Stelling: Roken tijdens RK-diensten kan niet

Auteur Topic: Stelling: Roken tijdens RK-diensten kan niet  (gelezen 14874 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #40 Gepost op: 10 maart 2005, 19:55:44
Nou Radar, geen voorbeeldfunctie? We praten hier niet over artsen maar over een organisatie. Ik zal de volgende keer eens op een dienst een bier blikje in mn handen houden (leeg uiteraard), vermoed dat ik dan mn spullen in kan leveren. En waarom? Alcohol past niet in het beeld van het RK en de ehbo'er.

Neem dan een vol,dicht blijke,anders kan je echt vertrekken misschien,omdat je dan het blikje al opgedronken zou hebben... :-\
  Ta


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 10 maart 2005, 20:06:20
;) Het blikje in mijn hand heeft slechts een voorbeeldfunctie...

Natuurlijk is alcohol behalve een slecht voorbeeld ook niet echt bevoorderlijk voor het handelen van de ehbo'er.

Ik blijf er bij: het RK heeft een zekere voorbeeldfunctie en zaken als roken in werkkleding in het zicht van het publiek past daar niet bij. Er zijn nog wel meer van dat soort voorbeelden te noemen. Ik heb er in principe geen problemen mee wanneer er in de pauzes gerookt wordt, maar ook dan niet in het zicht van het grote publiek. Gelukkig zijn er rokers die zelf aanvoelen dat roken tijdens de dienst niet echt correct is. Jammer genoeg ook die zich, zoals Kanarie dat mooi omschreef, 'zich altijd beroepen op het 'recht' te mogen roken.'


bjorn

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 15 maart 2005, 16:43:35
Ik rook zelf niet en ben het ook helemaal eens dat rokers soms zelf naar een asbak ruiken (niet iedereen hoor).

Bij de stelling weet ik eigenlijk niet wat ik in moet vullen, okè, ik vind het roken ook wel onhygiënisch maar ik denk ook niet dat men het roken zomaar kan verbieden.

Wel denk ik dat iedereen rekening met elkaar dient te houden dus aan de een zijn verslaving, of de overlast voor de ander. Als dit gewoon bespreken wordt in de afdeling kan men een consensus treffen waarbij er dus afgesproken wordt wanneer en waar er gerookt wordt.

Tot slot, alcohol in uniform is verboden, dus ook na een inzet. dit is bij ons de regel


rzandstra

  • Medisch Assisterend Technicus Interventiecardiologie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
  • I'll try to be nicer, if you try to be smarter.
Reactie #43 Gepost op: 17 maart 2005, 11:11:07
Ik heb gekozen voor mee eens, ik vind dat ze niet mogen roken als ze daadwerkelijk in dienst zijn,(ook buiten niet)  maar tijdens pauzes mag men wat mij betreft best wel een plekje opzoeken om (buiten) een peuk op te steken.

Ik vind dat roken de kwaliteit van werken niet negatief beinvloedt, dit in tegenstelling tot het gebruik van, bijvoorbeeld, alcoholische versnaperingen.


Groet,

RobZ
Eerste Hulpverlener LOTUS


Medic12

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 21 maart 2005, 13:40:11
Ik vind als we voorbetaald voor werden dat ze roken zal kunnen stoppen maar wij zijn vrijwilligers ga je ons verbieden om te roken dan zie ik dat de rokers weg gaan van de RK of geen inzetdraaien
gr
medic


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #45 Gepost op: 21 maart 2005, 13:58:33
Ik vind als we voorbetaald voor werden dat ze roken zal kunnen stoppen maar wij zijn vrijwilligers ga je ons verbieden om te roken dan zie ik dat de rokers weg gaan van de RK of geen inzetdraaien
gr
medic

Iedereen die zich niet conformeert aan de spelregels, moet een ander spelletje gaan spelen.
Verder maakt het niet uit of je wel of niet betaald word, dat is echt een onzin-argument.. Een vrijwillige werknemer heeft niet meer privilages als een betaalde werknemer..

Roken mag, maar buiten, in je pauze en bij voorkeur niet zichtbaar voor het publiek.
Roken mag niet, binnen, niet in de buurt van materialen, voertuigen of eerste hulppost, en zeker niet tijdens je hulpverlening activiteiten..


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 21 maart 2005, 14:12:41
Medic12, toen je je aanmelde bij het RK heb je een vrijwilligerscontract ondertekend wat bepaalde regels stelde. Dit contract is net zo goed rechtsgeldig als een arbeidsovereenkomst.

Als ik jou zo lees zeg je dat vrijwilligers maar kunnen doen wat ze willen, omdat ze het vrijwillig doen. Lulkoek. En als ze zo nodig willen willen roken, dan gaan ze toch gewoon weg? Zou wel erg zwak zijn trouwens, want dan staat roken boven het doel van het RK.


bjorn

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 21 maart 2005, 22:24:24
Medic-12 en reacties
Inderdaad heb je je als vrijwilliger ook aan bepaalde normen,waarden en fatsoenregels te houden.

Wel denk ik dat medic-12 enigzins gelijk heeft doordat hij vermeld dat als het roken verboden wordt tijdens inzet er veel vrijwilligers hun lidmaatschap opzeggen. (jammer, en dit moeten we met z'n alle proberen te voorkomen)

Ik denk niet dat ze het roken kunnen verbieden, wel kunnen ze enkele regels opstellen bijvoorbeeld niet binnen of buiten vlak naast de hulppost. Wel zou uit het zicht toegestaan kunnen worden.

Groetjes en veel succes met verder discusiëren. Björn


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #48 Gepost op: 21 maart 2005, 22:38:19
Je kan het roken net zo min verbieden als het kauwgom kauwen om maar een dwarsstraat te noemen....
Je kan mij ook niet verbieden knoflook te eten als ik dat zo lekker vind. En dat stinkt misschien wel meer dan sigaretten....

Dus ja, als het idee opgevat wordt om het roken,ook al gebeurd het anoniem en buiten,te verbieden kunnen er mijns inziens idd ineens veel lidmaatschappen opgezegd worden...

En dan zullen ze toch een keuze moeten maken.
  Ta


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 22 maart 2005, 08:08:08
Het gaat in deze discussie niet zo zeer er om of roken stinkt, maar om het beeld. De voorbeeld functie. Kauwen of knoflook eten is ook niet altijd even prettig voor de omgeving, maar heeft niet veel van doen met het goede/slechte voorbeeld geven.

Zoals ik eerder al zei, als mensen hun lidmaatschap opzeggen omdat er niet tijdens de dienst in het zicht gerookt mag worden, dan moeten ze zich maar eens achter de oren krabben waarom ze nou eigenlijk bij het RK gegaan zijn. Toch niet om te roken? Daarnaast zou het een hele slechte en kinderachtige manier zijn om je zin te krijgen, 'Als ik niet mag roken, dan zoek je maar andere vrijwilligers'.  Beetje vreemd he? Lijkt een beetje op chantage.


Een geheel verbod op roken is niet nodig, ik zal het nog eens op een rijtje zetten:
In pauzes mag er best gerookt worden, mits uit het zicht van het publiek en niet in/nabij hulpverleningsmateriaal. Roken op de post kan natuurlijk niet, net als tijdens het lopen van de rondes. Eenvoudig toch? Aangezien je toch met enige regelmaat een kleine pauze kan nemen over het algemeen moet dat toch wel uit te houden zijn? Ojah, en lees anders eens het boek van Allan Carr.