Als je zelf een ongeval meemaakt, zie je de commentaren en vaak zeer professionele opmerkingen en meningen hier en op andere websites wel ineens in een heel ander daglicht.
Het valt mij enorm op, dat diverse mensen meteen met een vingertje wijzen en weten hoe iets gebeurd is, en dat alles aan de hand van niet geheel correcte persberichten en (summiere) foto's. Ik was erbij en weet nog heel goed wat er gebeurd is.
Dit moest mij even van het hart. Er zijn hier veel beroepsmensen, die echt wel weten hoe zaken in de praktijk werken, maar sommige commentaren getuigen echt van onwetendheid en soms zelfs dommigheid en zijn zeer kwetsend. Zeker als je het leest als betrokkene. Denk daar ook eens aan, als je iets plaatst op een forum of website.
Goed, back to business. Het gaat gelukkig weer goed met mij. De meeste lichamelijke klachten zijn weg en gisteren is mijn nieuwe dienstauto afgeleverd.
Vorige week zijn we onder begeleiding bij het wrak wezen kijken, en deze week zou een gesprek met de brandweer plaatsvinden. Zoals het er nu naar uitziet, ga ik volgende week weer rustig aan het werk.
Het ongevalIk ga niet teveel in details, maar kan wel een aantal "onzekerheden" wegnemen. Ik was onderweg vanuit steunpunt Ridderkerk en zeer snel ter plaatse. Bij het invoegen vanaf de parallelbaan naar de hoofdrijbaan kreeg ik de ruimte van de weggebruikers. Uiteraard met alle zwaailichten aan.
Vervolgens opgeschoven naar rijstrook 1 (van de 6) en reed onder de kruizen door. De vc-zwn had alle rijstroken op de a15 afgesloten en het verkeer moest de verbindingsweg naar het vaanplein richting de A29 op.
Na kort daar gereden te hebben, zag (en hoorde) ik de brandweer al aankomen in mijn spiegel. Zij bleven vrij dicht langs het verkeer rijden en hadden goed de vaart erin. Ik heb ze continu in de gaten gehouden en altijd verwacht, dat zij zoals gebruikelijk zover mogelijk links zouden gaan rijden en mij later links zouden passeren. De onderlinge afstand was op dat moment behoorlijk groot.
Een paar honderd meter voor het puntstuk ben ik opgeschoven naar rijstrook 4, om bij het puntstuk rst 3+4 fysiek af te sluiten door mijn auto fendoff te gaan zetten. Voor mij zag ik een aantal personenauto's vanaf het incident terug komen rijden, zowel spookrijdend als achteruit, om de A29 op te kunnen. Deze wilde ik dus wel afschermen.
Rechtuit rijdend op rst 4 mijn drip omhoog gedaan, nog een stuk doorgereden en daarna vaart geminderd door licht te remmen.
Daarna mijn alarmlichten aan gedaan, ten teken dat ik ging stoppen. Op het moment dat ik wilde gaan stoppen, zag ik het voertuig aankomen rijden en raakte hij mij volop van achteren, terwijl hij nog probeerde naar links uit te wijken.
Dit is zoals ik het beleefd heb, de rest is zichtbaar op de foto's en het filmpje van mediatv.
Is er iemand schuldig? In mijn ogen niet. Had het voorkomen kunnen worden? Ja, dat wel. Mijn wens is dat IEDEREEN hiervan leert, wanneer zij bezig zijn met hulpverlening of het aanrijden naar een incident.
Ga er niet vanuit dat je gezien wordt, zelfs niet met alle toeters en lampen aan.
Ga er niet vanuit dat jij op tijd kunt stoppen, niemand weet wat die andere bestuurder gaat doen en daar moet een hv-bestuurder wel op kunnen anticiperen. ZEKER onder prio 1 meldingen.