Discussie over samenwerking tussen Reddingsbrigade en KNRM

Auteur Topic: Discussie over samenwerking tussen Reddingsbrigade en KNRM  (gelezen 29014 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

guest11765

• Gast
Reactie #50 Gepost op: 3 september 2012, 10:50:33
Ja joost ik snap waar je heen wilt.
En ik denk ook dat je misschien wel gelijk kan hebben als het gaat over de interesse van de KNRM.
Natuurlijk weet ik dit niet zeker, want ik zit niet in het bestuur (gelukkig).

Alleen dat gekibbel over en weer, in het bestuur en hier op het forum.....
Het verdwijnt in het niets als je de partijen ziet samen werken, daar waar dat wel gebeurd.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #51 Gepost op: 3 september 2012, 16:39:35
Alleen dat gekibbel over en weer, in het bestuur en hier op het forum.....
Het verdwijnt in het niets als je de partijen ziet samen werken, daar waar dat wel gebeurd.
Waar komt dat vandaan, dat gekibbel? Is dat geen vertrouwen hebben in de andere partij? Is dat ergens de klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt. Ergens moet toch die onrust vandaan komen?

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #52 Gepost op: 3 september 2012, 20:39:09
Redders bundelen opleidingskennis over gebruik van PWC..    Heel goed.. toch ?..  

Het wiel uitvinden is niet slim..   Echter dit topic gaat niet meer over de inhoud, maar over fusie tussen twee van de vele waterreddingspartijen..

En het gekibbel daartussen..   Tja er zijn drie grote partijen en vele kleine partijen die allemaal iets willen..
Echter de context over allerlei vormen van waterredding gaat niet alleen over knrm, reddingsbrigades, maar ook over brandweer inzetten, en wensen van uit de veiligheidsregio's.. Daarnaast zijn er nog diverse landelijke en europese initiatieven die nog nauwelijks genoemd worden.

De wereld rond water redding gaat de komende jaren aardig op schop.. en diverse partijen zijn zich aan het voorsorteren..

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #53 Gepost op: 5 september 2012, 15:41:06

De wereld rond water redding gaat de komende jaren aardig op schop.. en diverse partijen zijn zich aan het voorsorteren..

Dat is ook mijn beeld, en daarmee is volgens mij ook de vraag van Peter71 beantwoordt...

en in dat proces zijn hier en daar wederzijds wat gemene tikjes uitgedeeld waardoor het vertrouwen op (landelijk) bestuurlijk niveau wel aardig zoek is volgens mij...
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #54 Gepost op: 6 september 2012, 23:35:08
Ik vind dit wel een mooi voorbeeld van hoe je een win-win situatie kunt creeren:
http://www.knrmlifeguards.nl/blog/de-wassenaarse-knrm-lifeguards

De vereniging 'Reddingsbrigade Wassenaar' bestaat nog steeds, met leden, met vrijwilligers, geeft nog zwemabc, zwembadopleidingen etc. Alleen in de professionalisering van de strandbewaking heeft de KNRM ze een flinke impuls gegeven. Het is nog wel de strandbewaking van de Wassenaarse Reddingsbrigade, maar uitgevoerd met KNRM Lifeguards. Wat grotendeels leden van RB Wassenaar zijn die een snelle, effectieve opleiding hebben gekregen. De KNRM steunt nog met wat extra materiaal en het staat als een huis. Als KNRM en RN dit samen landelijk kunnen uitrollen gaan we wel ergens komen!

En dan per gebied bekijken wat daar nodig is. Aan het strand zal dat weer anders zijn dan op binnenwater. Als ik naar onszelf kijk, hoeft onze alarmploeg echt niet naar het niveau van een KNRM-station. Dat is met een kanon op een mug schieten. Je moet dus ook 'lichtere' varianten bedenken van de KNRM-stations en KNRM-boten voor de kleinere binnenwateren.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

Markvniel

• Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #55 Gepost op: 7 september 2012, 10:44:01
Ik vind dit wel een mooi voorbeeld van hoe je een win-win situatie kunt creeren:
http://www.knrmlifeguards.nl/blog/de-wassenaarse-knrm-lifeguards

De vereniging 'Reddingsbrigade Wassenaar' bestaat nog steeds, met leden, met vrijwilligers, geeft nog zwemabc, zwembadopleidingen etc. Alleen in de professionalisering van de strandbewaking heeft de KNRM ze een flinke impuls gegeven. Het is nog wel de strandbewaking van de Wassenaarse Reddingsbrigade, maar uitgevoerd met KNRM Lifeguards. Wat grotendeels leden van RB Wassenaar zijn die een snelle, effectieve opleiding hebben gekregen. De KNRM steunt nog met wat extra materiaal en het staat als een huis. Als KNRM en RN dit samen landelijk kunnen uitrollen gaan we wel ergens komen!

