hechtingen

Auteur Topic: hechtingen  (gelezen 46865 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Geertje

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 24 oktober 2003, 10:56:21
Maar ze zullen er ook nog een keer weer uitmoeten en bij gewone hechtingen hoeft dat niet altijd. En ik vraag me af of nietjes in het achterhoofd niet in de schedel vast komen te zitten. Je huid is daar heel dun.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #21 Gepost op: 24 oktober 2003, 20:50:54
Hoi Geertje,

De oplosbare hechtingen worden meestal gebruikt (Vicryl) op de sub cutis te sluiten en daarna wordt de wond verder gesloten met niet- oplosbare hechtingen (bijv. Ethylon) die er altijd weer uit gehaald moeten worden.

Goh, ik heb nu voor het eerst gehoord over een wond sluiten met nietjes op het hoofd!

groetjes


Paul SEH

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 28 oktober 2003, 21:42:51
Bij grote scalpeer verwondingen dan sluiten we deze op de SEH met nietjes alle andere met gewone hectingen of we plakken het.

Het plakken gaat als volgt in zijn werk. Je maakt de wond goed schoon en daarna goed droog. Dan breng je de wondranden naar elkaar toe zodat ze tegen elkaar vallen. Hier druppel je dan wat wondlijm op. De wondranden nu 20 tot 30 seconden tegen elkaar aanhouden totdat de lijm gedroogd is. Klaar is kees. Een kind kan de was doen.  :)
Na ongeveer 5 tot 7 dagen valt de lijm er vanzelf af en is de wond al primair aan elkaar gegroeid.


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #23 Gepost op: 29 oktober 2003, 20:09:54
thx voor jullie reactie's

max


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #24 Gepost op: 15 november 2003, 18:40:58
Lijmen is dan wel fijner voor een kind maar geneest de wond dan niet lelijker?
En volgens een huisarts die ik daar toevallig over hoorde geneest een wond die met nietjes gesloten wordt mooier (dan hechten).
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #25 Gepost op: 15 november 2003, 19:04:23
Lijmen is dan wel fijner voor een kind maar geneest de wond dan niet lelijker?
En volgens een huisarts die ik daar toevallig over hoorde geneest een wond die met nietjes gesloten wordt mooier (dan hechten).


Juist niet. nu hou je een dun streepje over zonder de prikgaatjes ernaast. Kijk bij echte gelaatsverwondingen neem ik het kind (En volwassene) mee naar de SEH. Mag de plast er even naar kijken.


Paul SEH

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 15 november 2003, 21:09:52
Hechten of nieten maakt voor het cosmetische niet zoveel uit. Lijme geeft een veel mooiere genezing dan hechten of nieten. Ook kan het vaak alleen al met steristrips (zwaluwstaartjes).


SEH pleeg

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
  • Spoedeisende Hulp is top !
    • Spoedeisende Hulp
Reactie #27 Gepost op: 18 november 2003, 00:21:31
Wij lijmen op onze afdeling met dermabond en histo acryl.
Bij gelaatsverwondingen lijmen we ip niet met histo acryl, omdat de paarse kleur hiervan mogelijk een blijvend paars streepje achterlaat.
Wat betreft cosmetisch, heb ik hele goede wondgenezing gezien bij lijmen, met een minimaal litteken, in tegenstelling tot hechten.
Spoedeisende Hulp Verpleegkundige Vlaardingen http://www.spoedeisendehulp.startkabel.nl


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #28 Gepost op: 29 november 2003, 12:48:09
N.A.V. Hechten.

ik heb een slactoffer gehad met een perforatie in zijn bovenlip. Kan je die ook lijmen of hechten en kan je die dan aan een kant hechten effin hoe doe je dat

ik hoor het wel weer

Max


Robert

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 29 november 2003, 16:56:00
Soms is het beter om atraumatisch of intracutaan te hechten. Vroegah werden er nogal eens op de behaarde hoofdhuid een krammetje gezet met een agravetang. Snel en effectief. Zie je niet meer!