koelen brandwond

Auteur Topic: koelen brandwond  (gelezen 9011 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

cupido

  • Gast
Gepost op: 7 maart 2005, 20:04:18
hoi, hoelang is het nog zinvol om te koelen na een verbranding :D

de een zegt tot een uur na de verbranding de ander zegt 2 uur na de verbranding.




FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #1 Gepost op: 7 maart 2005, 20:04:55
15 a 20 minuten is toch wel genoeg??
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #2 Gepost op: 7 maart 2005, 20:56:07
ik denk dat je bedoelt nadat het ongeval heeft plaatsgevonden...ik vind het een goede vraag.

ik weet het niet maar ik zou gewoon, laten we zeggen binnen een uuur

max


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #3 Gepost op: 7 maart 2005, 21:27:33
Koelen binnen 5 minuten!!!

De hitte trekt namelijk door, dieper de wond in, waar het het onderliggende weefsel kan beschadigen. Minstens 10 minuten doorgaan met koelen, liefst tot 20 (!) minuten.
Arts  www.alphalog.nl


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #4 Gepost op: 7 maart 2005, 21:29:17
Koelen binnen 5 minuten!!!

De hitte trekt namelijk door, dieper de wond in, waar het het onderliggende weefsel kan beschadigen. Minstens 10 minuten doorgaan met koelen, liefst tot 20 (!) minuten.

Dus als je langer wacht wordt het alleen maar erger?
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #5 Gepost op: 7 maart 2005, 23:09:50
Ja, en flink ook...
Arts  www.alphalog.nl


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #6 Gepost op: 7 maart 2005, 23:15:49
En als na 20 minuten de "brand" er nog niet uit is, dan koel je net zo lang tot dit wel het geval is. Als dat een uur is, dan doe je dat een uur. Pas met uitgebreidere brandwonden wel op dat je professionele hulp inschakelt. Dus dan niet eerst een uur koelen en dan eens gaan bellen. Laat je gezond verstand het werk doen. ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 7 maart 2005, 23:16:27
ik denk dat je bedoelt nadat het ongeval heeft plaatsgevonden...ik vind het een goede vraag.

ik weet het niet maar ik zou gewoon, laten we zeggen binnen een uuur

max

Afhankelijk van de intensiteit van de pijn kan een brandwond tot 3 uur na het ongeval gekoeld worden. Daarbij moet er goed opgwelet worden dat het slachtoffer niet onderkoeld raakt. (zie boek "brandwondenzorg" van de brandwondenstichting)


cupido

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 8 maart 2005, 10:13:56
in de wandelgangen wordt altijd gezegd dat een brandwond twee uur door brand. Dat betekent dat als je in het bos je zou verbranden, en het is een 1/ half uur lopen naar een beek het nog zinvol is. Maar als je het boekje eerste hulp bij kinderen moet geloven,  dat koelen tot een uur na de verbranding zinvol is blz 83. Dus ik houd het maar op een een uur. want dat staat zwart op wit.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 8 maart 2005, 12:50:03
In principe koel je dus tot dat de hitte uit de wond is gekomen, tot dat wond de normale lichaamstemparatuur van ongeveer  37graden heeft bereikt.

Dus stel ff dat in het extreme geval de wond na 2 uur nog steeds 60 graden is, koelen !!!!!

Dus niet de tijd is bepalend, maar de temparatuur !!!!!