Interessant stukje op internet over drones in combinatie met de luchtvaart. Het is tegenwoordig al niet meer toegestaan met een drone de lucht in te gaan als hobbyfotograaf.
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/07/05/piloten-melden-meer-incidenten-met-drones-bijna-botsing-wordt-onderzocht/
En dat linkt weer door naar
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2013-17149.htmlIk heb geen drone en ben ook niet van plan er eentje aan te schaffen. Maar ik vind dit wel bijzonder. Als je het hobbymatig noemt, mag er een hoop. Ga je met exact hetzelfde stukje hardware vliegen om er 'baat' bij te hebben mag het opeens niet. Ja; je mag ontheffingen aanvragen bij ILent, maar ik gok erop dat je die alleen krijgt om boven lege weilanden te vliegen en foto's van Klaziena24 te maken.
Maar voor wetgeving het lijkt mij interessanter wat je ermee doet. Doe je dingen die gevaar opleveren voor andere mensen en/of hun bezittingen ? Hou je je aan de regels (het 'in zicht houden' van je drone bijvoorbeeld) ?
Anders gezegd: ik vind het een beetje krom dat beroepsmatig inzetten van drones verboden wordt, terwijl het hobbymatig gebruik ervan wordt overgelaten aan de 'zelfregulering'. M.i. is dit een stuk rechtsongelijkheid.
Als je je misdraagt met je drone moeten er sancties volgen. Maar of je dat in een hobbymatig of professioneel kader doet zou niet veel uit moeten maken. Sterker nog: het zou wel eens heel goed kunnen zijn dat de professional met betere spullen vliegt, en ook meer geoefend is in het gebruik ervan. Juist van een professional kan je bovendien een stuk inschattingsvermogen en zelfregulering verwachten, plus dat hij/zij zijn zaakjes waarschijnlijk op orde heeft t.a.v. verzekeringen en aansprakelijkheid.
Even doortrekken naar 'grond' fotografie, bijvoorbeeld. Als amateur mag jij net zo goed met een camera bij een incident staan en foto's maken als dat de professional dat mag. De laatste mag hoogstens meer, omdat hij bepaalde zaken heeft aangetoond en op basis daarvan een extra stukje vergunning heeft (de PPK) en dus binnen de lintjes mag.
In dit voorstel is het andersom: de puistige pubers mogen meer dan de professional. Vreemd. Vraag me af of dit ook stand gaat houden in een rechtszaal. Bovendien zijn er natuurlijk altijd mogelijkheden om hier omheen te komen.
Peen