Is Nederland rijp voor private brandweerzorg?

Auteur Topic: Is Nederland rijp voor private brandweerzorg?  (gelezen 7494 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #20 Gepost op: 4 september 2012, 20:39:06
Helemaal mee eens!!

De huidige brandweer structuur is een organisatie die compleet het pad kwijt is en het “gezond boeren verstand” al helemaal!
Ze hebben zichzelf de afgelopen jaren zichzelf zo aan het verrijken en vergroten geweest dat de grip op de gehele organisatie kwijt is. Er is geen structuur meer en men deed eerder aan ongeoorloofde graaipraktijken dan aanschaffen met een visie, want was mooi is moet ik ook hebben en het liefst nog meer dan een ander.
Doordat de politiek op verschillende niveaus de graaipraktijken oogluikend hebben toegestaan en pas in een veel te laat stadium de handrem erop begon te zetten was de beheersbare brandweer organisatie al uitgegroeid tot een log en oncontroleerbaar geheel dat miljoenen heeft gekost.

De vette jaren zijn voorbij en nu beginnen de hele magere jaren waarbij het mes flink in de organisatie gezet moet worden, daar is niet aan te ontkomen.
Maar wat vooral schokkend is dat nog steeds vanuit het management niveau wordt gesneden in het personeel/materieel op de werkvloer en de top blijft grotendeels buiten schot.
Ipv een TS4 en dat soort praktijken kunnen ze beter snijden in de kosten van het management want mede door hun praktijken moet de (vrijwillig)brandweerman/vrouw in Nederland met de blaren zitten.

Helder verhaal Robert en ik deel je mening zoals al te lezen was. Maar hoe komt het dan dat dit nog steeds niet de juiste aandacht krijgt?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #21 Gepost op: 4 september 2012, 22:04:26
Helder verhaal Robert en ik deel je mening zoals al te lezen was. Maar hoe komt het dan dat dit nog steeds niet de juiste aandacht krijgt?

Ik denk omdat de besturen van de diverse lagen (gemeente, provincie en rijk) zich de woede niet op de hals willen halen van de "burgers".
Wij betalen belastingen en hun geven het met bakken te gelijk verkeerd/onverantwoordelijke manier uit.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #22 Gepost op: 4 september 2012, 22:15:10
Dat is een feit maar we bezuinigen nu juist op de basiszorg. Dat zijn de mensen die de burgers direct helpen bij een calamiteit. Repressie is juist een onderdeel die bij de burger de meeste waardering krijgt.  

Blijkbaar weten de burgers niet wat er aan de hand is. Ook vraag ik mij hardop af waarom bestuurders, gemeenteraadsleden, etc. niet kritischer zijn.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 4 september 2012, 22:16:18
En als dat geld nu op een verantwoorde wijze zou worden uitgegeven, zou dat een hoop schelen. Maar als ik zie dat men nog steeds allerlei pilots uit de grond stampt zoals CAFS, One-Seven, Variabele voertuigbezettingen enz enz.
Dat soort pilots zijn allang een keer gedaan en op papier gezet. Waarom moet er dan alsnog weer een pilot uit de grond worden gestampt? Is het zo,n probleem om bij een andere veiligheidsregio aan te kloppen om daar hun bevindingen op te vragen? Waarom zijn we bij de brandweer Nederland zo goed in het wiel 86 keer opnieuw uit te vinden.
Dit soort zaken zullen bij een bedrijf niet gebeuren, die onderzoeken de mogelijkheden en zullen dan wel of niet ermee aan de slag gaan.

Maar al die figuren die zich bezig houden met al die pilots moeten tenslotte ook aan het werk gehouden worden, dus knikkeren nog maar weer een pilot er tegen aan. Het zou mij niets verbazen als we al miljoenen kunnen besparen als de veiligheidsregio,s meer samen zouden gaan werken, niet alleen op repressief gebied. Maar juist ook aan de koude kant en innovatief gebied en het lenen van ervaringen van een andere regio. Zoals variabele voertuig bezettingen, zoals One-Seven enz enz.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #24 Gepost op: 4 september 2012, 22:39:48
Dat is een feit maar we bezuinigen nu juist op de basiszorg. Dat zijn de mensen die de burgers direct helpen bij een calamiteit. Repressie is juist een onderdeel die bij de burger de meeste waardering krijgt.  

Blijkbaar weten de burgers niet wat er aan de hand is. Ook vraag ik mij hardop af waarom bestuurders, gemeenteraadsleden, etc. niet kritischer zijn.

Ze gaan natuurlijk niet hun vuile was buiten hangen, want het is in de meeste gevallen hun eigen stem die heeft meegewerkt aan dit waterhoofd.
Daarom denk ik niet dat dit snel bij de burger op tafel gaat komen.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #25 Gepost op: 4 september 2012, 22:51:40
Dat is een feit maar we bezuinigen nu juist op de basiszorg. Dat zijn de mensen die de burgers direct helpen bij een calamiteit. Repressie is juist een onderdeel die bij de burger de meeste waardering krijgt.  

