen niet door de verkeersleiding komen. Kortom, het besluit tot een daadwerkelijke intercept heeft nogal wat impact.
De omstandigheden bij deze Vueling gaven genoeg aanleiding voor de inzet zoals die gebeurd is.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Caprice, wie neemt eigenlijk de beslissing tot zo'n intercept? Begrijp ik goed dat de luchtverkeersleiding dit doet (of in ieder geval de eerste melding geeft?).
Fascinerend werk heb je in ieder geval  ;)
Senior GGP / Oost-Brabant


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Ik denk dat dit een nauwe samenspraak is tussen Eurocontrol (de civiele luchtverkeersleiding) en DutchMil (de militaire luchtverkeersleiding) in het geval van een civiel toestel. (Correct me if I'm wrong).

Het totale aantal QRA-inzetten is inderdaad de laatste jaren weer fors omhoog gegaan. Caprice heeft het over 'verdwaalde Russen aan de rand van het Nederlandse luchtruim', maar het zijn best grove overschrijdingen, en niet alleen van ons luchtruim, maar ook van de Noorse, de Deense, het Duitse en het Britse.

Elk land heeft zijn eigen QRA, en er wordt binnen de NAVO veel samengewerkt. Zo komt het vaak voor dat als de Noren erbij hangen, de Denen aan de grond blijven, en de Duitsers weer wel airborne gaan, wij blijven dan thuis, en de Britten pakken op. Ook andersom komt geregeld voor.

Wat Caprice al aangeeft, het deel van de QRA die eruit gaat voor een comms-loss wordt meestal al voor de take-off afgeschaald naar een Tango-Scramble, mede omdat het een behoorlijke disruptancy geeft op de operationele vluchten.

Ook ben ik het met hem eens, dat dit geval alle ingrediënten had, om dit als een Alpha-Scramble af te ronden, m.a.w. ik denk dat het hier juist is aangepakt.