Ik denk dat dit zeker werkbaar is op de meren en rivieren. er wordt immers van post tot post gekeken wat er nodig is, de posten behouden de eigen indentiteit. Alleen is er algehele ondersteuning vanuit de KNRM.
De bewaking van strandbaden/recreatiegebieden verschilt toch wel wat van strandbewaking qua werkwijze, in de basis al omdat je in bepaalde gebieden meer bezig bent met pleziervaart/watersport dan zwemmers. Daarnaast is niet alles te overzien vanuit de posten, en zit je vaak met meer stukken natuur/fietspaden/openbare weg binnen het gebied, waar in de praktijk ook gepatrouilleerd wordt. Je moet per gebied heel serieus kijken naar wat je daar lokaal nodig hebt, maar dit kan zeker met ondersteuning van de knrm of een nieuwe gezamelijke organisatie.
Sterker nog, ik denk dat met de juiste ondersteuning er op veel meer plaatsen deze vorm van bewaking mogelijk is. Dit levert dan meteen meer bekendheid op, omdat mensen in het binnenland daar ook regelmatig "het reddingswezen" tegenkomen.
Het stukje rampenbestrijding kan ook prima een plaatsje krijgen binnen een eventuele nieuwe organisatie.
Er is dus winst te halen door verdere samenwerking.
Zeker nu de brandweer de waterredding steeds meer laat liggen zie ik persoonlijk een grotere rol voor de Reddingsbrigades en KNRM.
Je merkt de laatste tijd dat er steeds meer een beroep wordt gedaan op de RB bij waterongevallen in het binnenland, zowel georganiseerd (culemborg bijv.) als niet georganiseerd (voertuigen die van het strand komen op verzoek van de GMK bijv.). Ik denk dat hier in de toekomst zeker een taak voor de waterhulpdiensten in zit.
Waar ik voor pleit is één landelijke waterhulpdienst met een duidelijke organisatiestructuur, maar waar nog steeds de oude tradities en gezelligheid aanwezig is. Als we dat voor elkaar krijgen hebben we een uniek concept in de wereld, maar dat mag als 'waterland' ook zeker wel.