Blijkbaar weten de burgers niet wat er aan de hand is. Ook vraag ik mij hardop af waarom bestuurders, gemeenteraadsleden, etc. niet kritischer zijn.

Tja, geldt dat niet voor alle organisaties die gebaseerd zijn op scenario's en mogelijke risico's... Kijk maar naar defensie. Bar weinig weerstand tegen de bezuinigingen... Dat was voor de 2de wereldoorlog ook het geval, met als gevolg dat het land niet verdedigend kon worden. Dit is hetzelfde bij hulpverleningsdiensten. Ik heb gisteren nog tegen een commissaris van de politie gezegd dat wij te weinig echte calamiteiten/rampen hebben in Nederland, dat is de doodsteek voor hulpverleningsorganisaties. Ik weet dat mijn post ietwat ongenuanceerd is, maar ik word een beetje moe van het huidige klimaat, en gun, als burger, het hulpverleningsapparaat gewoon de juiste middelen, materialen en aandacht.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #26 Gepost op: 4 september 2012, 23:08:58
Tja, geldt dat niet voor alle organisaties die gebaseerd zijn op scenario's en mogelijke risico's... Kijk maar naar defensie. Bar weinig weerstand tegen de bezuinigingen... Dat was voor de 2de wereldoorlog ook het geval, met als gevolg dat het land niet verdedigend kon worden. Dit is hetzelfde bij hulpverleningsdiensten. Ik heb gisteren nog tegen een commissaris van de politie gezegd dat wij te weinig echte calamiteiten/rampen hebben in Nederland, dat is de doodsteek voor hulpverleningsorganisaties. Ik weet dat mijn post ietwat ongenuanceerd is, maar ik word een beetje moe van het huidige klimaat, en gun, als burger, het hulpverleningsapparaat gewoon de juiste middelen, materialen en aandacht.

RemRoof

Ik ben het met je eens.

Waarom hebben we dan zoveel "rampenstaf" per Veiligheidsregio? Er zitten iedere dag honderden mensen in piket voor die ene ramp die misschien nooit komt. Dit zijn niet de goedkoopste mensen in de organisatie. Met een sterk CTPI en 1 landelijk rampenteam kun je direct veel bezuinigen terwijl we de kwaliteit, ervaring, daadkracht en communicatie direct verbeteren.

De oplossing is dus niet zo complex zou ik zeggen.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #27 Gepost op: 5 september 2012, 12:27:26


De vette jaren zijn voorbij en nu beginnen de hele magere jaren waarbij het mes flink in de organisatie gezet moet worden, daar is niet aan te ontkomen.
Maar wat vooral schokkend is dat nog steeds vanuit het management niveau wordt gesneden in het personeel/materieel op de werkvloer en de top blijft grotendeels buiten schot.
Ipv een TS4 en dat soort praktijken kunnen ze beter snijden in de kosten van het management want mede door hun praktijken moet de (vrijwillig)brandweerman/vrouw in Nederland met de blaren zitten.

Een private organisatie zal dat niet snel doen. De corebusiness komt dan in gevaar.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #28 Gepost op: 5 september 2012, 16:34:45
Ik ben het met je eens.

Waarom hebben we dan zoveel "rampenstaf" per Veiligheidsregio? Er zitten iedere dag honderden mensen in piket voor die ene ramp die misschien nooit komt. Dit zijn niet de goedkoopste mensen in de organisatie. Met een sterk CTPI en 1 landelijk rampenteam kun je direct veel bezuinigen terwijl we de kwaliteit, ervaring, daadkracht en communicatie direct verbeteren.

De oplossing is dus niet zo complex zou ik zeggen.
Je mag het niet hard op zeggen, maar ik geloof wel dat Nederland weer toe is aan een flinke ramp. Waardoor de bestuurders die zo flink aan het bezuinigen zijn weer eens keihard met de neus op de feiten worden gedrukt. Ik hoop dat ze dan ook even de moed hebben om op de plaats van die ramp te komen kijken. ::)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #29 Gepost op: 5 september 2012, 16:43:55
Ik zag vandaag een verkiezingsposter met daarop de de spreuk: "Blauw hoort op straat, niet achter een bureau." Het zou me niets verbazen als er binnen afzienbare tijd ook een campagne is voor "meer rood op straat". Want inderdaad; de 'koude' kant van de brandweer blijft maar groeien met steeds meer nieuwe (advies)functies, waardoor de hogere functionarissen zichzelf in kunnen dekken.

In dat opzicht zou private brandweerzorg natuurlijk perfect zijn: duidelijkheid bij wie de verantwoording ligt, een centrale rampenstaf, maar ook veel meer en betere landelijke samenwerking. De private ambulancezorg werkt immers ook*, als er maar een duidelijk kader is voor wat betreft de kwaliteit die minstens geleverd moet worden.

*Kanttekening: er wordt wel steeds vaker gebruik gemaakt van rapid responders/motoren om de aanrijdtijden te kunnen halen -een zeker risico is dat er bij een private brandweer overal SIV'en als eerste gaan rijden...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding