MOTORAMBULANCE GROEIEND SUCCES

Auteur Topic: MOTORAMBULANCE GROEIEND SUCCES  (gelezen 8608 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

onne

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 18 februari 2005, 14:01:28
Dit komt letterlijk van de site van www.ravgelderlandzuid.nl:

Sinds enige jaren beschikt de RAV GelderlandZuid over een tweetal ambulancemotoren.

Citaat
Een parate ambulancemotor is in stad Nijmegen een niet dagelijks beeld.
De ambulancemotor wordt voornamelijk ingezet bij grote evenementen en festiviteiten binnen de regio GelderlandZuid.
U kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan het NK-wielrennen en de 4-daagse van Nijmegen. Evenementen waarbij het normale aantal inwoners van de stad verdubbeld wordt door de vele bezoekers. Alleen al tijdens de 4-daagse zijn er ongeveer 1 miljoen bezoekers in de stad aanwezig.
De ambulancemotor werkt tijdens deze dagen als een vooruitgeschoven medische post die ook tijdens grote drukte en veel verkeer snel bij de plaats van ongeval kan komen. Hierdoor kan zo snel als mogelijk medische hulp te verleend worden.
De ambulancemotor in Nijmegen werkt, als uitzondering op andere ambulancemotorprojecten in Nederland, met een volledig ambulanceteam.
Dit motorteam bestaat uit een SOSA gediplomeerd ambulancechauffeur, met aanvullende motorvaardigheidstrainingen en een SOSA gediplomeerd ambulanceverpleegkundige.
De motor is volledig uitgerust, wat inhoudt dat je op de motor alle materialen in het klein aantreft die je ook in de ambulanceauto vindt.
Het idee achter de inzet van een volledig ambulancemotorteam is, dat eenmaal ter plaatse, het ambulancemotorteam dezelfde handelingen kan uitvoeren als een normaal ambulance-team.
Sinds juli 2001 beschikte ambulancedienst regio Nijmegen over een tweede ambulancemotor. Deze motoren zijn sinds 1 januari 2003 overgegaan in de RAV GelderlandZuid.
Beide motoren zijn mogelijk gemaakt dankzij sponsering van diverse bedrijven.

Hier kan dus een motorpleeg wel mee met de ambu


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #41 Gepost op: 20 februari 2005, 01:03:09
Citaat
Beide motoren zijn mogelijk gemaakt dankzij sponsering van diverse bedrijven.
Ongetwijfeld gaat het om de sponsoring van het materieel, hoe zit dat met de personeelskosten die het grootste deel van de gehele kosten vormen?

Hoe zit het met de financiering in de andere regio's?

Niet vervoeren is toch financieel onaantrekkelijk?

Wordt de motor dan uit de algemene Eerste Hulp zonder vervoer regeling betaald?

Wie kan mij uitleggen hoe dat zit?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Ambuman

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 20 februari 2005, 12:22:55
Er is een regio ik dacht Haaglanden en daarbij worden de kosten van de motor naar rato verrekend met de 3 diensten die in Haaglanden werkzaam zijn. Per rit wordt er dus een bedrag van de ritprijs afgestaan aan de Motorambu. Kortom het kost de verschillende diensten alleen maar geld in dat opzicht.


The Chief

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #43 Gepost op: 20 februari 2005, 20:26:45
Ook in Gelderland-midden rijdt inmiddels de 2e generatie ambu-motoren.

Deze hebben hun nut wel bewezen omdat ze in bepaalde perioden veel,veel sneller tp zijn als een ambu.

Soms gaan ze als enige "auto" naar een incident waarbij de verwachting is dat er niet vervoerd hoeft te worden; soms als 1e inzet waarna een meegestuurde/nagestuurde ambu de zorg overneemt.

Helaas hebben wij wel een tekort aan parate ambu's en is dit inderdaad niet de meest ideale, maar wel een levensreddende en bar snelle oplossing.

Zonder een grondige, landelijke, reorganisatie van de ambulancezorg krijg je overal verschillende (vaak goedbedoelde) lapmiddelen zoals deze motor en first-responders van de brandweer enz.

Dat de beroepsgroep van de ambulance-hulpverlening hier niet blij mee is moge duidelijk zijn (en terecht wat mij betreft, ik heb ook liever een ervaren pleeg aan mijn bed ipv een goed bedoelende, en vaak fanatieke, brandweerman die [toevallig?] in de buurt was).

Maarja, het gaat om de eurie's en niet om de patient


greetz,
The Chief

Centralist Hulpverlening Gelderland Midden
bevelvoerder/instructeur Brw Lingewaard/post Bemmel


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #44 Gepost op: 21 februari 2005, 09:38:22
Dag Chief,

Jij begrijpt het helemaal! Wat moeten we met die geile motoren? Ik gun het de motorrijdende collega's wel, hoor; maar wat moeten wij met een motor hier in West?

 Goh, Ik weet wat, misschien moeten we 'm bij de A30 laten staan voor die ene dag in augustus dat er Oud-Luntersedag wordt gehouden. Je weet maar nooit, er zouden nog wel eens drie auto's tegelijk in het dorp kunnen rijden.

Pure geldverspilling.....zullen we samen naar Ype stappen?

Carl.

(sorry voor mijn wat personlijke tekst, maar the chief begrijpt het wel!).
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #45 Gepost op: 21 februari 2005, 09:59:29
Wat moeten we met die geile motoren?

Freudiaanse verspreking?  :o  :D


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #46 Gepost op: 22 februari 2005, 07:48:11
Nee hoor,

het is geschreven  zoals het bedoeld is........maar, het is vrij voor iedereen om voor zichzelf te interpreteren. Wil jij erover praten?

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #47 Gepost op: 6 maart 2005, 11:38:25
en ik vondt nog een site over de ambumotor
http://www.ambulancemotor.nl/index.htm