Discussie over samenwerking tussen Reddingsbrigade en KNRM

Auteur Topic: Discussie over samenwerking tussen Reddingsbrigade en KNRM  (gelezen 27661 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #80 Gepost op: 16 oktober 2012, 12:25:44
Ik heb mijn informatie uit eerste hand, dat will zeggen dat ik bij de gesprekken aanwezig ben geweest.

Cool! we hebben een eigen spion ;)

Serieus, ben nu wel erg benieuwd naar je identiteit...


Het enige wat ik kan bewijzen is dat er in diverse bijeenkomsten van RN (ALV, BALV) door de voorzitter (Paul de Winter) uitspraken zijn gedaan over de samenwerking met de KNRM. Daarbij zijn ook concrete voorbeelden genoemd van politieke spelletjes van de KNRM waardoor het bestuur van RN volledig het vertrouwen is verloren in de oprechtheid van de KNRM. Dit betrof onder andere de gang van zaken rondom de contractverlenging met BZK voor de rampenvloot. Terwijl de directies aan tafel zaten om te praten over een gezamenlijke aanbod richting BZK op dit gebied, probeerde de KNRM zonder medeweten van RN het contract helemaal voor zichzelf binnen te slepen. Ik kan me zo voorstellen dat bestuur en directie daarna enigszins terughoudend zijn als de KNRM weer met een ideetje voor samenwerking komt....

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard  98uiye

Ik heb dit niet uit eerste hand, ben niet bij de gesprekken geweest, maar ik kan het me echt heel moeilijk voorstellen dat een voormalig burgemeester, een gedegen en zeer ervaren bestuurder gaat staan liegen voor een zaal met de besturen van alle Reddingsbrigades. Als dat ooit zou uitkomen, is hij voor altijd klaar met besturen!?

Volgens mij zit daar echt het probleem: vertrouwen!

En dan krijg je het effect dat jij in een gesprek zit, waar de KNRM een ogenschijnlijk mooi aanbod doet en jij denkt: "waarom is die directeur zo eigenwijs?". Terwijl die directeur denkt: "er zit hier vast een addertje onder het gras, laten we het maar niet doen!".

Maar misschien zit ik helemaal verkeerd en zijn er andere (dubbele) agenda's van onze directeur of andere betrokkenen, zo dicht zit ik niet op het vuur...
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #81 Gepost op: 12 november 2013, 10:11:44
Wassenaarse Reddingsbrigade en KNRM tekenen overeenkomst
Wassenaar, 9 november 2013

De Wassenaarse Reddingsbrigade en de KNRM sloten zaterdag een overeenkomst voor een structurele samenwerking. De vereniging blijft zelfstandig zorgen voor de uitvoering van de strandbewaking, met ondersteuning van de KNRM.


Tijdens een feestelijke verenigingsavond van de Wassenaarse Reddingsbrigade werd zaterdag 9 november de samenwerkingsovereenkomst getekend met de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. Het thema van de feestavond “oud en nieuw” werd gevierd met oliebollen en champagne. De gasten waren gehuld in de kleuren blauw/wit (de oude WRB-clubkleuren) en rood/geel (de nieuwe lifeguardkleuren).
"De Wassenaarse Reddingsbrigade en de KNRM zijn na drie jaar verkering met elkaar getrouwd”, zo verwoordde voorzitter André Marsé de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst. In 2010 zocht de reddingsbrigade het contact met de KNRM voor vernieuwing en continuïteit van de strandbewaking aan de Wassenaarse Slag.

Na drie jaar aftasten is een samenwerkingsvorm gekozen, die de sterke kanten van beide organisaties bij elkaar brengt. De Wassenaarse Reddingsbrigade is een lokale vereniging, de KNRM een landelijke stichting, die beiden voorzien in reddingwerk. Bij beiden voeren vrijwilligers het reddingwerk uit.
De Wassenaarse Reddingsbrigade blijft als lokale vereniging bestaan en is verantwoordelijk voor de uitvoering van de strandbewaking. De WRB gebruikt daarbij de werkwijze van de KNRM en de reddingmiddelen die de KNRM levert en krijgt ondersteuning van de technische en operationele dienst van de Redding Maatschappij.

De samenwerkingsovereenkomst verplicht de WRB dagelijks toezicht te houden op het strand, in de met de gemeente afgesproken periode. De WRB ontvangt hiervoor van de gemeente een subsidie, die gebruikt wordt om een deel van de kosten te dekken. De KNRM ondersteunt de WRB ook met opleidingsmiddelen, aanschaf en onderhoud van materieel.

De WRB heeft 60 vrijwilligers die inzetbaar zijn voor de dagelijkse strandbewakingstaak. Mocht de vereniging aanvulling van lifeguards nodig hebben om aan de minimale bezetting te voldoen, dan kan zij bij de KNRM aankloppen. De WRB heeft echter nog steeds voldoende aanwas van jonge leden om de strandpost te bemensen.
De Wassenaarse Reddingsbrigade blijft onder haar eigen naam actief en kan daar het beeldmerk van de KNRM bij gebruiken, zo lang de kwaliteit van de strandbewaking op professioneel niveau gehandhaafd blijft. De KNRM zal daarop toezien en ondersteuning bieden om aan de kwaliteitsstandaard te blijven voldoen.

