Is Nederland rijp voor private brandweerzorg?

Auteur Topic: Is Nederland rijp voor private brandweerzorg?  (gelezen 7564 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

kens62

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 2 september 2012, 05:53:47
Ik ben tegen private brandweerzorg omdat de commerciële partijen alleen voor de krenten in de pap gaan en alles wat niet interessant is overlaten aan de veiligheidsregio's.

De beroepsuitrukken worden geprivatiseerd tegen slechtere arbeidsomstandigheden. Denk hierbij vooral aan de periode nadat je niet meer kunt/mag uitrukken.

De veiligheidsregio's blijven verantwoordelijk voor de brandweerzorg dus (nog meer) controle op de private partijen, meer management...
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 2 september 2012, 09:02:17
Je bent nu voor het Deense model met een uitruk van een SIV 2 + OVD als eerste inzet ?
Terwijl je in het Topic:Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.) tegen een bezetting van minder als 6 mensen bent, net als ikzelf.
Dat heet nu een discussie losweken, en als je mijn bijdrages kent over het TAS4 verhaal enz, weet je ook hoe ik daar over denk. ;)

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #12 Gepost op: 2 september 2012, 09:20:18
Natuurlijk niet. Nog geen enkele privatisering in NL is goed gegaan. Kijk naar de post, het spoor of de gezondheidszorg. Het wordt slechter en duurder. Maar na 12 september worden het waarschijnlijk allemaal weer staatsbedrijven.  e050

Telefonie is hartstikke goed gegaan om maar een goed voorbeeld te geven. Over echte privatisering kan je pas spreken als de overheid zich helemaal terugtrekt uit de markt en het reguleren van die markt overlaat aan de private partijen. Daar is nu geen sprake van.

Ik zie geen enkele reden waarom brandweerzorg niet geprivatiseerd kan worden. Allerlei dogma's over slechte arbeidsomstandigheden en beloning is angstzaaien. Het bedrijfsleven betaald anno 2012 nog steeds beter dan de overheid op die paar zelfverrijkende bobo's na die ruim boven de Balkenendenorm zitten.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #13 Gepost op: 2 september 2012, 16:20:05
Was Falck niet de enigste aanbieder?

Dan heb je dus geen marktwerking. Sterker nog: een monopolie.
Voor de rest deel ik de scepsis voor wat betreft het privatiseren. Niks goedkoper, alleen maar duurder en JanmetdePet mag het verschil bijleggen. En dat geldt ook voor de privatisering van de PTT.

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 3 september 2012, 19:17:19
Ik snap niet dat dat goedkoper kan zijn. Privaat bedrijf wil winst maken, en moet evenzeer manschappen en materiaal betalen...

INRI

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 3 september 2012, 20:00:23
Daarnaast vraag ik mij af welke invloed dat heeft op bijvoorbeeld de aanrijtijden en dekking in Oost-Groningen, Zuid-Limburg of andere 'uithoeken'.....

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 3 september 2012, 22:28:39
Ik snap niet dat dat goedkoper kan zijn. Privaat bedrijf wil winst maken, en moet evenzeer manschappen en materiaal betalen...

Het kan goedkoper aangezien een privaat bedrijf de ½ minder managment heeft.
Brandweer Nederland is een organisatie geworden met een groot waterhoofd.
Want de kostenverhoging van de brandweerorganisatie, boven de inflatie, in de laatste decenia is voor een groot deel toe te schrijven aan het groeien van het waterhoofd wat managmentafdeling heet.

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 3 september 2012, 22:31:29
Daarnaast vraag ik mij af welke invloed dat heeft op bijvoorbeeld de aanrijtijden en dekking in Oost-Groningen, Zuid-Limburg of andere 'uithoeken'.....

Is een kwestie van goede en strakke afspraken maken, want in uithoeken komt de brandweer ook nu al veel te laat blijkt uit onderzoeken welke de laatste tijd bekend worden.

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #18 Gepost op: 4 september 2012, 11:24:32

Privatiseren heeft veel voordelen. Ten eerste, doordat er sprake is van commerciële belangen en winst dus een doel is zal dit bijdragen aan innovatie. Een bedrijf is erbij gebaat een concurrent voor te zijn en zal dus, wil het voort blijven bestaan, moeten investeren in innovatie.

Doordat men winst wil maken is men gebaat bij een goede uitvoering van hun dienst. Een gigantische overhead past daar niet bij. Ik werk ook in de zakelijke dienstverlening en op het moment dat er bezuinigd moet worden wordt er bezuinigd op management en niet op uitvoerend personeel puur om de reden dat personeel de SLA's (servicelevel agreements) zal moeten waarborgen met hun werkzaamheden.

Firefighter Robert

• Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
    • Stichting MPHV
Reactie #19 Gepost op: 4 september 2012, 19:38:56
Het kan goedkoper aangezien een privaat bedrijf de ½ minder managment heeft.
Brandweer Nederland is een organisatie geworden met een groot waterhoofd.
Want de kostenverhoging van de brandweerorganisatie, boven de inflatie, in de laatste decenia is voor een groot deel toe te schrijven aan het groeien van het waterhoofd wat managmentafdeling heet.

Helemaal mee eens!!

De huidige brandweer structuur is een organisatie die compleet het pad kwijt is en het “gezond boeren verstand” al helemaal!
Ze hebben zichzelf de afgelopen jaren zichzelf zo aan het verrijken en vergroten geweest dat de grip op de gehele organisatie kwijt is. Er is geen structuur meer en men deed eerder aan ongeoorloofde graaipraktijken dan aanschaffen met een visie, want was mooi is moet ik ook hebben en het liefst nog meer dan een ander.
Doordat de politiek op verschillende niveaus de graaipraktijken oogluikend hebben toegestaan en pas in een veel te laat stadium de handrem erop begon te zetten was de beheersbare brandweer organisatie al uitgegroeid tot een log en oncontroleerbaar geheel dat miljoenen heeft gekost.

De vette jaren zijn voorbij en nu beginnen de hele magere jaren waarbij het mes flink in de organisatie gezet moet worden, daar is niet aan te ontkomen.
Maar wat vooral schokkend is dat nog steeds vanuit het management niveau wordt gesneden in het personeel/materieel op de werkvloer en de top blijft grotendeels buiten schot.
Ipv een TS4 en dat soort praktijken kunnen ze beter snijden in de kosten van het management want mede door hun praktijken moet de (vrijwillig)brandweerman/vrouw in Nederland met de blaren zitten.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B