GRIP 3 vliegtuig zonder radiocontact begeleid door F16's - Schiphol 29-08-2012

Auteur Topic: GRIP 3 vliegtuig zonder radiocontact begeleid door F16's - Schiphol 29-08-2012  (gelezen 51630 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Ik denk dat dit een nauwe samenspraak is tussen Eurocontrol (de civiele luchtverkeersleiding) en DutchMil (de militaire luchtverkeersleiding) in het geval van een civiel toestel. (Correct me if I'm wrong).

En LVNL dan?


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Achter de link hieronder staat de Regeling bijstand bestrijding luchtvaartterrorisme. Hierin is de procedure voor inzet van een QRA geregeld, en staat nadere informatie over de toewijzing van bevoegdheden, overgang hiervan en meldingsprocedures. Ook wordt er verwezen naar het Nationaal Actieplan, wat gerubriceerd is. Hierdoor zal (voor menig forumlid) helaas veel gissen blijven.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0018217/geldigheidsdatum_02-09-2012
Bijdragen op persoonlijke titel.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Bedankt voor de info heren. Erg interessant om eens nader te bekijken  O0
Senior GGP / Oost-Brabant


Gast

  • Gast
Caprice, wie neemt eigenlijk de beslissing tot zo'n intercept? Begrijp ik goed dat de luchtverkeersleiding dit doet (of in ieder geval de eerste melding geeft?).
Fascinerend werk heb je in ieder geval  ;)

Het besluit tot een intercept wordt uiteindelijk door de gevechtsleiding genomen, door aansturing van óf de gecentraliseerde NAVO gevechtsleiding (CAOC Kalkar is dat geloof ik) of op eigen initïatief, of zoals in dit geval, op basis van het advies en de waarnemingen van de de luchtverkeersleiding. De link van Highfield legt het qua bevoegheden en authorisaties e.d. allemaal wat beter uit, althans voor de insider inderdaad ;)

@Soetevent, Eurocontrol is één van de vele luchtverkeersleidingsinstanties die er zijn maar in dit geval waren zij niet betrokken. En de verwijzing naar "verdwaalde Russen" was met enig sarcasme want die zijn heel bewust en opzettelijk daar "verdwaald" ;)


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Het besluit tot een intercept wordt uiteindelijk door de gevechtsleiding genomen, door aansturing van óf de gecentraliseerde NAVO gevechtsleiding (CAOC Kalkar is dat geloof ik) of op eigen initïatief, of zoals in dit geval, op basis van het advies en de waarnemingen van de de luchtverkeersleiding. De link van Highfield legt het qua bevoegheden en authorisaties e.d. allemaal wat beter uit, althans voor de insider inderdaad ;)

@Soetevent, Eurocontrol is één van de vele luchtverkeersleidingsinstanties die er zijn maar in dit geval waren zij niet betrokken. En de verwijzing naar "verdwaalde Russen" was met enig sarcasme want die zijn heel bewust en opzettelijk daar "verdwaald" ;)

Even ter aanvulling op de Russen: Dit zijn geen civiele maar militaire toestellen. Hierop is de door mij gelinkte regeling niet van toepassing en zal de QRA gescrambled worden op initiatief van AOCS NM en blijft de verantwoordelijkheid bij MinDef liggen in het kader van territoriale verdediging (denk ik). Ik neem aan dat er wel een bericht richting de civiele luchtverkeersleiding gaat in dat geval, ook omdat zij de Russische toestellen misschien niet eens "zien" op hun radars omdat ze geen transponder gebruiken(?). Misschien kan Caprice hier meer over zeggen (als het niet geclassificeerd is). Zelf zal ik morgen even navraag doen op de Academie om mijn gedachtengang hier boven te verifieren.

Wellicht gaan we hier iets off topic maar het past wel binnen de reikwijdte van de meest opvallende (en onbekende) "hv" inzet van dit incident dus ik denk dat het geen kwaad kan.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Gast

  • Gast
De Russische militaire kisten zagen wij wel maar ze vlogen niet in ons "civiele" luchtruim, ze vlogen in het militaire luchtruim. Voor de beeldvorming een beetje, alles ten noorden van de Waddeneilanden is boven 1500 meter militair gebied, waar ook geen civiele luchtroutes in lopen. Als er al QRA bij hing van een ander NATO-land dan zal de Nederlandse QRA op aangegeven van het CAOC (en niet AOCS zelf) erheen gescrambled worden. Sinds ik bij Bandbox zat jaren geleden is er ook veel veranderd wat dat betreft.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
En we hebben beeld:

*EXCLUSIVE* Vueling Flight VLG8366
http://www.youtube.com/watch?v=x9L9G4PVvts&feature=player_embedded#ws!
Gepubliceerd op 2 sep 2012 door FunkEDrums


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
kan iemand mij vertellen hoelang het duurt vanaf het moment dat alarm wordt gegeven voor eenQRA en het daadwerkelijke opstijgen, hoeveel tijd daartussen zit.
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
kan iemand mij vertellen hoelang het duurt vanaf het moment dat alarm wordt gegeven voor eenQRA en het daadwerkelijke opstijgen, hoeveel tijd daartussen zit.
Ik denk dat die informatie geheim is, maar als iemand het weet...
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
kan iemand mij vertellen hoelang het duurt vanaf het moment dat alarm wordt gegeven voor eenQRA en het daadwerkelijke opstijgen, hoeveel tijd daartussen zit.

Naar ik meen gebeurt dit binnen enkele minuten na melding. (hoorde ooit zoiets op 1 vandaag, of netwerk.)
Die piloot zij ook zoiets van; Als het niets blijkt, maken we er een trainingsvlucht van.

*Toevallig vandaag weer 2 Toepolevs welke het NL's luchtruim binnen vlogen en begeleid werden.