Politieagent worden met Diabetes?

Auteur Topic: Politieagent worden met Diabetes?  (gelezen 11773 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Horzel

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #10 Gepost op: 27 september 2012, 23:33:05
Er zijn inderdaad genoeg dienders met diabetes type 1. Bij de meeste pas na in dienst treding ontstaan. Maar als je het goed onder controle hebt en je bent sportief, dan moet je een heel eind komen?

Frontoffice Politie

• Medewerker Werving Politie
  • Forum gebruiker
    • Kombijdepolitie
Reactie #11 Gepost op: 12 december 2012, 10:59:15
De pagina 'overige medische eisen' heeft een nieuwe url gekregen, namelijk: http://www.kombijdepolitie.nl/Selectie/Pages/overige-medische-eisen.aspx

Inhoudelijk is er niet iets veranderd, dus blijft het afwachten tot de medische keuring. Maar het is sowieso goed om eerst met je huisarts te overleggen.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #12 Gepost op: 12 december 2012, 16:58:29
Binnen de ambulancezorg is het wisselend. De ene keuringsinstantie laat je wel door, de andere niet. Ik vrees dus dat je het gewoon moet gaan proberen en dan pas meer weet...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

Jaiking

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #13 Gepost op: 22 januari 2013, 15:31:45
Bij deze een aanvulling op alle ervaringen:

Zojuist gekeurd voor een functie als Recherchekundige bij de politie:

Ongeschikt. Vanwege diabetes.

Volgens de arts ben ik prima gezond en tevens in staat om deze functie uit te voeren, alleen omdat ik diabetes type 1 kan dit volgens de regels niet.

Geen verder onderzoek gedaan naar mijn 'ziekte-inzicht', HBA1c etc. Helemaal niks. Alleen, het kan niet vanwege je diabetes type 1.

Dit is toch niet correct?

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 22 januari 2013, 18:20:52
Op de site van kombijdepolitie staat:

Citaat
Diabetes
Indien je diabetes type 1 hebt en je moet insuline spuiten is het risico hoog dat er geen aanstelling mogelijk is voor een politiebaan in uniform. Gezien de onregelmatige diensten die je moet draaien kunnen artsen het risico te groot vinden. De medische keuring geeft hier uitsluitsel over. Voor een burgerfunctie hoeft diabetes geen belemmering te zijn. Voor overige vormen van diabetes is het handig vooraf bij je huisarts te informeren wat je mogelijkheden zijn.
http://www.kombijdepolitie.nl/Selectie/Pages/overige-medische-eisen.aspx

Als de arts in dit geval het risico te hoog vind dan kan dat een reden zijn. Er staat op de site dus niet dat het pertinent niet mogelijk zou zijn. Recherchekundige is in principe een burgerfunctie maar je bent (vaak) wel executief. Je werkt ochtend en middag diensten vaak gecombineerd met een piketregeling tijdens de nachtelijke uren waarbij je dus ook regelmatig 's nachts uit bed gebeld zal worden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 22 januari 2013, 18:28:14
Op de site van kombijdepolitie staat:
http://www.kombijdepolitie.nl/Selectie/Pages/overige-medische-eisen.aspx

Als de arts in dit geval het risico te hoog vind dan kan dat een reden zijn. Er staat op de site dus niet dat het pertinent niet mogelijk zou zijn. Recherchekundige is in principe een burgerfunctie maar je bent (vaak) wel executief. Je werkt ochtend en middag diensten vaak gecombineerd met een piketregeling tijdens de nachtelijke uren waarbij je dus ook regelmatig 's nachts uit bed gebeld zal worden.

Het gaat om een keuringsarts, de primaire vraag aan de arts is of hij denkt dat iemand medisch geschikt is voor deze executieve functie als politieman in onregelmatige dienst. Ongeacht wat voor regels de politie of overheid maakt is het antwoord medisch gezien dat iemand met diabetes-I ongeschikt is voor deze functie.

De vraagstelling aan de arts is en blijft te kiezen tussen geschikt of ongeschikt, er valt niets te polderen met het antwoord.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 22 januari 2013, 18:33:52
Ongeacht wat voor regels de politie of overheid maakt is het antwoord medisch gezien dat iemand met diabetes-I ongeschikt is voor deze functie.
Dat begrijp ik, maar op de site schrijven ze toch echt letterlijk:
Citaat
Gezien de onregelmatige diensten die je moet draaien kunnen artsen het risico te groot vinden
Dus eigenlijk is het, als ik jou bijdrage lees, beter als ze de site zouden aanpassen waarbij ze aangeven dat het helaas niet mogelijk is om met diabetes-I in deze functie te werken.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 22 januari 2013, 18:40:59
Dat begrijp ik, maar op de site schrijven ze toch echt letterlijk:Dus eigenlijk is het, als ik jou bijdrage lees, beter als ze de site zouden aanpassen waarbij ze aangeven dat het helaas niet mogelijk is om met diabetes-I in deze functie te werken.

Ik heb de tekst gelezen, eigenlijk staat er al een soort voorwaarschuwing. Ik vind dat netjes van de politie om het specifiek aan te geven.

Het probleem van de afkeuring mag een kandidaat ook niet bij de politie of de keuringsarts te leggen.

Het lijkt soms net of we leven in een cultuur waarbij iedere vorm van verantwoording nemen bij een ander moet worden neergelegd. Iemand met deze vorm van diabetes weet dat hij ontregeld kan raken door tal van oorzaken. In principe kan een diabeet bijna alles doen wat ze willen. De patient moet zich bewust blijven dat het een keer mis kan gaan, het kan misgaan op kantoor of achter de kassa bij Albert Heijn, het kan ook misgaan tijdens een gewapende overval waar je als agent door de hoeven zakt.