En dan per gebied bekijken wat daar nodig is. Aan het strand zal dat weer anders zijn dan op binnenwater. Als ik naar onszelf kijk, hoeft onze alarmploeg echt niet naar het niveau van een KNRM-station. Dat is met een kanon op een mug schieten. Je moet dus ook 'lichtere' varianten bedenken van de KNRM-stations en KNRM-boten voor de kleinere binnenwateren.

Ik ben het helemaal met Joost eens, zo zou het moeten werken! Samenwerking en toch allemaal je eigen naam en identiteit blijven behouden.
Maar is dit ook werkbaar bij meren en rivieren?

Grtz

Mark
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #56 Gepost op: 7 september 2012, 10:54:11
Ik ben het helemaal met Joost eens, zo zou het moeten werken! Samenwerking en toch allemaal je eigen naam en identiteit blijven behouden.
Maar is dit ook werkbaar bij meren en rivieren?

Grtz

Mark
Ik denk dat dit zeker werkbaar is op de meren en rivieren. er wordt immers van post tot post gekeken wat er nodig is, de posten behouden de eigen indentiteit. Alleen is er algehele ondersteuning vanuit de KNRM. O0

Alexander

• Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
    • Blog
Reactie #57 Gepost op: 7 september 2012, 10:59:19
Er is dus winst te halen door verdere samenwerking.

Zeker nu de brandweer de waterredding steeds meer laat liggen zie ik persoonlijk een grotere rol voor de Reddingsbrigades en KNRM.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 7 september 2012, 12:03:01
Ik denk dat dit zeker werkbaar is op de meren en rivieren. er wordt immers van post tot post gekeken wat er nodig is, de posten behouden de eigen indentiteit. Alleen is er algehele ondersteuning vanuit de KNRM. O0

De bewaking van strandbaden/recreatiegebieden verschilt toch wel wat van strandbewaking qua werkwijze, in de basis al omdat je in bepaalde gebieden meer bezig bent met pleziervaart/watersport dan zwemmers. Daarnaast is niet alles te overzien vanuit de posten, en zit je vaak met meer stukken natuur/fietspaden/openbare weg binnen het gebied, waar in de praktijk ook gepatrouilleerd wordt. Je moet per gebied heel serieus kijken naar wat je daar lokaal nodig hebt, maar dit kan zeker met ondersteuning van de knrm of een nieuwe gezamelijke organisatie.

Sterker nog, ik denk dat met de juiste ondersteuning er op veel meer plaatsen deze vorm van bewaking mogelijk is. Dit levert dan meteen meer bekendheid op, omdat mensen in het binnenland daar ook regelmatig "het reddingswezen" tegenkomen.

Het stukje rampenbestrijding kan ook prima een plaatsje krijgen binnen een eventuele nieuwe organisatie.

Er is dus winst te halen door verdere samenwerking.

Zeker nu de brandweer de waterredding steeds meer laat liggen zie ik persoonlijk een grotere rol voor de Reddingsbrigades en KNRM.

Je merkt de laatste tijd dat er steeds meer een beroep wordt gedaan op de RB bij waterongevallen in het binnenland, zowel georganiseerd (culemborg bijv.) als niet georganiseerd (voertuigen die van het strand komen op verzoek van de GMK bijv.). Ik denk dat hier in de toekomst zeker een taak voor de waterhulpdiensten in zit.

Waar ik voor pleit is één landelijke waterhulpdienst met een duidelijke organisatiestructuur, maar waar nog steeds de oude tradities en gezelligheid aanwezig is. Als we dat voor elkaar krijgen hebben we een uniek concept in de wereld, maar dat mag als 'waterland' ook zeker wel.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #59 Gepost op: 8 september 2012, 00:27:36
Afgesplitst omdat het onderwerp van discussie inmiddels gaat over de algemene samenwerking tussen de reddingsbrigades en de KNRM. Gaarne in dit topic ideeën voor eventuele samenwerkingsvormen in de toekomst. Discussie over de waterscooteropleidingen e.d. kunnen in het oorspronkelijke topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=63435.0