Stelling: Roken tijdens RK-diensten kan niet

Auteur Topic: Stelling: Roken tijdens RK-diensten kan niet  (gelezen 14881 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 8 maart 2005, 14:49:17
Ik had het nog niet toe kunnen voegen, maar Peter is me in dit geval voor. Eerder op dit forum heb ik al eens een topic gestart over de houding en attitude van een EHV'er. Zoals Peter zegt, het getuigd niet van professioneel gedrag (dat ook geld voor EHV'ers) om te gaan staan te roken tijdens je dienst.

Helaas, deze houding is lang niet bij alle EHV'ers aan wezig bij het RK, en dat zullen ook vaak de mensen zijn die zullen vertrekken bij een 'rookverbod' zoals Gerrie dat schrijft. Begrijp me niet verkeerd, ik wil hier zeker niet alle rokers mee over één kam scheren. Er zijn gelukkig genoeg mensen die inzien dat roken in het zicht tijdens de dienst niet echt gepast is. Net als alcohol en dergelijke.


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #31 Gepost op: 8 maart 2005, 16:26:15
Ik had het nog niet toe kunnen voegen, maar Peter is me in dit geval voor. Eerder op dit forum heb ik al eens een topic gestart over de houding en attitude van een EHV'er. Zoals Peter zegt, het getuigd niet van professioneel gedrag (dat ook geld voor EHV'ers) om te gaan staan te roken tijdens je dienst.

Helaas, deze houding is lang niet bij alle EHV'ers aan wezig bij het RK, en dat zullen ook vaak de mensen zijn die zullen vertrekken bij een 'rookverbod' zoals Gerrie dat schrijft. Begrijp me niet verkeerd, ik wil hier zeker niet alle rokers mee over één kam scheren. Er zijn gelukkig genoeg mensen die inzien dat roken in het zicht tijdens de dienst niet echt gepast is. Net als alcohol en dergelijke.

Ik zeg niet dat bij een hulpverlening, die ik niet zal draaien...als er niet gerookt mag worden.
Ik zal wel vragen of er een gelegenheid is om te roken, voor de vrijwillergers....en die is er altijd wel...

bij het sigma is het ook niet zo, dat als je een inzet hebt en na een uurtje zegt, ''ík ga eerst even een peukje doen''
dat kan je niet maken natuurlijk.

en het moet ook niet zo zijn, als je voor het NRK een inzet draait, en er komt iemand gewond naar je toe...en je blaast de rook in iemand gezicht....
of dat je in je post (tent/ruimte) een peuk ga draaien en roken.....dat kan je ook niet maken...
ik pas mij redelijk makkelijk aan...

wat ik wil zeggen, is dat er ook veel vrijwilligers zijn die er anders over denken...
en die dat wel doen....zelfs ik als roker zeg daar ook zeker wat van....

het is ook vaak een kwestie van je gezonde verstand te gebruiken.....


badmuts

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 9 maart 2005, 19:35:53
Ik ben zelf geen roker, maar ik ben het Peter helemaal eens.

mvg Gerrit.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #33 Gepost op: 10 maart 2005, 18:46:08
Die voorbeeldfunctie in onzin. Als alle artsen die rookten ontslagen zouden worden, dan was er een behoorlijk tekort aan artsen.


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #34 Gepost op: 10 maart 2005, 19:11:23
Voordat we hier een discussie over roken in het algemeen krijgen.... De vraag is dus of je tijdens je diensten, in RK-kleding kunt roken.

Ik vind dat je best mag roken,maar idd wel even om de hoek ofzo.
Als er echt grote protesten op zouden komen dan zou ik zeggen,roken prima,maar trek even een privé jas aan,zodat je op dat moment een buitenstaander bent.

Tijdens mijn jaren van strandwacht was het verboden om met reddingsbrigade kleding even naar de kroeg te gaan,vanwege de voorbeeldfunctie....Logisch.
En roken in de reddingspost is ook uitgesloten. Logisch ook.

Wat ik wel onzin vind is het argument over dat het stinkt. Dat is nou eenmaal een geur,en als het niet de stank van sigaretten is,dan is het wel zweet of knoflook bijv. (zoals mijn vorige tandarts..)  :-X
Mensen kunnen hele vreemde 'standaard' luchtjes bij zich dragen,die de één smerig vind en de ander niet zo vies vind...

Ik weet als ex-roker echt wel dat het niet fris ruikt,maar ik ruik toch tien keer liever sigarettenlucht dan ongewassen zweetlucht.
  Ta


Kanarie

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 10 maart 2005, 19:13:20
Die voorbeeldfunctie in onzin. Als alle artsen die rookten ontslagen zouden worden, dan was er een behoorlijk tekort aan artsen.
Heb jij wel eens een arts in zijn spreekkamer zien roken? Dat doet hij toch ook in de pauzes (en ik vind voor de hoofdingang van het ziekenhuis ook niet kunnen).


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #36 Gepost op: 10 maart 2005, 19:16:09
Heb jij wel eens een arts in zijn spreekkamer zien roken? Dat doet hij toch ook in de pauzes (en ik vind voor de hoofdingang van het ziekenhuis ook niet kunnen).

Voor de hoofdingang moet best kunnen vind ik,maar niet in de witte doktersjas,wel onherkenbaar in zijn/haar eigen jas.
Patienten en bezoekers staan daar toch ook,zolang er asbakken worden neergezet zo dicht bij de ingang.
  Ta


Kanarie

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 10 maart 2005, 19:35:05
:) Eigenlijk, eerlijk gezegd, kan ik me in veel dingen wel vinden die hier gepost worden. Zolang ik maar niet in de rook sta.  ;)


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #38 Gepost op: 10 maart 2005, 19:38:24
:) Eigenlijk, eerlijk gezegd, kan ik me in veel dingen wel vinden die hier gepost worden. Zolang ik maar niet in de rook sta.  ;)

Oh,en ik vind het nog zo lekker ruiken als er iemand een sigaret op steekt in dezelfde ruimte....heerlijk! Maar ja,gestopt is gestopt!  ;D
Maar eerlijk is eerlijk,na een avondje in de kroeg vind ik m'n kleding toch wel ranzig stinken hoor... :-X
  Ta


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 10 maart 2005, 19:48:49
Nou Radar, geen voorbeeldfunctie? We praten hier niet over artsen maar over een organisatie. Ik zal de volgende keer eens op een dienst een bier blikje in mn handen houden (leeg uiteraard), vermoed dat ik dan mn spullen in kan leveren. En waarom? Alcohol past niet in het beeld van het RK en de ehbo'er.