Discussie over samenwerking tussen Reddingsbrigade en KNRM

Auteur Topic: Discussie over samenwerking tussen Reddingsbrigade en KNRM  (gelezen 27663 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #90 Gepost op: 13 november 2013, 11:29:32
Citaat van: De reddende engel link=msg=1219575 date=1384290784
Klopt, ik kan mij echter voorstellen dat Redned niet graag een oranje 4x4 met een KNRM bootje erachter ziet rijden. Sancties oid?
En het verhaal is geen wereldnieuws, maar men heeft na de pilot nu nog vele malen meer richting de KNRM gestuurd  ;) Of zit ik er naast?

Ach ik heb het eens een paar keer van dichtbij zitten aanschouwen. Het was voor de buitenwereld al meer een KNRM Lifeguard post met vrijwilligers en een oranje auto erbij...

(Overigens logisch, iedereen wil tegenwoordig zijn of haar sticker ergens op hebben zitten, goed voor de reclame enz...  ::) )


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #91 Gepost op: 13 november 2013, 15:03:56
Citaat van: Kapitein Haeck link=msg=1219624 date=1384333324
Reddingsbrigade Wassenaar (zoals ze volgens mij nog steeds heten, hebben nog steeds het structuur van een Reddingsbrigade. Wat inhoud dat zij voor hun eigen geld zorgen (en dus niet zoals een KNRM station leunen op het hoofdkantoor)

Dat houd vooral ook in dat de scooters die zij hebben, door hun aangekocht zijn. Zo ook de wetsuits.
Zij rijden idd nog steeds in een RB auto. De bewaking die zij voeren is ook nog op de manier van RB (dus zonder vlaggen en met een bezetting zoals bij een RB hoort.)

Zij eten van 2 walletjes, en geef ze eens ongelijk! Zij hebben het beste van 2 werelden.

Ps: dit was tot nu toe!! of ze nu andere afspraken hebben gemaakt, dat weet ik niet.

maar dan krijg je idd een foto als deze:

Als het artikel van Kapitein lees, lijkt het alsof er steeds minder van een samenwerking wordt gesproken. Het was inderdaad wat jij schetst, maar als ik het zo lees, is dat de KNRM toch meer gaat betekenen.

@highfield,
Klopt, als leek wil je gered worden. Als Redder vind ik het jammer dat er geconcurreert wordt op de reddingsmarkt. Ik geef toe, concurrentie zorgt soms voor verbetering, alleen vraag ik mij af of de badgast er beter van wordt. Volgens mij alleen de gemeentes.

Mij als lid van een RB doet deze ontwikkeling pijn. Nederland moet trots zijn, dat zij een eigen manier hanteert, welke werkt. (Hoe vaak gebeurd er nu iets, waarbij uiteindelijk hulp te laat was) Ik zie mijn grootste hobby binnenkort wel ingepikt worden door een student welke het erbij doet.
En nee, er is geen compromis, dat bleek wel in Heemskerk. Daar schijnen (ik heb het van horen zeggen) ze voor Rredned gekozen te hebben, omdat de KNRM niet wilde samenwerken met de al bestaande reddingsbrigade van dit dorp.


Rescue_tube

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
  • Proud to be a Lifeguard
Reactie #92 Gepost op: 13 november 2013, 19:03:08

Onderstaande tekst komt van de facebookpagina van de Wassenaarse Reddingsbrigade.  https://nl-nl.facebook.com/Reddingsbrigade.Wassenaar

Na drie jaar aftasten is een samenwerkingsvorm gekozen, die de sterke kanten van beide organisaties bij elkaar brengt. De Wassenaarse Reddingsbrigade is een lokale vereniging, de KNRM een landelijke stichting, die beiden voorzien in reddingwerk. Bij beiden voeren vrijwilligers het reddingwerk uit.

De Wassenaarse Reddingsbrigade blijft als lokale vereniging bestaan en is verantwoordelijk voor de uitvoering van de strandbewaking. De WRB gebruikt daarbij de werkwijze van de KNRM en de reddingmiddelen die de KNRM levert en krijgt ondersteuning van de technische en operationele dienst van de Redding Maatschappij.

De vereniging blijft dus in de huidige vorm bestaan.


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #93 Gepost op: 13 november 2013, 19:35:08
Citaat van: Rescue_tube link=msg=1219799 date=1384365788

De vereniging blijft dus in de huidige vorm bestaan.

Ja, als verenigingsvorm. Maar waar het hier om gaat, is dat de werkwijze van de KNRM dus wordt gehanteerd.


Rescue_tube

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
  • Proud to be a Lifeguard
Reactie #94 Gepost op: 13 november 2013, 19:54:36
Citaat van: De reddende engel link=msg=1219811 date=1384367708
Ja, als verenigingsvorm. Maar waar het hier om gaat, is dat de werkwijze van de KNRM dus wordt gehanteerd.


Dat is een ander topic dit gaat over de samenwerking tussen KNRM en reddingsbrigade.

