Ambulance & IC onderzoek !

Auteur Topic: Ambulance & IC onderzoek !  (gelezen 2053 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

johannes

• Gast
Gepost op: 16 april 2005, 13:23:27
Ik ga over een half jaar afstuderen (HBO-V) op de IC en de Ambulance, allebei voor een 3 maanden. Nu zoek ik en onderzoeksonderwerp wat aansluit
bij deze twee discipline's.. De vraag is : zijn er in de praktijk op de IC zaken m.b.t de ambulancedienst die beter kunnen ?? Of ook andersom natuurlijk !

Of weet je een afstudeeronderwerp ?
Bedankt !

Johan Maljaars
malj0001@hz.nl

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #1 Gepost op: 16 april 2005, 15:17:59
Er zijn mij twee dingen die me opvallen als ik de IC vergelijk met de ambu.

1.  De IC, met name de artsen, hebben weinig idee van wat een ambulanceteam qua beademing kan, zo gebeurt het regelmatig dat relatief "goede" patienten die spontaan ademend aan de machine liggen overgeplaatst moeten worden en met de minimale opties (uitzonderingen daar gelaten) op de machine van de ambu overmoeten, vaak met het gevolg dat deze patientengesedeerd moeten worden terwijl het ambuteam al klaarstaat en er altijd een discussie ontstaat.

2.  De werkwijze volgens de ABCDE techniek die gebruikt worden op de ambu en SEH is nog maar minimaal doorgedrongen tot de IC, jammer omdat dit een mooi houvast is bij patienten die acuut verslechteren of voor eerste opvang op de afdeling IC.

misschien dat collega's alhier op het forum nog aanvullingen of andere ideeen hebben.

Succes met afstuderen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

johannes

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 16 april 2005, 16:08:25
Paul,

Bedankt alvast voor je reactie !

Zeker je tweede punt is een hele goeie !!

Tintin

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 6 mei 2005, 22:32:55
De werkwijze volgens de ABCDE techniek die gebruikt worden op de ambu en SEH is nog maar minimaal doorgedrongen tot de IC, jammer omdat dit een mooi houvast is bij patienten die acuut verslechteren of voor eerste opvang op de afdeling IC.

Ik denk dat je niet moet vergeten dat de ABC..methodiek op de ambulance nodig is om de verpleegkundige op een veilige en zeer methodische wijze de pat te laten benaderen en een werkdiagnose te kunnen stellen en een evt behandeling te kunnen starten. Hierbij kijkt geen arts over de schouder mee. Daarom werkt dit zo goed binnen de ambulance.

Op de IC is (meestal) een arts aanwezig en is het ook niet nodig deze methodiek zo strikt te hanteren! Ik moet je eerlijk zeggen dat het mij wel houvast geeft als ik midden in de nacht een instabiele septische patient binnen krijg op de IC en de arts moet nog 20 min rijden eer hij op de afd is! Het werkveld Ambu en IC is echt appels met peren vergelijken!

johannes

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 6 mei 2005, 23:13:02
heb je het dan over dezelfde werkwijze als de ambulancedienst die je hanteerd ?

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #5 Gepost op: 7 mei 2005, 11:38:18
Ik denk dat je niet moet vergeten dat de ABC..methodiek op de ambulance nodig is om de verpleegkundige op een veilige en zeer methodische wijze de pat te laten benaderen en een werkdiagnose te kunnen stellen en een evt behandeling te kunnen starten. Hierbij kijkt geen arts over de schouder mee. Daarom werkt dit zo goed binnen de ambulance.

Op de IC is (meestal) een arts aanwezig en is het ook niet nodig deze methodiek zo strikt te hanteren! Ik moet je eerlijk zeggen dat het mij wel houvast geeft als ik midden in de nacht een instabiele septische patient binnen krijg op de IC en de arts moet nog 20 min rijden eer hij op de afd is! Het werkveld Ambu en IC is echt appels met peren vergelijken!

MMmmmm fijne IC afdeling en ziekenhuis waarbij de dienstdoende dokter op 20 minuten afstand woont.......  :o Hoort die dokter niet gewoon IN het ziekenhuis aanwezig te zijn??
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

johannes

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 7 mei 2005, 12:23:25
Ik kan me voorstellen dat je op de IC aan handelswijze en benadering houvast kunt hebben aan de ABC methodiek, alleen zul je dan toch ook al snel een arts / overleg met arts nodig hebben bij ersnstig zieke patienten lijkt mij ?

Hoe gaat dit in de praktijk ?

Tintin

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 7 mei 2005, 14:49:32

MMmmmm fijne IC afdeling en ziekenhuis waarbij de dienstdoende dokter op 20 minuten afstand woont.......  :o Hoort die dokter niet gewoon IN het ziekenhuis aanwezig te zijn??

Welkom in de wereld buiten het WEZ en Leyenburg!
Het is allang geen verplichting meer om als arts dichtbij het ziekenhuis te wonen, en de arts ass die dienst hebben zijn agnio's en hebben nog minder sjoege van IC patiënten dan een afd pleeg...  ???

Dit is realiteit in veel kleine perifere ziekenhuizen. Aan de andere kant geeft het ons als IC vpk een grote mate van vrijheid in ons werk. De verantwoording is hoog tijdens avond en nachten...maar ook dit heeft natuurlijk een keerzijde...

En even nog een antwoord op de vraag van Johan:

In de praktijk komt een patiënt 's avonds en 's nachts na telefonisch overleg met de dienstdoende anaesthesist op de IC. Wij doen dan de eerste opvang en stabiliseren. Op ons verzoek komt de arts dan alsnog in huis om beleid te maken. De eerste zakken vulling zitten er dan al in, als pat. respiratoir slecht is dan kappen wij hem tot de anaesthesist er is (KRAMP!!!!) dit kan in het slechtste geval 20 min duren...
Dat is dus wel lastig....Verder trachten wij bij opname al een beeld te krijgen wat de reden van instabiliteit is. Lab wordt afgenomen, zo nodig art gas, en ECG wordt gedraaid. X Thorax wordt gemaakt zodat de aneasthesist het plaatje ter beoordeling klaar heeft liggen.

Dit klinkt misschien bizar, maar na jaren in een Academisch Ziekenhuis gewerkt te hebben, vind ik deze manier van werken ook wel weer iets hebben. Er komt veel op onze schouders neer. In dit soort acute situaties gebruik ik de ABC.. methode om orde in de chaos te brengen. Het brengt mij bij de belangrijkste zaken en van het een komt dan vanzelf het ander. Dit wordt ons niet geleerd maar omdat manlief ambu vpk is heb ik dat handigheidje maar overgenomen.

johannes

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 7 mei 2005, 17:25:09
..goeie benadering denk ik, hebben andere collega's daar ook houvast aan ?