@muistroom,
IK denk met het oog op de bewaking van de zwemwedstrijd voor het goede doel in Amsterdam dat het een gevalletje gebrek aan is. Ik heb begrepen dat Reddingsteam Amsterdam (de amsterdamse RB) momenteel niets meer doet en met problemen kampt, leden tekort etc. De KNRM heeft door de landelijke aanpak meer kans op benadering voor evenementen in dit soort gebieden. Als de de KNRM aan de gang zou kunnen met RT Amsterdam en een doorstart maken, promotie etc zou ik dat heel mooi vinden. Zolang er geen mensen verdrinken en de cursussen zwemmend redden en andere taken die er al waren blijven maakt het me niet uit welke vlag er wappert. Als het maar goed gebeurd.
Is niet helemaal correct: RTA is inderdaad met haar activiteiten gestopt, maar dat was niet de Amsterdamse Reddingsbrigade, het was 1 van de 2! De Amsterdamse Reddingsbrigade is opgericht in 1913, een van de oudste brigades van het land, mede-oprichter van Reddingsbrigade Nederland en op dit moment gewoon springlevend inclusief een team voor bewakingen...
http://www.amsterdamsereddingsbrigade.nl/, niet te verwarren dus met
http://www.rtamsterdam.nl/Je hebt gelijk dat organisatoren van dit soort grote evenementen eerder naar een landelijke organisatie stappen dan naar een lokale reddingsbrigade. Maar ook Reddingsbrigade Nederland krijgt dit soort verzoeken en bewaakt dan ook regelmatig evenementen met landelijke uitstraling. Voor zowel KNRM als Reddingsbrigade zijn dit de plekken om jezelf te laten zien en naamsbekendheid te vergroten, dus beide springen hier graag op in. Ook al past het niet altijd in de werkzaamheden die ze 'normaal' uitvoeren.
Ik wil zeker de KNRM niet beledigen, maar vraag me wel eens af of ze hun mensen daar nog specifiek op trainen voor zo'n evenement? De Reddingsbrigades gaan in hun hele opleiding uit van preventief werken en toezicht houden, dus dat zit er van nature in als je bij een evenement ligt met je boot. Maar de bemanningen van de KNRM-reddingboten hebben volgens mij een hele andere opleiding genoten en vraag me wel eens af of zij weten hoe ze te werk moeten gaan bij een evenementenbewaking?? Houden ze echt toezicht? Of varen ze een beetje rond tot er een melding komt?
Een mooi voorbeeld vind ik Sail Amsterdam: Sail zelf, dus IN Amsterdam werd bewaakt door KNRM. Maar de intocht vanaf de Noordzee naar Amsterdam werd bewaakt door Reddingsbrigade Nederland. Dat werd letterlijk overdragen op de grens
De 2 veiligheidsregio's konden het niet eens worden over wie nu de beste partner was om de veiligheid op het water te regelen...
We hebben nog een lange weg te gaan....