hechtingen

Auteur Topic: hechtingen  (gelezen 46866 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Gepost op: 12 oktober 2003, 13:02:08
hoi hoi

Waarom moet een wond binnen 6 uur gehecht worden. Wat gebeurd er met een wond na die periode. En hoe moet het met zo'n wond indien hij niet binnen de die periode is gehecht.

ik hoor graag

max




Marcello

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2003, 16:03:21
Het lijkt me dat dat iets met het infectiegevaar heeft te maken....


SEH pleeg

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
  • Spoedeisende Hulp is top !
    • Spoedeisende Hulp
Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2003, 19:21:49
Inderdaad, nadat een wond langer dan 6 uur open is geweest kun je er van uit gaan dat bij volledig sluiten er infectie binnen de wond kan ontstaan. (abces)
Vaak word er wel bij ee grote wond geaproximeerd. (met minder hechtingen de wond naar elkaar gebracht, zodat vuil de wond uit kan)
Soms word het bij wonden in het gezicht nog wel geprobeerd.
Spoedeisende Hulp Verpleegkundige Vlaardingen http://www.spoedeisendehulp.startkabel.nl


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2003, 21:57:09
ik snap hem.

max


Robert

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 14 oktober 2003, 18:06:18
Deze periode wordt ook wel de Friedrichse periode genoemd. Wonden in het gelaat worden vaak nog wel gehecht. Dit heeft ook als reden dat het gelaat goed doorbloed is en eventueel contaminatie wordt afgevoerd via het natuurlijke afweersysteem. ;)


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #5 Gepost op: 15 oktober 2003, 18:21:33
dus kan ik stellen als je een snee maakt in perfecte omstandigheden bv operatiekamer je langer dan 6 uur kan wachten.

max


Paul SEH

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 15 oktober 2003, 22:51:04
Niet te lang laten wachten maar zo snel mogelijk de wond sluiten. Als je kijkt naar de OK's die langer dan 6 uur duren, dan kan het natuurlijk wel. Maar we laten een wond niet expres open totdat we aan de tijd zitten.

De OK van de siameese tweeling die langer dan 24 uur duurde, is de huid dus ook veel later gesloten.


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #7 Gepost op: 19 oktober 2003, 00:42:32
Dan heb ik ook nog een vraag die binnen deze categorie valt. Wanneer plakken jullie een wond en wanneer nieten jullie?
Gebruik je nietjes overal of zijn er plaatsen waar je het moet laten? (Kan me bijvoorbeeld bij het gezicht iets voorstellen)
Ikzelf plak kleine wondjes vaak met Indermil, maar wanneer zou je nu beter nietjes kunnen gebruiken?


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #8 Gepost op: 19 oktober 2003, 21:16:25
Op de SEH gebruiken wij geen nietjes, ik ken dat alleen maar vanaf de OK (buik, knieën, heupen)

Op de SEH plakken wij kleine wondjes in de behaarde hoofdhuid met Histoacryl en (vooral bij kinderen) voor
wonden in het gelaat ed. Dermabond.

Dermabond is een mooi product, wel prijzig en zorgt voor een mooie wond genezing (prikt haast niet), volgens de instructie video werd  het ook op de OK gebruikt (plastisch chirurgie etc), en is het net zo sterk als een hechting ethylon 4.0.


Paul SEH

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 19 oktober 2003, 21:16:48
Plakken bij kleinere wonden en als en geen of weinig kans is op een infectie. Dus niet bij bijtwonden en geinfecteerde wonden. Niet doen we vaker bij grotere wonden. Gaat een stuk sneller dan hechten.
Het gezicht zoveel mogelijk proberen te plakken met steristips en wondlijm, zoals indermil, histoacryl of dermabond.