Grote brand (afvalberg) Milieupark Lijnpad - Maasbracht 29-08-2012

Auteur Topic: Grote brand (afvalberg) Milieupark Lijnpad - Maasbracht 29-08-2012  (gelezen 4610 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 30 augustus 2012, 11:26:30
Limburger.nl Brand afvalverwerkingsbedrijf Maasbracht.MOV
Published on Aug 29, 2012 by LimburgerTV

Limburger.nl Brand bij afvalverwerkingsbedrijf Maasbracht.MOV
Published on Aug 29, 2012 by LimburgerTV

Citaat
Er is woensdagavond een grote brand uitgebroken bij afvalverwerkingsbedrijf Milieu Service Zuid aan de Houbenweg in Maasbracht. Er staan verschillende afvalhopen in brand. Het vuur wordt bestreden door vijf brandweerkorpsen uit de regio: Wessem, Thorn, Stevensweert, Roermond en Weert.

De brandweer houdt een nabijgelegen loods nat uit voorzorg om te voorkomen dat het vuur overslaat. Bij de brand is flinke rookontwikkeling. Het verkeer op de A2 ondervindt echter geen hinder van de rook.

De brandweer is nog een flinke tijd bezig met blussen. Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend.
Samen sterk in de hulpverlening!


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #11 Gepost op: 31 augustus 2012, 11:53:11
Ik zou graag weleens de landelijke statistieken willen zien van branden in de afval/recycling-branche.

Ik denk dat we met zijn allen enorm gaan schrikken van de hoeveelheid middel en (zeer) grote branden. Schadebedragen zijn misschien laag waardoor ze niet in de statistieken komen van de verzekeringsmaatschappijen. Wel veroorzaken deze branden veel rook- en stankoverlast. Daarnaast zijn het meestal langdurige inzetten met veel mensen en materieel.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 31 augustus 2012, 16:15:44
Ik zou graag weleens de landelijke statistieken willen zien van branden in de afval/recycling-branche.

Ik denk dat we met zijn allen enorm gaan schrikken van de hoeveelheid middel en (zeer) grote branden. Schadebedragen zijn misschien laag waardoor ze niet in de statistieken komen van de verzekeringsmaatschappijen. Wel veroorzaken deze branden veel rook- en stankoverlast. Daarnaast zijn het meestal langdurige inzetten met veel mensen en materieel.
Is het gecontroleerd laten uitbranden niet de schoonste manier om dit soort klussen op te lossen?


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Reactie #13 Gepost op: 31 augustus 2012, 16:38:35
Afvalbergen zijn wisselend van opbouw (sommige stukken zijn compact, andere heel los door grote brokstukken) en bevatten vaak veel vocht. Door het vocht is de verbrandingstemperatuur te laag voor een volledige verbranding en krijg je dus de rook- en stankoverlast.

Als het mogelijk: brandhaard isoleren (om uitbreiding te voorkomen)
Beste oplossing is om het materiaal vervolgens te verdrinken in containers met water.
Blussen gaat veel te langzaam aangezien het bluswater wegstroomt door inwendige kanalen.

Het mooiste zou zijn als het afval in compartimenten ligt met waterdichte bodem en zijwanden.
Mister Livingstone, I presume?


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #14 Gepost op: 1 september 2012, 17:15:01
Is het gecontroleerd laten uitbranden niet de schoonste manier om dit soort klussen op te lossen?

Het is vaak erg compact waardoor je geen volledige verbranding krijgt.

Dus zul je met shovels en kranen de boel uit elkaar moeten trekken en afblussen. Daarnaast moet je erg oppassen voor verontreinigd bluswater. Afhankelijk van het soort afval krijg je al gauw "zuur" en bijtend bluswater. Als dit in je laarsen komt met zwetende voeten krijg je een vorm van pijnlijke brandwonden.

Daarnaast is het vaak ruw terrein met kans op verzwikken van enkels of het breken van een been.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le