Het is voor het eerst dat de KNRM deze samenwerkingsvorm gebruikt, die tevens onderdeel is van de toekomstplannen om KNRM en reddingsbrigades meer te laten samenwerken met behoud van eigen identiteit. Daarmee wordt efficiënt gebruik gemaakt van wederzijdse vrijwilligers, materieel en organisatiekracht.
www.knrm.nl


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #82 Gepost op: 12 november 2013, 10:42:24
Citaat van: Doruz link=msg=1219398 date=1384247504
Wassenaarse Reddingsbrigade en KNRM tekenen overeenkomst
Wassenaar, 9 november 2013

De Wassenaarse Reddingsbrigade en de KNRM sloten zaterdag een overeenkomst voor een structurele samenwerking. De vereniging blijft zelfstandig zorgen voor de uitvoering van de strandbewaking, met ondersteuning van de KNRM.


Tijdens een feestelijke verenigingsavond van de Wassenaarse Reddingsbrigade werd zaterdag 9 november de samenwerkingsovereenkomst getekend met de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. Het thema van de feestavond “oud en nieuw” werd gevierd met oliebollen en champagne. De gasten waren gehuld in de kleuren blauw/wit (de oude WRB-clubkleuren) en rood/geel (de nieuwe lifeguardkleuren).
"De Wassenaarse Reddingsbrigade en de KNRM zijn na drie jaar verkering met elkaar getrouwd”, zo verwoordde voorzitter André Marsé de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst. In 2010 zocht de reddingsbrigade het contact met de KNRM voor vernieuwing en continuïteit van de strandbewaking aan de Wassenaarse Slag.

Na drie jaar aftasten is een samenwerkingsvorm gekozen, die de sterke kanten van beide organisaties bij elkaar brengt. De Wassenaarse Reddingsbrigade is een lokale vereniging, de KNRM een landelijke stichting, die beiden voorzien in reddingwerk. Bij beiden voeren vrijwilligers het reddingwerk uit.
De Wassenaarse Reddingsbrigade blijft als lokale vereniging bestaan en is verantwoordelijk voor de uitvoering van de strandbewaking. De WRB gebruikt daarbij de werkwijze van de KNRM en de reddingmiddelen die de KNRM levert en krijgt ondersteuning van de technische en operationele dienst van de Redding Maatschappij.

De samenwerkingsovereenkomst verplicht de WRB dagelijks toezicht te houden op het strand, in de met de gemeente afgesproken periode. De WRB ontvangt hiervoor van de gemeente een subsidie, die gebruikt wordt om een deel van de kosten te dekken. De KNRM ondersteunt de WRB ook met opleidingsmiddelen, aanschaf en onderhoud van materieel.

De WRB heeft 60 vrijwilligers die inzetbaar zijn voor de dagelijkse strandbewakingstaak. Mocht de vereniging aanvulling van lifeguards nodig hebben om aan de minimale bezetting te voldoen, dan kan zij bij de KNRM aankloppen. De WRB heeft echter nog steeds voldoende aanwas van jonge leden om de strandpost te bemensen.
De Wassenaarse Reddingsbrigade blijft onder haar eigen naam actief en kan daar het beeldmerk van de KNRM bij gebruiken, zo lang de kwaliteit van de strandbewaking op professioneel niveau gehandhaafd blijft. De KNRM zal daarop toezien en ondersteuning bieden om aan de kwaliteitsstandaard te blijven voldoen.

Het is voor het eerst dat de KNRM deze samenwerkingsvorm gebruikt, die tevens onderdeel is van de toekomstplannen om KNRM en reddingsbrigades meer te laten samenwerken met behoud van eigen identiteit. Daarmee wordt efficiënt gebruik gemaakt van wederzijdse vrijwilligers, materieel en organisatiekracht.
www.knrm.nl

Is de Wassenaarse Reddingsbrigade niet aangesloten bij RBN? Het persbericht klinkt nu alsof de Wassenaarse Reddingsbrigade een grote professionele partner zocht.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ZwinKuil

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #83 Gepost op: 12 november 2013, 13:31:57
Citaat van: Doruz link=msg=1219398 date=1384247504
Het is voor het eerst dat de KNRM deze samenwerkingsvorm gebruikt, die tevens onderdeel is van de toekomstplannen om KNRM en reddingsbrigades meer te laten samenwerken met behoud van eigen identiteit.

Klinkt positief.


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #84 Gepost op: 12 november 2013, 18:00:26
Citaat van: RemRoof link=msg=1219400 date=1384249344
Is de Wassenaarse Reddingsbrigade niet aangesloten bij RBN? Het persbericht klinkt nu alsof de Wassenaarse Reddingsbrigade een grote professionele partner zocht.


