Daadwerkelijke onderschepping van een passagiersvliegtuig, zoals nu bij de Vueling is gebeurt, niet vaak. Althans niet in Nederland, voor mij is dit in 17 jaar tijd de eerste keer dat ik dit meemaak.
Vergeet inderdaad ook niet de af en toe "verdwaalde" Russische Tupolev Tu-95 Bear bommenwerpers die door het noordelijke randje van ons luchtruim vliegen!
In het grootste deel van de gevallen dat de QRA eruit gaat is het een toestel die, om wat voor reden dan ook, het radiocontact verloren is. In de meeste gevallen gaat het daarbij om pilot-error, verkeerd geselecteerde frequentie, nog op de vorige frequentie uitluisterend. Een klein deel van die voorvallen is een daadwerkelijke uitval van de radio, maar zoals al eerder aangegeven is de juiste transpondercode voor een radiostoring in dat geval voldoende om het voor iedereen duidelijk te maken. Soms gebeurt het dat de QRA toch al gestart is en (nét) daarna alsnog het toestel weer terug is op de frequentie, in dat geval wordt de intercept gecancelled en gaat de vlucht peut verbranden als een Tango (training)-mission i.p.v. Alpha (actual) mission.
De inzet van een QRA, militaire toestellen in civiel luchtruim die begeleid worden door militaire gevechtsleiding, heeft nogal wat consequenties voor de afhandeling van het overige verkeer en dat is een verstoring die we, zo optimaal mogelijk gesproken, willen voorkomen. Daarom wordt de beslissing om daadwerkelijk de Luchtmacht te attenderen op een mogelijk voorval niet lichtjes genomen.
Schiphol is een drukke luchthaven, met veel stromen luchtverkeer in een relatief klein stukje luchtruim. Een onderschepping van een toestel in dit kleine stukje luchtruim (zeker zo dichtbij de luchthaven zelf) is een dusdanige ingreep in de normale operations, dat het overige verkeer hiervan hinder ondervindt. Elke operationele hinder leidt op wat voor manier tot vertraging en vertraging kost geld aan alle kanten. Vertragingen worden helaas vaak afgeschoven op de luchtverkeersleiding, terwijl het overgrote deel van die vertragingen niet door de verkeersleiding komen. Kortom, het besluit tot een daadwerkelijke intercept heeft nogal wat impact.
De omstandigheden bij deze Vueling gaven genoeg aanleiding voor de inzet zoals die gebeurd is.