In de avond-, weekend-, en nachtdiensten behandelt de huisarts alleen maar spoedconsulten. De chauffeur brengt de huisarts alleen tijdens diensturen naar de patiënt. Daarbij neemt de chauffeur de visites aan, navigeert, en rijdt richting adres, zo nodig U1. Allemaal zaken waarmee de huisarts niet bemoeit en zich kan focussen op de patiëntenzorg. De dienstauto is uitgerust met behoorlijk wat meer medische apparatuur dan alleen maar een dokterstas: O2-cilinders met NRM of vernevelaars, AED, behoorlijke hoeveelheid spoedmedicatie, een tas met onderdelen voor de ademhaling en cathetermateriaal. Tijdens de visite vormt de huisarts een team met de chauffeur waarbij huisarts anamnese gesprek en LO doet, en laat de chauffeur 'medische assisterende handelingen' doen als controle vitale parameters, medicatie optrekken, infuussysteem aanleggen, assistentie bij catheterplaatsen, en is de chauffeur de AED bediener, bij aanvraag ambulance met A1 zorgt de chauffeur dat de ambulance wordt opgevangen. Kortom onmisbaar tijdens spoedsituaties, waarbij de patiënt baat heeft bij de snelle en efficiënte hulp die de huisarts vanuit de dienstauto biedt. En zonder chauffeur doet de huisarts langer over visites, is de huisarts langer onderweg, is de ambulance later ter plaatse en mist de huisarts inderdaad een extra paar handjes bij het plaatsen van catheter, hechten en bij de reanimatie.
Groet, HapAmbu