Medische dossier van werknemer in BHV Koffer zinvol of nutteloos?

Auteur Topic: Medische dossier van werknemer in BHV Koffer zinvol of nutteloos?  (gelezen 7111 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
In het bedrijf waar ik werk, heeft de BHV een koffertje met daarin een gesloten envelop met medische gegevens van medewerk(st)ers. Als er iets gebeurd, dan kan de BHV'er deze envelop afgeven aan de verpleegkundige va de ambulancedienst. Deze envelop was volgens mijn collega al enkele jaren oud. Ik ben van mening dat het geen zin heeft om dit te bewaren, daar aan de ene kant de gegevens niet actueel zijn en aan de andere kant de medische gegevens van alle medewerk(st)ers worden afgegeven. Wat ik zou willen weten, is kunnen/doen jullie iets met deze gegevens, of niet?

Alvast dank voor de reactie. O0


Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #1 Gepost op: 2 september 2012, 11:18:52
Weet dat dit geen antwoord op je vraag is, maar ik neem aan dat elke medewerker hier dan toestemming voor heeft gegeven?
Anders is het gewoon verboden om dit op te slaan, laat staan te overhandigen aan andere personen..
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #2 Gepost op: 2 september 2012, 11:50:43
In het bedrijf waar ik werk, heeft de BHV een koffertje met daarin een gesloten envelop met medische gegevens van medewerk(st)ers. Als er iets gebeurd, dan kan de BHV'er deze envelop afgeven aan de verpleegkundige va de ambulancedienst. Deze envelop was volgens mijn collega al enkele jaren oud. Ik ben van mening dat het geen zin heeft om dit te bewaren, daar aan de ene kant de gegevens niet actueel zijn en aan de andere kant de medische gegevens van alle medewerk(st)ers worden afgegeven. Wat ik zou willen weten, is kunnen/doen jullie iets met deze gegevens, of niet?

Alvast dank voor de reactie. O0

Oei, dit is wat betreft wet- en regelgeving wel erg op het randje. Medewerkers moeten inderdaad toestemming geven voor dit dossier. Daarnaast kun je je afvragen hoe actueel dit dossier nu echt is. En vertellen mensen wel alles tegen hun werkgever!?

Wel ben ik van mening dat medewerkers met een aandoening/ziekte of beperking dit in vertrouwen zou moeten delen met werkgever en bhv. Ik ken in de praktijk goede voorbeelden waardoor de werknemer/patient maximale zorg krijgt in acute situaties. Het zou eigenlijk een standaard vraag moeten zijn op de 1e werkdag van een nieuwe medewerker.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #3 Gepost op: 2 september 2012, 12:17:30
Wel ben ik van mening dat medewerkers met een aandoening/ziekte of beperking dit in vertrouwen zou moeten delen met werkgever en bhv. Ik ken in de praktijk goede voorbeelden waardoor de werknemer/patient maximale zorg krijgt in acute situaties. Het zou eigenlijk een standaard vraag moeten zijn op de 1e werkdag van een nieuwe medewerker.

Je bedoeld dan de vraag naar speciale zorg behoeften , neem ik aan, en niet de vraag naar de medische aandoening op zich. De beslissing om dat wel of niet te delen met een werkgever zou altijd bij de werknemer moeten liggen, dus van moeten kan geen sprake zijn. :) Een werkgever mag daar in principe niet eens naar vragen, met een aantal uitzonderingen voor bepaalde beroepen.

Overigens klinkt wat Vider beschrijft, in mijn ogen, niet als "op het randje" maar over de rand. ;)
Niet alleen het verzamelen van de gegevens op zich, maar ook de manier van opslaan en beveiligen lijken mij niet te voldoen aan de eisen die daar voor staan.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #4 Gepost op: 2 september 2012, 12:34:10
Bij mijn werkgever (en ook 2 vorige) hadden we een map (in afgesloten dossierkast) waar we dit soort dingen in bewaarden. Alle medewerkers vullen een formulier voor 'nood' in, met contactgegevens van familie/vrienden, eventuele allergieën en bijvoorbeeld of iemand diabetes of epilepsie heeft. De mensen waren vrij dit in te vullen bij aanstelling (en deden het massaal) en het werd/wordt regelmatig gecheckt.

