GRIP 3 vliegtuig zonder radiocontact begeleid door F16's - Schiphol 29-08-2012

Auteur Topic: GRIP 3 vliegtuig zonder radiocontact begeleid door F16's - Schiphol 29-08-2012  (gelezen 51643 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Onder normale omstandigheden mag een piloot die zich bewust is van een radio-failure ervan uitgaan dat de verkeersleiding inderdaad het andere verkeer bij hem weghoudt.
Op de daarvoor gepubliceerde procedures wordt dan een route gevlogen die in eerste instantie op een bepaalde hoogte over het vliegveld heen brengt, waardoor visueel waar te nemen is op welke banen er geland en gestart wordt op dat moment (indien de bewolking dit toelaat natuurlijk).
Ik ben heel benieuwd wat de uitkomsten zijn van het onderzoek naar wat zich gisteren, in de cockpit, heeft afgespeeld (en het niveau Engels van deze piloten....)
Maar er stond eerder iets over een squawk-code die ze dan moeten aanzetten, en dat was hier kennelijk niet gebeurd.


cocktail

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Klopt, voor een loss comm, emergency en hijack zijn 3 verschillende squawk codes. Geen van deze 3 is gebruikt.

De rondjes draaien boven Zeeland (holden boven River) is normaal. De route daarna niet. Vraag is of de crew dit zelf gedaan heeft of een opdracht van de interceptors was.


Gast

  • Gast
De rondjes waren ook niet geheel conform de beschreven procedure, wat ook een indicatie was dat er "iets" niet deugde.
Op dat moment was er alweer contact overigens.


cocktail

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Caprice, dat ik aannam dat ze boven River aan het holden waren conform de loss comm procedure nam ik puur aan door het beeld van FR24. Wat was daar niet conform aan, behalve een enkele 360 linksom?


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Klopt, voor een loss comm, emergency en hijack zijn 3 verschillende squawk codes. Geen van deze 3 is gebruikt.

De rondjes draaien boven Zeeland (holden boven River) is normaal. De route daarna niet. Vraag is of de crew dit zelf gedaan heeft of een opdracht van de interceptors was.
Ter info;
Lost Comm is squack 7600
General emergency 7700
En HiJack is 7500.

De geschiedenis van Flightradar24 is de squack 2314 gebleven gedurende de hele vlucht (de eigen transpondercode)


Gast

  • Gast
Caprice, dat ik aannam dat ze boven River aan het holden waren conform de loss comm procedure nam ik puur aan door het beeld van FR24. Wat was daar niet conform aan, behalve een enkele 360 linksom?

Er was alweer radiocontact vóór de instructies om te holden bij RIVER. De 360 linksom inderdaad.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
'Geen muziek in cockpit toestel Vueling'
BARCELONA -  In de cockpit van het woensdag onderschepte toestel van de Spaanse luchtvaartmaatschappij Vueling werd geen muziek afgespeeld. Vueling-woordvoerder Fernando Val ontkende donderdag „categorisch” dat er in de cockpit muziek te horen was.


  Hij zei dat er mogelijk muziek op de achtergrond is gehoord, maar die kwam niet uit de cockpit en moet volgens hem ergens anders vandaan zijn gekomen. De Nederlandse autoriteiten namen woensdag strenge veiligheidsmaatregelen toen het contact met de cockpit van het toestel was weggevallen. Het vliegtuig landde onder escorte van twee Nederlandse F-16's op Schiphol.

De Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) zei woensdag over informatie te beschikken dat in de cockpit op de achtergrond op enig moment Arabische muziek te horen was.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/12862240/___Geen_muziek_in_cockpit___.html


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
http://nos.nl/audio/412660-radiostoringen-komen-veel-vaker-voor-dan-gedacht.html

Een audiofragment, dat er veel vaker storingen voordoen.


cocktail

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Er was alweer radiocontact vóór de instructies om te holden bij RIVER. De 360 linksom inderdaad.

Dus als ik het correct begrijp was er alweer contact voor River en heeft ATC hem opgedragen om te holden?