Het bijvullen van de Waterwerper van de mobiele eenheid (ME)

Auteur Topic: Het bijvullen van de Waterwerper van de mobiele eenheid (ME)  (gelezen 4134 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

nn24

• Junior gebruiker
  • **
Gepost op: 5 september 2012, 00:23:03
Een vraagje van de waterwerpers politie,

Hoe is het geregeld met het water nemen bij een waterleidingbedrijf?
In het "Amsterdamse" is het geen probleem maar ergens anders in het land, tijdens een inzet of oefening, hebben wij vaak last van iemand van het waterleidingbedrijf.

Een voorbeeld: voor de vakantieperiode, ergens in de kop van Noord-Holland, is onze watertank leeg en gaan we vullen op een industrieterrein. Daar blijken 3 ondergrondse brandkranen niet werken, vol zand, afsluiter dol etc. Wij bellen de plaatselijke brandweer(regio) en geven het door. Zij zijn dankbaar en gaan het doorgeven. Een uurtje later worden we gebeld door een boze meneer van het waterleidingbedrijf. Hij weet van niks, we "stelen" water, het risico van ziektes, alles komt voorbij. Het is aan hem niet uit te leggen.
Helaas is dit landelijk, ook in Twente, Groningen en Utrecht mochten wij dit soort reacties ontvangen.

Tot nu toe komen wij weg door te zeggen dat het voertuigen van het LFR zijn en dus onder de brandweer vallen. Helaas staan er bij het LFR en BIZA, niks op schrift.
Hoe gaat de brandweer hier mee om? Iemand een idee?

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 5 september 2012, 16:30:49
Bekende reacties. ::)
Waterleidingbedrijven willen dat er zo min mogelijk gemaakt wordt van de onder grondse brandkranen, redenen zijn al opgegeven, zoals kans op vervuilling van het drinkwater en ziekts enz enz.
Dat is ook mede reden dat er steeds meer brandkranen verdwijnen, en de brandweer ook over moet stappen naar tankwagens. Per grote gratie mogen we nog wel gebruik maken van de brandkranen bij brand, maar even de tank vullen of de brandkraan gebruiken bij een oefening wordt ook steeds lastiger.

Vroeger deed de brandweer zelf de brandkranen controleren, kijken of de kraan bereikbaar is en goed functioneert, ook dat mag allemaal niet meer. Wij lopen ze zelf wel na, maar we zetten er geen opzetstuk meer op. Eventuele schades enz melden we bij het waterleidingbedrijf, in de hoop dat zij dat dan ook weer snel herstellen.

Vigilant

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 5 september 2012, 20:51:50
Dan is het in Belgie toch "beter" geregeld. Brandkranen worden hier vaak onderhouden door de brandweer.

7131

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 6 september 2012, 17:31:18
Heb daar tijdens mijn "warme" activiteiten nog nooit last van gehad. Kunnen gewoon water gebruiken en de tank vullen, geen (rode) haan die daar naar kraait. Wellicht dat het in het Amstredamse is afgeregeld. Het is leuk dat er tankwagens komen, maar ook die moeten gevuld worden. Er is dus geen ontkomen aan dat de brandkranen zo nu en dan gebruikt worden.

Wellicht zaak om het LFR/BIZA een landelijke afspraak te laten maken.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 7 september 2012, 15:24:49
Nouja, je zou de waterwerpers natuurlijk op open water kunnen laten 'afleggen'. Het lijkt me echter zeer onverstandig, zeker gezien de ziektes die door vervuild water verspreid kunnen worden. Dus niet alleen uit praktisch nut, maar ook uit het oogpunt van de volksgezondheid zou ik zeggen dat de waterwerpers gewoon met schoon water bijgevuld dienen te worden...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

nn24

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #5 Gepost op: 7 september 2012, 22:36:02
Nouja, je zou de waterwerpers natuurlijk op open water kunnen laten 'afleggen'. Het lijkt me echter zeer onverstandig, zeker gezien de ziektes die door vervuild water verspreid kunnen worden. Dus niet alleen uit praktisch nut, maar ook uit het oogpunt van de volksgezondheid zou ik zeggen dat de waterwerpers gewoon met schoon water bijgevuld dienen te worden...

Dat klopt, daarom wordt er geen open water meer gebruikt. Er is zelfs geen pomp voor aanwezig. Dit alles nadat van 1966 tot 1988 voornamelijk grachtenwater werd gebruikt. 2x per jaar kruipt er een mannetje in de tank om hem met de hand schoon te maken. Omdat je op mensen spuit en niet op branden, zijn ze als de dood voor gezondheidsclaims. Vandaar.

TheBeast

• Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • BHV
Reactie #6 Gepost op: 8 september 2012, 20:41:56
weet niet zeker of jullie dit bedoelen maar in Groningen is een schoonmaakbedrijf beboet voor het 'stelen' van water.

http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=113300

Een Fries schoonmaakbedrijf is veroordeeld tot een boete van 150 euro wegens de diefstal van water uit een brandkraan in Groningen.

Waterbedrijf Groningen werd getipt dat werknemers van het schoonmaakbedrijf een brandkraan gebruikten. Achteraf bleek het bedrijf voor ongeveer 30 eurocent aan water te hebben gestolen.

Het waterbedrijf zegt in een reactie altijd aangifte te doen. Het gaat het bedrijf niet om het gestolen water, maar om de volksgezondheid. Bedrijven die brandkranen gebruiken, maken gebruik van zogenaamde standpijpen om het water op te halen. Die pijpen moeten een deugdelijke beveiliging hebben omdat het water anders vervuild kan raken.