Stelling: Roken tijdens RK-diensten kan niet

Auteur Topic: Stelling: Roken tijdens RK-diensten kan niet  (gelezen 15349 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

  • Gast
Gepost op: 6 maart 2005, 13:45:30
Stelling: Roken tijdens RK-diensten kan niet!

Graag uw reacties op de bovenstaande stelling.
Waarom deze stelling? Het valt mij op dat tijdens diensten vam het RK veel EHV'ers uitgebreid gaan staan te roken. Ik ben van mening dat dit niet kan. Als Rode Kruis hebben we een voorbeeldfunctie en roken is nou niet bepaald het goede voorbeeld geven. Daarnaast veroorzaak je overlast voor mensen die niet roken, zelfs in de open lucht.

Inmiddels is het bij wet verboden om te roken in gebouwen van het RK (en andere openbare gebouwen), een goede zaak. Vreemd genoeg rookt de halve gezondheidszorg erg veel. Bij veel ziekenhuizen staat het personeel dan ook massaal bij de ingangen (buiten) te roken.

Dit is geen kruistocht tegen roken. Iedereen moet zelf weten of hij/zijn wil roken. Ik wil alleen aangeven dat ik het zeker niet gepast vind om te roken tijdens RK diensten.




Kanarie

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 6 maart 2005, 14:21:22
Ik ben persoonlijk nogal anti-roken. (Ik vind het echt smerig en houd automatisch mijn adem in als ik een rookwolk tegenkom en ja dan krijg je het even wat benauwd.) Het moge duidelijk zijn dat ik "mee eens" heb gestemd, maar ik zal het, los van bovenstaande, nog nuanceren.

Ik vind het niet netjes lijken als RK-ers tijdens hun diensten openlijk met een sigaret in hun mond lopen. Voorbeeldfunctie dus. Het ziet er gewoon niet uit en het is ongezond.
Ook zou ik het niet fijn vinden om geholpen te worden door iemand die net 10 seconden geleden een sigaret rookte, als ik astma-patiënt was. Ik denk dat rokers het zelf vaak niet door hebben, maar je blijft echt lang een rookgeur om je heen houden nadat je je sigaret al lang hebt gedoofd.
Wel kun je mijns inziens tussen je diensten door, in de pauzes, je nicotine aanvullen. Maar dan wel op een beschutte plek/ niet in het openbaar.

Gelukkig kan ik prima overweg met mijn rokende collega's en is het goed samenwerken, als ik aan de kant loop waar de wind vandaan komt. Alhoewel ik het dus beter zou vinden als ze het er zelf ook mee eens waren dat het netter lijkt om in het openbaar niet te roken terwijl je in Rode Kruis kleding loopt.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #2 Gepost op: 6 maart 2005, 16:42:20
Tja, ik ben van mening dat roken wettelijk verboden zou moeten worden, maar dat zal wel niet lukken. De regening sleept een gigantische hoeveelheid geld binnen met accijnsen, en negeert even dat een grote hoeveelheid van de rokende bevolking gezondheidsklachten gaat krijgen, en een beroep zal doen op de gezondheidszorg (wat meer kost dan het oplevert, m.i.).

Maar goed, roken is slechte reclame, een slecht voorbeeld, ongezond, brandgevaarlijk (bij een EHBO-tent / dekens / in mindere mate bij brandgevaarlijke vloeistoffen zoals desinfectans. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je er gigantisch van uit je mond gaat stinken, wat voor een slachtoffer hoogst 'onprettig' is.
Arts  www.alphalog.nl


firemanr

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 6 maart 2005, 17:39:43
Stelling: Roken tijdens RK-diensten kan niet!

Graag uw reacties op de bovenstaande stelling.
Waarom deze stelling? Het valt mij op dat tijdens diensten vam het RK veel EHV'ers uitgebreid gaan staan te roken. Ik ben van mening dat dit niet kan. Als Rode Kruis hebben we een voorbeeldfunctie en roken is nou niet bepaald het goede voorbeeld geven. Daarnaast veroorzaak je overlast voor mensen die niet roken, zelfs in de open lucht.

Inmiddels is het bij wet verboden om te roken in gebouwen van het RK (en andere openbare gebouwen), een goede zaak. Vreemd genoeg rookt de halve gezondheidszorg erg veel. Bij veel ziekenhuizen staat het personeel dan ook massaal bij de ingangen (buiten) te roken.

Dit is geen kruistocht tegen roken. Iedereen moet zelf weten of hij/zijn wil roken. Ik wil alleen aangeven dat ik het zeker niet gepast vind om te roken tijdens RK diensten.