Citaat
 Ik zie mijn grootste hobby binnenkort wel ingepikt worden door een student welke het erbij doet.
 

Nergens voor nodig dus. In Wassenaar werken ze dus met vrijwilligers zoals ze dat al jaren doen.


Svn

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
  • Vrijwilliger ReddingsBrigade NL
Reactie #95 Gepost op: 14 november 2013, 09:09:09
Hallo Iedereen,

Ik wil graag iedereen die hier regelmatig schrijft op dit forum bedanken, jullie hebben mij flink geholpen met mijn werkzaamheden bij het hoofdkantoor reddingsbrigade nederland.
Dus om nu jullie een dienst te bewijzen zal ik ingaan op jullie vragen vanuit het perspectief dat hier van toepassing is, verder heb ik ook een tijd bij het hoofdkantoor van de KNRM stage gelopen dus mijn eigen perspectief zal redelijk genuanceerd zijn.
Ik verwacht ongeveer 1 week lang vragen te beantwoorden en dat ik daarna weer het forum verlaat.
Dus als je je iets afvraagt zal ik mijn best doen om het naar waarheid te beantwoorden!


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #96 Gepost op: 14 november 2013, 15:09:33
Citaat van: Rescue_tube link=msg=1219818 date=1384368876

Dat is een ander topic dit gaat over de samenwerking tussen KNRM en reddingsbrigade.

Nergens voor nodig dus. In Wassenaar werken ze dus met vrijwilligers zoals ze dat al jaren doen.

Dat is jouw mening. Als we het hebben over een samenwerking, lijkt mij dat het beste van 2 werelden worden gebruikt. Ik heb het idee (nav de bronnen in dit topic) dat men gaat werken als de KNRM, alleen enkel het recht op een O&G voertuig van redned gebruikt.

En je 2e zin. Ze werken wel met vrijwilligers, maar wel mensen die heel anders moeten werken. Ongetwijfeld zijn er mensen die dat pikken, maar ik zou me voor kunnen stellen (lees: ik zelf) zou het niet pikken en ze de groeten doen. Terwijl ik bijzonder veel plezier en voldoening heb aan het werk als lifeguard. Daarnaast, wat ik hoor van de KNRM posten op de eilanden (welliswaar rustige stranden) werken er 3 man, en wordt het niet getolereerd dat er nog meer mensen op de post zijn. Als de KNRM dit ook eist van wassenaar vraag ik mij nou af of iedereen wel vrolijk vrijwilligers blijft en kan blijven.

Citaat van: Svn link=msg=1219913 date=1384416549
Hallo Iedereen,

Ik wil graag iedereen die hier regelmatig schrijft op dit forum bedanken, jullie hebben mij flink geholpen met mijn werkzaamheden bij het hoofdkantoor reddingsbrigade nederland.
Dus om nu jullie een dienst te bewijzen zal ik ingaan op jullie vragen vanuit het perspectief dat hier van toepassing is, verder heb ik ook een tijd bij het hoofdkantoor van de KNRM stage gelopen dus mijn eigen perspectief zal redelijk genuanceerd zijn.
Ik verwacht ongeveer 1 week lang vragen te beantwoorden en dat ik daarna weer het forum verlaat.
Dus als je je iets afvraagt zal ik mijn best doen om het naar waarheid te beantwoorden!

Wij zijn natuurlijk altijd benieuwd naar nieuwe ontwikkelingen op gebied van nieuw materiaal en opleiding!!!


ZwinKuil

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #97 Gepost op: 14 november 2013, 21:05:36
Citaat van: ZwinKuil link=msg=1219419 date=1384259517
Klinkt positief.

Ik geloof niet dat iedereen het eens is met bovenstaande. Kennelijk is er sprake van een vijandige overname o.i.d. :-\

Ik zet nog even mijn roze bril op... Is het niet zo dat de KNRM een wereldwijd geaccepteerd en doorgevoerde manier van werken hanteert.
Als Wassenaar zich lekker voelt bij deze invulling dan is dat toch prima. Het is niet zo dat ze maar wat aanklooien (excuse the language)

Citaat van: RemRoof link=msg=1219400 date=1384249344
Is de Wassenaarse Reddingsbrigade niet aangesloten bij RBN? Het persbericht klinkt nu alsof de Wassenaarse Reddingsbrigade een grote professionele partner zocht.

RemRoof
Volgens RedNed wel
https://www.reddingsbrigade.nl/waar-zijn-we/zuid-holland/wassenaarse-reddingsbrigade.html

Citaat van: De reddende engel link=msg=1219714 date=1384351436
Klopt, als leek wil je gered worden. Als Redder vind ik het jammer dat er geconcurreert wordt op de reddingsmarkt. Ik geef toe, concurrentie zorgt soms voor verbetering, alleen vraag ik mij af of de badgast er beter van wordt. Volgens mij alleen de gemeentes.

