ZEIST / DEN DOLDER - Driebergen heeft hem al. Bilthoven en Maarssen ook. Zeist had hem ook maar bezuinigde hem weg. Maar binnenkort gaat in een deel van Zeist opnieuw de jeugdbrandweer van start. Het gebeurt in het district Den Dolder dat is het hele gebied van de gemeente Zeist ten noorden van de Amersfoortseweg: Den Dolder, Bosch en Duin en Huis ter Heide-Noord. Jongeren die in dit gebied woonachtig zijn mogen meedoen, onder voorwaarden. Op 12 maart is er een grote wervingsactie in en om De Delta in Den Dolder.
Een van de drijvende krachten de oprichting is de 26-jarige Glenn, Vanaf zijn twaalfde maakte hij zes jaar lang deel uit van de jeugdbrandweer in Driebergen. Twee jaar geleden is hij daar gestopt. Hij besloot om mee te willen werken aan de oprichting van een jeugdbrandweer in Zeist. Hij vertelt enthousiast over zijn ervaringen in Driebergen: "Als kind woonde ik op de L- flat in, Vollenhove. Daar was nog wel eens een brandje en ik was daar als klein kind altijd heel bang voor. Toen ik een jaar of negen was, kon ik de knop omzetten. Ineens was ik niet meer bang. Op m'n twaalfde ging ik bij de jeugdbrandweer. Daar leer je op een speelse wijze hoe je een brandje moet blussen en je leert hoe de organisatie van de brandweer in elkaar steekt. Als je wat ouder bent kun je aspirant worden: dan krijg je meer met het echte werk te maken. Het is hartstikke leuk, ook al willen veel mensen dat nooit geloven. Je bent niet alleen met de brand bezig, maar ook sociaal. Je organiseert spelletjes voor de junioren, kinderen tot en met elf jaar, je collecteert voor de Brandwondenstichting." Hoofdleider Marcel Werring vertelt dat je wel aan een aantal voorwaarden moet voldoen om bij de jeugdbrandweer te kunnen komen: je moet tussen de twaalf en vijftien jaar oud zijn, je moet sociaal zijn in de omgang, je moet medisch geschikt zijn, je moet het leuk vinden, je moet van onbesproken gedrag zijn en je moet woonachtig zijn in het "verzorgingsgebied", dus in de gemeente Zeist, ten noorden van de Amersfoortseweg. Als er voldoende belangstelling is, komt er wellicht ook nog een groep voor zestien tot achttienjarigen.
Proefjaar
Op een "scoutingachtige manier", zegt Werring, komen leden van de jeugdbrandweer in aanraking met alles wat met brand te maken heeft. Het eerste jaar is een soort proefjaar. Op die manier is ook meteen duidelijk welke jongeren al dan niet geschikt zijn voor het werk. Ze kunnen in die periode ook zelf ontdekken of ze het echt leuk vinden. En natuurlijk hoopt de brandweer jongeren zo enthousiast te maken dat zij ook - oude geworden - deel blijven uitmaken van de brandweer . Werring: "De veiligheid staat in alle opzichten voorop. We zorgen dat alles volgens de regels verloopt. Want het moet natuurlijk geen ongeorganiseerde bende worden. En omdat het om jonge jeugd gaat, halen wij ze op vanaf een centrale plek en worden ze daar ook weer teruggebracht." Tijdens de wervingsdag op 12 maart geven leden van de jeugdbrandweer uit Bilthoven en Maarssen demonstraties van hun kunnen. Hier kunnen jonge mensen zich aanmelden voor de jeugdbrandweer. Als je dat doet, ga je meedoen aan oefeningen in Den Dolder, op woensdagavond, waarschijnlijk tussen 19.00 en 21.00 uur.
Dus voor in je agenda ZATERDAG 12 MAART VAN 13:00 UUR TOT 16:00 UUR op het terein van De Delta tegenover de Remia in Den Dolder