Tja, je kan hier genoeg op zeggen. Persoonlijk denk ik dat de regering al genoeg betutteld....de mensen (volwassenen) weten voor zichzelf dat het slecht is en om het nou in de openlucht te verbieden, zoals Delta met het achterlijke (sorry voor het woord) idee komt, vindt ik helemaal te ver gaan. >:(
Als iedereen nou eens begint met bij zichzelf te kijken wat DAAR allemaal niet deugt,dan denk ik dat je genoeg te doen hebt.

Voordat die muts anti-rookster de boel opengebroken heeft bij de post, had je dit soort discussies nooit. Iedereen ging voor zn plezier op café om een biertje te drinken, niks geen gezeur over roken en tegenwoordig ben je zowat melaats als je wel rookt.
Het is gewoon overdreven, belachelijk en discriminerend.



Maar ja, dat is mijn mening en aangezien dit een open forum is en je erom gevraagt heb, deel ik die mede. ;D


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 6 maart 2005, 19:45:06
Hou toch op met dat gezeur en laat ons ons sigaretje roken..... :-X ;)
Het is schadelijk voor de gezondheid van mensen om je heen, de peuken blijven overal liggen (al zal dat vooral door jongeren komen) en er zijn (veel) mensen die er longkanker van krijgen, en kostbare ziekenhuisbedden bezetten... Best als je wilt roken, maar betaal dan je eigen ziekenhuisrekening als je straks longkanker hebt, en zadel ons niet-rokers (of anti-rokers) niet op met jullie eigen veroorzaakte kosten. Dat zit me vooral dwars.
Arts  www.alphalog.nl


Kanarie

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 6 maart 2005, 19:46:55
Het is schadelijk voor de gezondheid van mensen om je heen, de peuken blijven overal liggen (al zal dat vooral door jongeren komen) en er zijn (veel) mensen die er longkanker van krijgen, en kostbare ziekenhuisbedden bezetten... Best als je wilt roken, maar betaal dan je eigen ziekenhuisrekening als je straks longkanker hebt, en zadel ons niet-rokers (of anti-rokers) niet op met jullie eigen veroorzaakte kosten. Dat zit me vooral dwars.


Je gaat nu wel kort door de bocht. Autorijden is ook risicovol en zo zijn er wel meer dingen.


spuit 11

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 6 maart 2005, 19:49:24
Tja, je kan hier genoeg op zeggen. Persoonlijk denk ik dat de regering al genoeg betutteld....de mensen (volwassenen) weten voor zichzelf dat het slecht is en om het nou in de openlucht te verbieden, zoals Delta met het achterlijke (sorry voor het woord) idee komt, vindt ik helemaal te ver gaan. >:(
Als iedereen nou eens begint met bij zichzelf te kijken wat DAAR allemaal niet deugt,dan denk ik dat je genoeg te doen hebt.

Voordat die muts anti-rookster de boel opengebroken heeft bij de post, had je dit soort discussies nooit. Iedereen ging voor zn plezier op café om een biertje te drinken, niks geen gezeur over roken en tegenwoordig ben je zowat melaats als je wel rookt.
Het is gewoon overdreven, belachelijk en discriminerend.



Maar ja, dat is mijn mening en aangezien dit een open forum is en je erom gevraagt heb, deel ik die mede. ;D
Ronald ben het met je eens en ik kan het niet beter verwoorden en ik moet effe eerlijk toegeven ik is een roker.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #7 Gepost op: 6 maart 2005, 19:50:43
Weet je wat pas schadelijk is voor je gezondheid.

Als die stoffen in de lucht die we iedere dag weer inademen.... Waarom wordt daar niets van gezegd???


Ik heb nog nooit in mijn leven een trekje genomen laat staan een sigaret gerookt.... Maar mensen bedenk wel dat het er verslaving is. En jullie als (toekomstig) artsen moeten ook wel beter weten. Je komt daar niet zomaar vanaf.

Als je als hulpverlener bij een patient staat steek je natuurlijk geen peuk op. Maar als hulpverleners dat doen als ze toch anders uit hun neus staan te eten mogen ze het van mijn zelf weten.


Kanarie

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 6 maart 2005, 19:52:03
Voordat we hier een discussie over roken in het algemeen krijgen.... De vraag is dus of je tijdens je diensten, in RK-kleding kunt roken.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #9 Gepost op: 6 maart 2005, 19:52:17


Je gaat nu wel kort door de bocht. Autorijden is ook risicovol en zo zijn er wel meer dingen.

Hmm, dit kan een heel erg lange discussie worden. Dat is eigenlijk niet de bedoeling van deze topic, dat gaat over het Rode Kruis. Ik zal me daarom inhouden, en me beperken door te zeggen dat het risico bij autorijden te verminderen is door voorzichtig te rijden en een gordel te dragen, en je zeker weet dat roken verslavend is en je er op de lange duur erg ziek van wordt.
Arts  www.alphalog.nl