Ongeval (brandweervoertuig tegen voertuig weginspecteur) A15 - Barendrecht 01-09-2012

Auteur Topic: Ongeval (brandweervoertuig tegen voertuig weginspecteur) A15 - Barendrecht 01-09-2012  (gelezen 11220 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Kijk maar naar de schade op het brandweervoertuig, dat lukt je niet met 50 per uur.
Dat zou ik niet te hard zeggen. Het zal je verbazen hoeveel schade er kan ontstaan bij een aanrijding met 50 km/h. Uiteindelijk is de schade die je ziet allemaal blik, en dat heeft helemaal niet veel nodig om te kreukelen. Daarbij is dat voertuig van RWS ook vrij hoog, wat de schade aan de deur kan verklaren.  Door het gewicht van de TS zet het allemaal nog even lekker door.
Assumption is the mother of all fuck-ups


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Volgens de VRR was de WIS rijdend bezig met het creëren van een afzetting. WIS gelukkig niet zwaar gewond geraakt. Ook de brandweermensen zijn nagekeken door een pleeg van de VRR, maar niks schokkends. TS461 inderdaad vermoedelijk total loss.
greetz,  Enrique


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Kijk maar naar de schade op het brandweervoertuig, dat lukt je niet met 50 per uur.

Rij eens een vrachtwagen tegen 50km/u tegen een balk die op een hoogte van 1meter staan. Je mag dan al een erg veilige kooiconstructie hebben wil je het zonder verwondingen ervan afbrengen.


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Als je zelf een ongeval meemaakt, zie je de commentaren en vaak zeer professionele opmerkingen en meningen hier en op andere websites wel ineens in een heel ander daglicht.  :'(

Het valt mij enorm op, dat diverse mensen meteen met een vingertje wijzen en weten hoe iets gebeurd is, en dat alles aan de hand van niet geheel correcte persberichten en (summiere) foto's. Ik was erbij en weet nog heel goed wat er gebeurd is.  :-\

Dit moest mij even van het hart. Er zijn hier veel beroepsmensen, die echt wel weten hoe zaken in de praktijk werken, maar sommige commentaren getuigen echt van onwetendheid en soms zelfs dommigheid en zijn zeer kwetsend. Zeker als je het leest als betrokkene. Denk daar ook eens aan, als je iets plaatst op een forum of website.

Goed, back to business. Het gaat gelukkig weer goed met mij. De meeste lichamelijke klachten zijn weg en gisteren is mijn nieuwe dienstauto afgeleverd.
Vorige week zijn we onder begeleiding bij het wrak wezen kijken, en deze week zou een gesprek met de brandweer plaatsvinden. Zoals het er nu naar uitziet, ga ik volgende week weer rustig aan het werk.


Het ongeval
Ik ga niet teveel in details, maar kan wel een aantal "onzekerheden" wegnemen. Ik was onderweg vanuit steunpunt Ridderkerk en zeer snel ter plaatse. Bij het invoegen vanaf de parallelbaan naar de hoofdrijbaan kreeg ik de ruimte van de weggebruikers. Uiteraard met alle zwaailichten aan.
Vervolgens opgeschoven naar rijstrook 1 (van de 6) en reed onder de kruizen door. De vc-zwn had alle rijstroken op de a15 afgesloten en het verkeer moest de verbindingsweg naar het vaanplein richting de A29 op.
Na kort daar gereden te hebben, zag (en hoorde) ik de brandweer al aankomen in mijn spiegel. Zij bleven vrij dicht langs het verkeer rijden en hadden goed de vaart erin. Ik heb ze continu in de gaten gehouden en altijd verwacht, dat zij zoals gebruikelijk zover mogelijk links zouden gaan rijden en mij later links zouden passeren. De onderlinge afstand was op dat moment behoorlijk groot.

Een paar honderd meter voor het puntstuk ben ik opgeschoven naar rijstrook 4, om bij het puntstuk rst 3+4 fysiek af te sluiten door mijn auto fendoff te gaan zetten. Voor mij zag ik een aantal personenauto's vanaf het incident terug komen rijden, zowel spookrijdend als achteruit, om de A29 op te kunnen. Deze wilde ik dus wel afschermen.
Rechtuit rijdend op rst 4 mijn drip omhoog gedaan, nog een stuk doorgereden en daarna vaart geminderd door licht te remmen.
Daarna mijn alarmlichten aan gedaan, ten teken dat ik ging stoppen. Op het moment dat ik wilde gaan stoppen, zag ik het voertuig aankomen rijden en raakte hij mij volop van achteren, terwijl hij nog probeerde naar links uit te wijken.

Dit is zoals ik het beleefd heb, de rest is zichtbaar op de foto's en het filmpje van mediatv.

Is er iemand schuldig? In mijn ogen niet. Had het voorkomen kunnen worden? Ja, dat wel. Mijn wens is dat IEDEREEN hiervan leert, wanneer zij bezig zijn met hulpverlening of het aanrijden naar een incident.
Ga er niet vanuit dat je gezien wordt, zelfs niet met alle toeters en lampen aan.
Ga er niet vanuit dat jij op tijd kunt stoppen, niemand weet wat die andere bestuurder gaat doen en daar moet een hv-bestuurder wel op kunnen anticiperen. ZEKER onder prio 1 meldingen.
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Fijn om te horen dat het goed met je gaat!  O0


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Duidelijke uitleg en goed om eens na te denken over het aanrijden naar incidenten toe. Vaak gaat het goed en zoals nu dus een keer niet.

Wat veel fijner is dat je goed herstelt en hopelijk gauw weer aan het werk kan.

Veel succes met je volledige herstel!
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Duidelijk verhaal.

Sterkte met je herstel en we komen je wel weer tegen op de 15.
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Heftig verhaal! En zo via het forum komt het nog dichterbij. Mooi dat je lichamelijke klachten weg zijn nu.  O0
greetz,  Enrique


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Martin, bedankt voor dit duidelijke relaas en de heldere conclusie. Het puntje respect komt hier ook weer verdekt aan bod.
Veel sterkte met je herstel en je terugkeer op de rijbaan!


vergeten

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Fijn dat het weer goed gaat met jou. Als je ziet hoe het voertuig eruit ziet, moet het een klap zijn geweest.
Maar wat ik nu zo jammer vind is dat je eerst zegt dat er geen schuldigen zijn. Maar dan met jet vingertje wijst naar de brandweer.
Ik denk dan, als jij dat voertuig aan ziet komen, dat jij voor dat voeruig de ruimte moet geven. Ondanks jou oranje zwaailichten. Die alleen aangeven dat er opgelet moet worden, gevaar is. Je bent met die oranje lampen geen voorangsvoertuig.
Maar al met al is het fijn dat je er zo goed van bent afgekomen.