De opkomst is inderdaad erg hard aan het gaan laatste tijd. Daarom is er een branchevereniging opgericht (http://www.darpas.nl) voor het professionele gebruik en inzet van deze toestellen. Enkele onderwerpen zijn een goede communicatie met IL&T, vergunningen, veiligheid etc etc.
Op korte termijn komt er aangepaste wetgeving die het hobby-vliegen met deze toestellen verboden stelt. Het blijft (goed) mogelijk om te vliegen met deze onbemande toestellen, echter dient men in het bezit te zijn van vergunningen en ontheffingen.
Darpas is een groep mensen welke een belangen vereniging hebben opgezet, maar deze hebben geen extra rechten. Is deels ook ter bescherming van hun eigen handel ivm. de wildgroei.
Er is momenteel bijv. ook een vereniging in oprichting die toestellen willen certificeren. Opgericht om dezelfde reden.
Jouw laatste regel is alleen van toepassing bij vluchten nabij groepen mensen / evenementen en fotografie.
Het hobby vliegen zelf -met name op daaartoe aangewezen locaties- zal niet verboden / gereguleerd worden (mits onder 25 kg) en onder 300 meter hoogte.
Momenteel valt het nog steeds onder de regeling modelvliegtiegen binnen de luchtvaartwet.
Uiteraard ben ik zelf 100% voor veiligheid, ik vlieg al 5 jaar met drones (ook in bezit van KNVVL brevet A voor modelvliegtuigen, luchtfotografie vergunning) en ken de gevaren als geen ander.
Maar ik zie dat erg veel mensen proberen hun eigen handel te beschermen middels allerei regels en verenigingen in het leven te roepen.
Ik zie dat het merendeel met illegale apparatuur vliegt. UHF zenders, niet CE "Bami" zenders, zelf gemodificeerde zenders, video zenders, FPV-brillen (voorwaarde is dat je je eigen toestel moet kunnen zien).
Dit kun je per direct bestraffen. Dan ben je 75% al kwijt. Maar dat wordt niet aangepakt. In plaats daarvan gaan we nog meer nieuwe regels verzinnen.
We kunnen drones nu aan regels gaan leggen.
Maar straks maakt iemand heli's met dezelfde functionaliteit (leg er gewoon een DJI Naza-H in) of met helium gevulde balonnen.