Daarom is het niet verstandig dat deze patienten politieman, brandweerman of piloot worden, misschien hadden ze dat zelf moet bedenken bij solliciteren.

Jaiking

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #18 Gepost op: 22 januari 2013, 19:02:59
Ik heb de tekst gelezen, eigenlijk staat er al een soort voorwaarschuwing. Ik vind dat netjes van de politie om het specifiek aan te geven.

Het probleem van de afkeuring mag een kandidaat ook niet bij de politie of de keuringsarts te leggen.

Het lijkt soms net of we leven in een cultuur waarbij iedere vorm van verantwoording nemen bij een ander moet worden neergelegd. Iemand met deze vorm van diabetes weet dat hij ontregeld kan raken door tal van oorzaken. In principe kan een diabeet bijna alles doen wat ze willen. De patient moet zich bewust blijven dat het een keer mis kan gaan, het kan misgaan op kantoor of achter de kassa bij Albert Heijn, het kan ook misgaan tijdens een gewapende overval waar je als agent door de hoeven zakt.

Daarom is het niet verstandig dat deze patienten politieman, brandweerman of piloot worden, misschien hadden ze dat zelf moet bedenken bij solliciteren.

Je gaat hier naar mijn mening veel te kort door de bocht en steunt op achterhaalde gedachten. Een persoon die serieus en bewust omgaat met zijn of haar diabetes is net zo gezond en efficiënt als menig ander persoon zonder dit probleem (zeker met het oog op de huidige medische accessoires, waarmee 'het door de hoeven zakken' vrijwel onmogelijk wordt). De overheid/politie heeft dan ook zeer terecht de regeling omtrent de eisen versoepeld, zodat hier ruimte is voor diabeten die zeer geschikt zijn voor politiewerk. Waar er twee jaar geleden nog stond dat het onmogelijk was om met diabetes type 1 toe te treden tot de politie, is dit nu veranderd naar een hoge kans op afwijzing (lees: geen onmiddelijke afwijzing). Met andere woorden, het is zeer zeker mogelijk en in een aantal gevallen ook verantwoordelijk.

Begrijp mij niet verkeerd, een groot deel van de personen met diabetes is niet geschikt voor dit werk en het is ook dan ook terecht dat een keuringsarts hierop mag afwijzen. Maar, in een aantal gevallen is een persoon met diabetes prima in staat de functie te vervullen en hier zal de keuringsarts dan ook rekening mee moeten houden en dit moeten onderzoeken!

oma

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 22 januari 2013, 19:16:48
Je gaat hier naar mijn mening veel te kort door de bocht en steunt op achterhaalde gedachten. Een persoon die serieus en bewust omgaat met zijn of haar diabetes is net zo gezond en efficiënt als menig ander persoon zonder dit probleem (zeker met het oog op de huidige medische accessoires, waarmee 'het door de hoeven zakken' vrijwel onmogelijk wordt). De overheid/politie heeft dan ook zeer terecht de regeling omtrent de eisen versoepeld, zodat hier ruimte is voor diabeten die zeer geschikt zijn voor politiewerk. Waar er twee jaar geleden nog stond dat het onmogelijk was om met diabetes type 1 toe te treden tot de politie, is dit nu veranderd naar een hoge kans op afwijzing (lees: geen onmiddelijke afwijzing). Met andere woorden, het is zeer zeker mogelijk en in een aantal gevallen ook verantwoordelijk.

Begrijp mij niet verkeerd, een groot deel van de personen met diabetes is niet geschikt voor dit werk en het is ook dan ook terecht dat een keuringsarts hierop mag afwijzen. Maar, in een aantal gevallen is een persoon met diabetes prima in staat de functie te vervullen en hier zal de keuringsarts dan ook rekening mee moeten houden en dit moeten onderzoeken!

Ik ga niet te kort door de bocht en steun niet op achterhaalde gedachten. Ik opereer hele jonge kinderen aan hun hart, zij groeien gezond op en zijn misschien wel gezonder dan menig ander. Het doet er niets aan af dat ze hun leven lang een hartpatient blijven. Zelfs als ik ze maar eens per twee jaar hoef te zien op spreekuur maakt het nog niet dat ik papieren moet invullen om een keuringsarts te laten weten dat ik geen medisch probleem zie.

Ook al ben je gezond en kun je prima functioneren in het dagelijks leven dan doet het niets af aan het feit dat je Diabetes hebt. Jij kiest voor een beroep waaraan de samenleving maar ook de andere politiemensen de hoogst mogelijke eisen mogen stellen. Ik heb geen moeite met een agent die geen trek heeft om een nachtdienst te draaien met hartpatienten, epileptici of diabeten. Als men toch de hand over het hart strijkt is dat eerder te verwijten aan het stukje idealisme dat iedereen recht heeft om bij de politie te mogen werken. De agent die zegt dat hij maximaal wil kunnen rekenen op zijn collega heeft wat mij betreft volkomen gelijk.

De keuringsarts hoeft geen rekening te houden met het feit dat een beroep je droom is, ik gun iedereen de baan die men graag wil. Er is geen medische noodzaak voor een keuringsarts om aanvullend onderzoek te doen om zeker te weten of iemand met Diabetes-I wel geschikt zou zijn, dat antwoord is namelijk simpel de arts die deze garantie wil zoeken zal het nergens krijgen.

De rest van de discussie kunnen de agenten hier zelf ook wel, misschien kun ze je uitleggen hoe belangrijk een betrouwbare collega tijdens de dienst is en waarom ze er op mogen vertrouwen dat keuringsartsen artsen geen voordeel van de twijfel geven.