hechtingen

Auteur Topic: hechtingen  (gelezen 46863 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #10 Gepost op: 19 oktober 2003, 21:20:35
OK, bedankt voor jullie reachties. Bijtwonden ga ik sowieso mee naar een ziekenhuis.  kleine verwondingen kan ik zelf wel af. hoef ik de seh niet mee te belasten.


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #11 Gepost op: 20 oktober 2003, 20:25:01
Ik heb begrepen dat je met "geplakte" wonden water moet vermijden omdat er dan de kans bestaat dat de wondranden weer open gaan.
Bij hechtingen heb je binnen 24 uur sluiting van de huid en kun je - kort weliswaar - alweer onder de douche.
Wordt dat ook nog meegenomen in de overweging om te plakken of te hechten?
En plak je b.v. bij kinderen eerder dan bij volwassenen?!


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #12 Gepost op: 20 oktober 2003, 21:51:43
Ik heb begrepen dat je met "geplakte" wonden water moet vermijden omdat er dan de kans bestaat dat de wondranden weer open gaan.
Bij hechtingen heb je binnen 24 uur sluiting van de huid en kun je - kort weliswaar - alweer onder de douche.
Wordt dat ook nog meegenomen in de overweging om te plakken of te hechten?
En plak je b.v. bij kinderen eerder dan bij volwassenen?!

Bij kinderen probeer ik sowieso te plakken. en ik geef ook iedereen mee dat ze het 3 dagen niet nat mogen maken. Hoop maar dat ze dat onthouden als ze strontlaz.....s door mij geplakt zijn! :D


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #13 Gepost op: 21 oktober 2003, 14:19:46
Wij proberen kinderen ook altijd te plakken indien dit mogelijk is.
Het is een vrij snelle handeling en ik denk ook niet zo'n traumatische ervaring voor het kind.


Paul SEH

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 21 oktober 2003, 17:30:12
Als we het plakken met histoacryl dan moet de patient het 5 dagen droog houden. Maar volgens de leverancier mag het kortstondig nat worden.
Als we het plakken met dermabond dan mag de patient het wel kortsondig nat maken. Zoals effe snel douchen bijvoorbeeld.
Kinderen liever plakken dan hechten, is minder traumatisch.


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #15 Gepost op: 21 oktober 2003, 17:35:42
Als we het plakken met histoacryl dan moet de patient het 5 dagen droog houden. Maar volgens de leverancier mag het kortstondig nat worden.
Als we het plakken met dermabond dan mag de patient het wel kortsondig nat maken. Zoals effe snel douchen bijvoorbeeld.
Kinderen liever plakken dan hechten, is minder traumatisch.

Maar ik begrijp dus uit de diverse postings dat er meer geplakt dan geniet wordt? Het ging er mij eigenlijk een beetje om of je in sommige situaties verwondingen op het hoofd beter kon nieten dan plakken. Maar plakken is wel het meest patiënt vriendelijk.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #16 Gepost op: 21 oktober 2003, 21:14:37
Wonden op het hoofd nieten ken ik niet, alleen zoals ik eerder poste bij buik, knie en heup ok's.
ben benieuwd of er andere zijn die hier ervaring mee hebben


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #17 Gepost op: 22 oktober 2003, 17:12:48
hoi hoi,

thx voor de reactie's. goede vraag over het plakken van wonden. niet iets voor ehbo'ers maar wel intressant om te weten.

smeer je dan gewoon wat spul op de wondrand?? en druk je die dan tegen elkaar ofzo?

m.a.w. hoe gaat het plakken in zijn werk

max


Geertje

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 23 oktober 2003, 19:02:21
Wonden op het hoofd nieten ken ik niet, alleen zoals ik eerder poste bij buik, knie en heup ok's.
ben benieuwd of er andere zijn die hier ervaring mee hebben

Mijn neefje was gevallen en had een gat in z'n achterhoofd. Dit hebben ze bij de huisarts wel geniet.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #19 Gepost op: 23 oktober 2003, 22:21:45
Waarschijnlijk omdat het op z'n achterhoofd niet opvalt, of hij moet kaal worden...

Christian