Maar in een koffer in een gesloten enveloppe?? Dat is wel erg bereikbaar als je wilt. Op PZ is/was altijd iemand aanwezig en die kan in geval van calamiteit direct de gegevens pakken.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #5 Gepost op: 2 september 2012, 17:38:55
Je bedoeld dan de vraag naar speciale zorg behoeften , neem ik aan, en niet de vraag naar de medische aandoening op zich. De beslissing om dat wel of niet te delen met een werkgever zou altijd bij de werknemer moeten liggen, dus van moeten kan geen sprake zijn. :) Een werkgever mag daar in principe niet eens naar vragen, met een aantal uitzonderingen voor bepaalde beroepen.

Overigens klinkt wat Vider beschrijft, in mijn ogen, niet als "op het randje" maar over de rand. ;)
Niet alleen het verzamelen van de gegevens op zich, maar ook de manier van opslaan en beveiligen lijken mij niet te voldoen aan de eisen die daar voor staan.

Informatie over mensen met bijvoorbeeld epilepsie, suikerziekte, hartafwijking en tal van andere aandoeningen die bij een calamiteit belangrijk zijn voor een goede hulpverlening aan het slachtoffer. Mijn ervaring in de praktijk is dat je daardoor als BHV/EHBO sneller en beter een medewerker kan behandelen.

Uiteraard is het geven van informatie een keuze van de werknemer zelf. Je kan het wel bespreekbaar maken vindt ik. Het is in het belang van de werknemer zelf. Als er van te voren duidelijkheid en borging is over het protocol dan ben je wel correct bezig lijkt mij.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #6 Gepost op: 2 september 2012, 23:33:54
Wij hebben het inderdaad destijds in het leven geroepen, omdat iemand diabeet bleek te zijn en het de BHV'er niet helder werd wat er aan hand was. Als je weet dat een van je medewerkers iets heeft dan kan je daar inderdaad beter op inspringen mocht het een keer misgaan. Is voor de medewerker ook prettiger :)
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #7 Gepost op: 3 september 2012, 19:28:40
Citaat
maar ik neem aan dat elke medewerker hier dan toestemming voor heeft gegeven?
Voor zover ik weet wel.

Citaat
Het zou eigenlijk een standaard vraag moeten zijn op de 1e werkdag van een nieuwe medewerker.
Dan weet ik zeker dat die persoon niet door zijn proeftijd komt. Er is altijd wel een redenen te verzinnen... :'(

Citaat
Maar in een koffer in een gesloten enveloppe?? Dat is wel erg bereikbaar als je wilt. Op PZ is/was altijd iemand aanwezig en die kan in geval van calamiteit direct de gegevens pakken.
Deze koffer staat in de BHV kast waar alleen de BHV'ers toegang tot hebben, Op PZ is wel iemand bereikbaar, maar hebben te maken met meerdere vestigingen.

Citaat
Uiteraard is het geven van informatie een keuze van de werknemer zelf. Je kan het wel bespreekbaar maken vindt ik. Het is in het belang van de werknemer zelf. Als er van te voren duidelijkheid en borging is over het protocol dan ben je wel correct bezig lijkt mij.
Voor zover ik kan beoordelen is e.e.a. in protocol vastgelegd. 998765

Dank allen voor jullie reactie, maar nog niet echt antwoord gekregen op mijn vraag. Ik had dit dan ook bewust gepost in de witte kolom, maar de moderators waren van mening dat het op de verkeerde plaats stond. Wellicht dat er iemand vanuit de witte tak kan antwoorden of de gegevens ook echt gebruikt gaan worden of dat men er niets mee doet?  O0
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #8 Gepost op: 3 september 2012, 22:48:28
Dan weet ik zeker dat die persoon niet door zijn proeftijd komt. Er is altijd wel een redenen te verzinnen... :'(
Precies mijn gedachte...


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #9 Gepost op: 3 september 2012, 23:01:51
Iedere keer als ik de topictitel lees weet ik het zeker ... absoluut onmiskenbaar niet mis te verstaan kansloos en nutteloos.
Typefoutje dat niet wordt opgepakt waarschijnlijk want iedereen heeft het over werknemers.
Dat is niet wat in de topictitel staat.



(jaja ik weet het ... ik ben een kniesoor)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.