Mij als lid van een RB doet deze ontwikkeling pijn. Nederland moet trots zijn, dat zij een eigen manier hanteert, welke werkt. (Hoe vaak gebeurd er nu iets, waarbij uiteindelijk hulp te laat was) Ik zie mijn grootste hobby binnenkort wel ingepikt worden door een student welke het erbij doet.
Als ik dit lees gaan mijn haren recht overeind staan. Het lijkt wel of we zestig jaar terug de tijd in gaan. Ons werk wordt ingepikt... wat een onzin. Concurrentie in de reddingsmarkt... Hoe zie je dat dan? KNRM en reddingsbrigade komen tegelijk bij een drenkeling.... Is degene die het grootste stuk naar de kant brengt dan de winnaar in de concurrentie strijd? Wellicht tijd om de namen aan te passen... Ik ga voor de reddende  >:D
Volgens mij hebben wij en de KNRM dezelfde doelen in het leven en dat is redden van drenkelingen en het voorkomen van verdrinkingen in de breedste zin van het woord.

En als we dan ook nog op een professionele manier zouden kunnen samenwerken wint iedereen.... toch?


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #98 Gepost op: 14 november 2013, 22:38:59
Citaat van: ZwinKuil link=msg=1220083 date=1384459536

En als we dan ook nog op een professionele manier zouden kunnen samenwerken wint iedereen.... toch?

Precies! en daar ligt het hele euvel. Je zal mij niet horen zeggen dat het hoofddoel NIET is om mensen te redden. Maar kijk je puur naar het lief en leed van de mensen achter de verschillende organisaties is het toch anders. Zo bedoel ik ook mijn bericht waar jij naar citeerde.
 Misschien zie jij het anders, en is dit een andere discussie, maar waarom is de KNRM ooit begonnen om reddingsbrigades over te nemen. Niet omdat er geen hulpverlening was, want dan neem je niets over. Ik denk ook dat we met zijn allen vele malen beter af zijn als de krachten eens gebundeld worden dan elkaar het leven zuur maken. We zullen allemaal erkennen dat operationeel hier helemaal geen sprake van is.

Volgens mij is dat ook het antwoord op de topic vraag: Is de samenwerking tussen redned en KNRM goed?
Operationeel vlak: Ja! Bestuurlijk vlak: Belachelijk slecht!

Toch?


ZwinKuil

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #99 Gepost op: 14 november 2013, 23:28:40
Citaat van: De reddende engel link=msg=1220110 date=1384465139
Misschien zie jij het anders, en is dit een andere discussie, maar waarom is de KNRM ooit begonnen om reddingsbrigades over te nemen. Niet omdat er geen hulpverlening was, want dan neem je niets over. Ik denk ook dat we met zijn allen vele malen beter af zijn als de krachten eens gebundeld worden dan elkaar het leven zuur maken.
Ik denk niet dat de KNRM reddings brigades over kan nemen, zoals jij het zegt, als de reddings brigade er niet voor open staat om 'overgenomen' te worden.
Het is volgens mij nog steeds niet zo dat er een brigade als een bedrijf verkocht wordt.

Als je kijkt naar Wassenaar, zijn de berichten zo dat er een verregaande samenwerking tussen Wassenaar en de KNRM zijn. Deze krachtenbundeling lijkt me zoals jij ook zegt prima als beide partijen zich daar goed bij voelen.

https://www.reddingsbrigade.nl/waar-zijn-we/
Als je kijkt naar de eilanden dan zit daar (met uitzondering van Texel) geen reddings brigade. Dan lijkt me een vorm van organisatie om de in de zomer exploderende populatie op de eilanden onder toezicht van professionele Lifeguards alleen maar lovenswaardig. Waarom hier geen Reddings Brigade is.. Ik weet het niet, maar het lijken me stuk voor stuk top locaties.

Citaat van: De reddende engel link=msg=1220110 date=1384465139
Volgens mij is dat ook het antwoord op de topic vraag: Is de samenwerking tussen redned en KNRM goed?
Operationeel vlak: Ja! Bestuurlijk vlak: Belachelijk slecht!

Toch?

Ja, zo lijkt het wel. Misschien dat SVN van het bonds kantoor dit kan toelichten de komende week :-)
Die lijkt dicht bij het vuur te zitten.

Citaat van: Svn link=msg=1219913 date=1384416549
Hallo Iedereen,

Ik wil graag iedereen die hier regelmatig schrijft op dit forum bedanken, jullie hebben mij flink geholpen met mijn werkzaamheden bij het hoofdkantoor reddingsbrigade nederland.
Dus om nu jullie een dienst te bewijzen zal ik ingaan op jullie vragen vanuit het perspectief dat hier van toepassing is, verder heb ik ook een tijd bij het hoofdkantoor van de KNRM stage gelopen dus mijn eigen perspectief zal redelijk genuanceerd zijn.
Ik verwacht ongeveer 1 week lang vragen te beantwoorden en dat ik daarna weer het forum verlaat.
Dus als je je iets afvraagt zal ik mijn best doen om het naar waarheid te beantwoorden!