Tot op heden niet. Verschil is dat RN meer een ondersteunende functie heeft, zoals opleidingen enzovoort. De KNRM heeft echter een zeer groot budget, waardoor zij ook kunnen voorzien in voer en vaartuigen. RN kan alleen leveren, en niet overal uitlenen tegen enkel een vergoeding.
Deze samenwerking is vanuit de KNRM (hoofdkantoor) en de lokale reddingsbrigadewassenaar. Samenwerking tussen de organisaties zelf gaat stroef, vooral doordat er volgens mij door beide directies geen water bij de wijn kan worden gedaan.

Op operationeel niveau is het verschil tussen de KNRM (lifeguards) en de reddingsbrigades vooral de manier van werken. Opleiding is nagenoeg het zelfde, alleen manier van werken is bij de KNRM anders. KNRM gaat er alleen uit als het nodig is. Om dan toch ergens snel te kunnen zijn, verkleinen ze het bewakingsgebied naar enkele tientallen meters. Reddingsbrigades werken juist door preventief aanwezig te zijn, door patrouilles te varen etc. etc.

Over beide methodes iets te zeggen, maar dat lijkt me mooi voor een nieuwe discussie.
Ben trouwens benieuwd wat RN hiervan gaat zeggen.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #85 Gepost op: 12 november 2013, 20:12:47
Citaat van: De reddende engel link=msg=1219504 date=1384275626
Ben trouwens benieuwd wat RN hiervan gaat zeggen.

Er is al genoeg over gezegd vanuit allerlei hoeken, dat verhaal vanuit Wassenaar is nou niet echt bepaald wereldnieuws...


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #86 Gepost op: 12 november 2013, 21:09:25
Citaat van: De reddende engel link=msg=1219504 date=1384275626

...

Dank voor de uitleg O0
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #87 Gepost op: 12 november 2013, 22:13:04
Citaat van: -Joost- link=msg=1219528 date=1384283567
Er is al genoeg over gezegd vanuit allerlei hoeken, dat verhaal vanuit Wassenaar is nou niet echt bepaald wereldnieuws...

Klopt, ik kan mij echter voorstellen dat Redned niet graag een oranje 4x4 met een KNRM bootje erachter ziet rijden. Sancties oid?
En het verhaal is geen wereldnieuws, maar men heeft na de pilot nu nog vele malen meer richting de KNRM gestuurd  ;) Of zit ik er naast?


guest11765

  • Gast
Reactie #88 Gepost op: 13 november 2013, 10:02:04
Reddingsbrigade Wassenaar (zoals ze volgens mij nog steeds heten, hebben nog steeds het structuur van een Reddingsbrigade. Wat inhoud dat zij voor hun eigen geld zorgen (en dus niet zoals een KNRM station leunen op het hoofdkantoor)

Dat houd vooral ook in dat de scooters die zij hebben, door hun aangekocht zijn. Zo ook de wetsuits.
Zij rijden idd nog steeds in een RB auto. De bewaking die zij voeren is ook nog op de manier van RB (dus zonder vlaggen en met een bezetting zoals bij een RB hoort.)

Zij eten van 2 walletjes, en geef ze eens ongelijk! Zij hebben het beste van 2 werelden.

Ps: dit was tot nu toe!! of ze nu andere afspraken hebben gemaakt, dat weet ik niet.

maar dan krijg je idd een foto als deze:


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #89 Gepost op: 13 november 2013, 11:22:20
Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1219624 date=1384333324
Reddingsbrigade Wassenaar (zoals ze volgens mij nog steeds heten, hebben nog steeds het structuur van een Reddingsbrigade. Wat inhoud dat zij voor hun eigen geld zorgen (en dus niet zoals een KNRM station leunen op het hoofdkantoor)

Dat houd vooral ook in dat de scooters die zij hebben, door hun aangekocht zijn. Zo ook de wetsuits.
Zij rijden idd nog steeds in een RB auto. De bewaking die zij voeren is ook nog op de manier van RB (dus zonder vlaggen en met een bezetting zoals bij een RB hoort.)

Zij eten van 2 walletjes, en geef ze eens ongelijk! Zij hebben het beste van 2 werelden.

Ps: dit was tot nu toe!! of ze nu andere afspraken hebben gemaakt, dat weet ik niet.

maar dan krijg je idd een foto als deze:


Als leek: en wat maakt het eigenlijk ook uit? Het zal mij, als drenkeling, heel erg weinig boeien welke kleur auto op mijn hulpvraag afkomt. Vlag of geen vlag, geel/rood of oranje, iedereen doet naar beste kunnen zijn of haar werk. Ook de vrijwilligers, want niemand wil onder zijn of haar toeziend oog slachtoffers hebben. Ik begrijp best dat er tussen de organisaties wrevel kan ontstaan, maar als puntje bij paaltje komt gaat men gewoon handelen toch?
Bijdragen op persoonlijke titel.