GRIP 3 vliegtuig zonder radiocontact begeleid door F16's - Schiphol 29-08-2012

Auteur Topic: GRIP 3 vliegtuig zonder radiocontact begeleid door F16's - Schiphol 29-08-2012  (gelezen 51345 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Omdat de woordvoering wordt gedaan door NCTb wellicht?
Niet direct iets achter zoeken denk ik zo.

Klopt woordvoering gaat via NCTB zoals ik al gemeld heb om 14:36 uur.
RTL Z nu extra Live op RTL 7

RTL bevestigd dat het NCTB er mee bezig is.
Woordvoering gaat vanaf nu via Den Haag vanwege bemoeienis en coördinatie NCTB.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Loos alarm over gijzeling Schiphol

Op Schiphol is vanmiddag een vliegtuig uit Malaga geland nadat het door twee F-16's naar de luchthaven was begeleid. Het toestel, een Airbus A320, landde op de Polderbaan en werd apart gezet.

Er werd even gedacht aan een gijzeling, maar zowel passagiers in het vliegtuig als de Spaanse luchtvaartmaatschappij Vueling meldden dat er niets aan de hand was.

Rondjes
"Eerst gingen we rondjes vliegen in de lucht, daarna moesten we landen op de Polderbaan en beneden hoorden we van de piloot dat er niets aan de hand is, maar dat er op het vliegveld iets aan de hand is", zei een van de passagiers vlak na de landing. Even later kon het toestel naar een gate taxiën.

Een arrestatieteam is uit voorzorg het vliegtuig binnengegaan. Passagiers worden uit de Airbus gehaald en met bussen weggebracht.

Verslaggever Edwin van den Berg heeft het radiocontact van de piloot met de verkeerstoren beluisterd. Daaruit blijkt dat de piloot eerst meldde dat er niets aan de hand was. Even later zag hij de F-16's naast zich vliegen en vroeg daarop aan de verkeerstoren of zijn toestel misschien gekaapt wordt.

Geen radiocontact
De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid laat weten dat er geen radiocontact mogelijk was met was met de piloot en dat het daarom uit voorzorg door de F-16's is begeleid.
De piloot "had een ongebruikelijke aanpak toen het vliegtuig het land binnenkwam", zegt Vueling. In Nederland wordt dan automatisch uitgegaan van een mogelijke gijzeling. "In het toestel was alles normaal".
http://nos.nl/artikel/412083-loos-alarm-over-gijzeling-schiphol.html


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Loos alarm over gijzeling Schiphol

De piloot "had een ongebruikelijke aanpak toen het vliegtuig het land binnenkwam", zegt Vueling. In Nederland wordt dan automatisch uitgegaan van een mogelijke gijzeling. "In het toestel was alles normaal".
http://nos.nl/artikel/412083-loos-alarm-over-gijzeling-schiphol.html

Weet iemand voor welke aanpak deze piloot heeft gekozen?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Omdat de woordvoering wordt gedaan door NCTb wellicht?
Niet direct iets achter zoeken denk ik zo.
We vergeten ook vaak dat het even duurt voordat de organisatie nog niet alle feiten op een rij heeft en de woordvoerder dus nog niets met zekerheid kan zeggen. Het duurt even voordat alles duidelijk genoeg is om met zekerheid een uitspraak te doen.


trancefreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 906
Schiphol Incidenten ‏@112Schiphol

De eerste passagiers worden inmiddels met 2 bussen in colonne overgebracht naar de G-pier. Ambulances rijden er achter aan.


trancefreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 906
Schiphol Incidenten ‏@112Schiphol

Ook de tweede colonne voertuigen met de overige passagiers en de bemanning is inmiddels onderweg vanaf het vliegtuig richting de terminal.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Dat heb je als je in een panieksamenleving leeft als de onze (overgewaaid uit de VS) en nuchterheid ver te zoeken is. Laten we gewoon eens met beide beentjes op de grond blijven en niet gelijk een heel circus uit de kast trekken als er even geen radiocontact gemaakt kan worden.

Ik sluit in de toekomst niet uit dat er een keer zoveel miscommunicatie onstaat dat een F16 opdracht krijgt een vliegtuig uit de lucht te schieten. Met andere woorden: Je kan op een gegeven moment ook onveiligheid door te veel veiligheid creëren.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Helaas.

9/11 heeft dit soort meningen definitief gedegradeerd tot onverantwoord veiligheidsbesef.


ArjanSPL

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 324
  • Schiphol-fiel, HV Geïnteresseerd
Toestel is vrij gegeven en wordt gesleept naar B31


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Helaas.

9/11 heeft dit soort meningen definitief gedegradeerd tot onverantwoord veiligheidsbesef.

9/11 was een eenmalige gebeurtenis en sindsdien is het nauwelijks meer mogelijk om in westerse landen een vliegtuig te kapen, aangezien de cockpitdeur gesloten moet blijven en het zeer moeilijk is om wapens een vliegtuig binnen te smokkelen. Daarnaast lag de oorzaak van 9/11 vooral in het falen van de veiligheidsdiensten. En zouden de kapers in deze tijd waarschijnlijk al zijn opgemerkt voordat het plan zou worden uitgevoerd.