Inmiddels wordt er vanuit de NVJ actie ondernomen:
Ik vind het toch opmerkelijk dat journalisten gelijk het grondrecht van vrije nieuwsgaring er gelijk weer bij moeten betrekken:
Het gebruik van drones door journalisten dient vanuit het grondrecht van vrije nieuwsgaring mogelijk te zijn.
Vroeger had men geen drones en kon men hun werk prima doen zonder deze apparatuur. Nu het er opeens is, valt het gelijk onder het grondrecht van vrije nieuwsgaring. Ik neem aan dat het ministerie deze regels niet voor niets heeft opgesteld, en ik zie niet in waarom journalisten opeens een uitzondering moeten krijgen. Ze beschikken over het algemeen niet over een bijzondere opleiding of training in het gebruik van drones en indien ze van mening zijn dat ze er gebruik van moeten mogen maken dan kunnen ze gewoon een ontheffing aanvragen. Regels zijn regels, en er valt prima op alle bestaande wijzes aan vrije nieuwsgaring te doen.
En toch begrijp ik de NVJ nog ook. Waar je vroeger een hoge heg of schutting plaatste, of op een PD voldoende had aan hoge zwarte schermen bied zo'n drone natuurlijk een uniek en haast niet af te schermen mogelijkheid tot filmen.