Is Nederland rijp voor private brandweerzorg?

Auteur Topic: Is Nederland rijp voor private brandweerzorg?  (gelezen 7561 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 1 september 2012, 15:54:43
Citaat
Is Nederland rijp voor private brandweerzorg?
De brandweer richt haar focus op het slimmer en efficiënter inrichten van de organisatie,
gevoed door vakinhoudelijke motieven en door de noodzaak van kostenbeheersing. Zou
gedeeltelijke privatisering kunnen bijdragen aan de gewenste efficiencyverbetering in de
rode kolom? Een groot deel van de gemeenten in Denemarken vindt van wel, maar bestuur en
brandweermanagement in ons land zijn nog terughoudend. Hoe doen ze het eigenlijk in Denemarken en wat kunnen wij daarvan leren?
B&B-09-2012

Kan de brandweer in Nederland geprivatiseert worden zoals in Denenemarken?

Alexander

• Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
    • Blog
Reactie #1 Gepost op: 1 september 2012, 17:27:21
Dat kan prima!

Alle basistaken zijn door een commerciële organisatie uit te voeren. Gemeente bepaalt het zorgniveau en huurt de capaciteit in tegen x-prijs. Het zou mij niet verbazen als de brandweerzorg dan nog goedkoper wordt ook. Daarnaast krijg je transparantie in de kostenstructuur waardoor je veel beter beleid en keuzes kan maken.

Alleen krijg je dan een compleet andere brandweerorganisatie waardoor veel functie's in management/directie verdwijnen. Een commercieel bedrijf zal het doen met minder lagen in de organisatie. Ook zal die geen grote overhead willen zoals dit nu wel het geval is in veel Veiligheidsregio's/brandweerkorpsen. Kan dat? Ja in mijn visie wel alleen zullen veel managers/directies van de VR dat nooit adviseren. Ze zetten dan misschien wel hun eigen baan op de tocht.

Ik zou bijna zeggen.......ik voel een uitdaging.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 1 september 2012, 19:01:55
Kortom, die Denen doen het lang zo gek niet. En zijn wellicht de tijd al ver vooruit, zeker voor wat betreft het kostenbesparende plaatje.
Plus dat de brandweerzorg in Denenmarken goed geregeld is.

appleholic

• Junior gebruiker
  • **
  • Stay hungry!
Reactie #3 Gepost op: 1 september 2012, 21:30:49
Natuurlijk niet. Nog geen enkele privatisering in NL is goed gegaan. Kijk naar de post, het spoor of de gezondheidszorg. Het wordt slechter en duurder. Maar na 12 september worden het waarschijnlijk allemaal weer staatsbedrijven.  e050

Alexander

• Senior gebruiker
    • Blog
Reactie #4 Gepost op: 1 september 2012, 22:14:32
Marktwerking daar geloof ik ook niet in.

Toch kan de brandweerzorg goedkoper en efficiënter als je maar op de juiste plekken gaat bezuinigen. Daardoor blijft de basiszorg op sterkte en kun je calamiteiten beperken.

En met de veranderingen en overgang naar andere roosters door ATW werden er brandwachten ingehuurd die goedkoper waren dan de ambtenaren zelf.

Overigens is er in Denemarken volgens mij maar 1 grote partij actief.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #5 Gepost op: 1 september 2012, 22:59:05
Volgens mij alleen Falck en die doen meer dan alleen de brandweerzorg...
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

Huibfran

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #6 Gepost op: 1 september 2012, 23:16:41
Mijn beeld is nu monopolie door één soort brandweer, smoort drang en impulsen tot vernieuwing.

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #7 Gepost op: 1 september 2012, 23:40:47
in het geval van volledige beroepskorpsen kan ik me voorstellen dat dit inderdaad goedkopen en efficienter kan....

Echter in het geval van een vrijwilligerkorps, vraag ik me af of een commercieel bedrijf voor diezelfde prijzen hetzelfde kan leveren.... Op zich wel een mooi vraagstuk....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 1 september 2012, 23:43:08
Kortom, die Denen doen het lang zo gek niet. En zijn wellicht de tijd al ver vooruit, zeker voor wat betreft het kostenbesparende plaatje.
Plus dat de brandweerzorg in Denenmarken goed geregeld is.

Je bent nu voor het Deense model met een uitruk van een SIV 2 + OVD als eerste inzet ?
Terwijl je in het Topic:Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.) tegen een bezetting van minder als 6 mensen bent, net als ikzelf.
Wat we van de Denen kunnen leren is om met efficiente organisatie te werken.
Want de stijging van de kosten, boven de inflatie, bij brandweer Nederland is voor 80% terug te voeren op de vergroting van het managment.

Alexander

• Senior gebruiker
    • Blog
Reactie #9 Gepost op: 2 september 2012, 01:54:23
Een commercieel bedrijf zou natuurlijk het organisatiemodel van de vrijwillige brandweer kunnen hanteren. Dan heten ze alleen oproepkrachten.

Falck doet enorm veel meer en zitten natuurlijk niet voor niets ook al in Nederland. Hebben de afgelopen jaren het nodige overgenomen en zullen de kans zeker pakken als die zich voordoet. Of we zitten te wachten op iedere 3 a 4 jaar een ander brandweerkorps in een Gemeente omdat het Europese aanbestedingen worden is maar zeer de vraag. Dit zou eerder onrust en kwaliteitsachteruitgang betekenen dan vooruitgang. Kijk daarvoor maar naar de marktwerking bij nutsvoorzieningen, postbedrijf, bus- en treinvervoer, de zorg, etc.

Persoonlijk ben ik ervoor dat de basisvoorzieningen in Overheidshanden blijven. Dan heb je daar maximale controle over. Wel zou men eens kritisch moeten kijken naar de groei en kostenstructuur bij de brandweer. Er kan bezuinigd worden maar dan wel op de juiste plek. Alleen daarmee houden we de brandweer sterk en gezond. Die prikkel zou er eens moeten komen. Anders is de privatisering misschien geen slechte keuze........