Het gaat in deze discussie niet zo zeer er om of roken stinkt, maar om het beeld. De voorbeeld functie. Kauwen of knoflook eten is ook niet altijd even prettig voor de omgeving, maar heeft niet veel van doen met het goede/slechte voorbeeld geven.
Zoals ik eerder al zei, als mensen hun lidmaatschap opzeggen omdat er niet tijdens de dienst in het zicht gerookt mag worden, dan moeten ze zich maar eens achter de oren krabben waarom ze nou eigenlijk bij het RK gegaan zijn. Toch niet om te roken? Daarnaast zou het een hele slechte en kinderachtige manier zijn om je zin te krijgen, 'Als ik niet mag roken, dan zoek je maar andere vrijwilligers'. Beetje vreemd he? Lijkt een beetje op chantage.
Een geheel verbod op roken is niet nodig, ik zal het nog eens op een rijtje zetten:
In pauzes mag er best gerookt worden, mits uit het zicht van het publiek en niet in/nabij hulpverleningsmateriaal. Roken op de post kan natuurlijk niet, net als tijdens het lopen van de rondes. Eenvoudig toch? Aangezien je toch met enige regelmaat een kleine pauze kan nemen over het algemeen moet dat toch wel uit te houden zijn? Ojah, en lees anders eens het boek van Allan Carr.