Middel hulpverlening (2 trams) 36 gewonden Parallelweg/Jacob Catsstraat - Den Haag 11-09-2012

Auteur Topic: Middel hulpverlening (2 trams) 36 gewonden Parallelweg/Jacob Catsstraat - Den Haag 11-09-2012  (gelezen 11117 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Verscheidene onderzoeken naar tramongeval

DEN HAAG - Naar de oorzaak van het tramongeval in Den Haag van dinsdagmorgen, lopen meerdere onderzoeken. Politie,en vervoersbedrijf HTM houden zich bezig met de vraag hoe het ongeluk kon gebeuren. Dat zegt een woordvoerder van de HTM.

Ook zijn mensen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid op de plaats van de aanrijding. Dinsdagmorgen botsten twee trams op elkaar op de Parallelweg bij de Jacob Catsstraat. Daarbij vielen 36 gewonden. Niemand raakte zwaargewond.
http://www.omroepwest.nl/nieuws/verscheidene-onderzoeken-naar-tramongeval


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Bij ongevallen in het openbaar vervoer zoals vandaag in Den Haag en Eindhoven zie je direct hoe kwetsbaar deze vorm van vervoer is. Grote aantallen slachtoffers met lichte of zware verwondingen zijn het gevolg.  

Ik blijf mij dan ook verbazen waarom staand vervoer is toegestaan. Ook ben ik verbaast over het niet dragen van gordels in bus, tram en trein. De snelheden waarmee gereden wordt liegen er vaak niet om. Ook de kracht van de massa (gewicht) is groot.

Tijd voor aanpassing van wetgeving?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085

Tijd voor aanpassing van wetgeving?

De wetgeving kan dan wel veranderd worden, maar op sommige plaatsen is het simpelweg onmogelijk om het (bus)vervoer zodanig in te richten dat iedereen kan zitten. Als je tussen 8 en 10 richting De Uithof (universiteitenterrein en ziekenhuizen Utrecht) moet vanaf Utrecht CS moet je jezelf naar binnen prakken in één van de dubbel gelede bussen. De bussen rijden af en aan en op de routes is simpelweg niet meer busverkeer mogelijk. Een andere manier om bij de Uithof te komen is er voor veel studenten niet...

Maar daar heb ik me ook al vaak zat over verbaasd: ik vermoed dat er in een volle bus met gemak 200 mensen gaan en de rijstijl van de chauffeurs wordt er niet bepaald voorzichtiger op. Als daar ook ooit een aanrijding plaatsvindt dan kunnen er heel veel gewonden gaan vallen ::)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Zullen we eens afwachten wie na 12 september verantwoordelijk wordt voor het openbaar vervoer?
Mss een persoon die niet zo met de spitsstroken en de snelheid bezig is?
Maar veiligheid in het openbaar vervoer, de snelwegen en voor de burgers wel hoog heeft staan.
En niet door een kvt een groep goed gemotiveerde mensen , die voor de mensen en dieren in hun gemeenschap gereed staan om zo nodig de goede hulp verlenen bij brand en andere incidenten.
Bij instappen begint de inzet.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
TV West Nieuws
Published on Sep 11, 2012 by omroepwest
EXTRA UITZENDING 11 september, 12.00 uur:

* Trambotsing lijn 11 en lijn 9 in Den Haag



Beelden van trambotsing Den Haag
Published on Sep 11, 2012 by omroepwest



Vader van slachtoffer trambotsing Den Haag
Published on Sep 11, 2012 by omroepwest
Samen sterk in de hulpverlening!


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
De wetgeving kan dan wel veranderd worden, maar op sommige plaatsen is het simpelweg onmogelijk om het (bus)vervoer zodanig in te richten dat iedereen kan zitten. Als je tussen 8 en 10 richting De Uithof (universiteitenterrein en ziekenhuizen Utrecht) moet vanaf Utrecht CS moet je jezelf naar binnen prakken in één van de dubbel gelede bussen. De bussen rijden af en aan en op de routes is simpelweg niet meer busverkeer mogelijk. Een andere manier om bij de Uithof te komen is er voor veel studenten niet...

Maar daar heb ik me ook al vaak zat over verbaasd: ik vermoed dat er in een volle bus met gemak 200 mensen gaan en de rijstijl van de chauffeurs wordt er niet bepaald voorzichtiger op. Als daar ook ooit een aanrijding plaatsvindt dan kunnen er heel veel gewonden gaan vallen ::)

Dus is het wachten op de grote klapper?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Dus is het wachten op de grote klapper?

Ik heb dezelfde opleiding gedaan als Danny nu doet en ik heb ook meer dan regelmatig in die bussen gezeten. Al die tijd heeft het mij verbaasd dat het zo vaak nog goed gaat. Natuurlijk vliegt of zwiert er wel eens iemand door de bus heen, maar die wordt vaak opgevangen door medepassagiers. Dat kan ook bijna niet anders als je als haringen in een ton zit ;)

Een aanrijding heb ik niet meegemaakt, maar wel een keer een noodstop. Een vrachtwagen reed door rood en aangezien je het als bus daar niet van gaat winnen, trapte de chauffeur vol op de rem. Voor de ingewijden: dit was op de Weg tot de Wetenschap (aka de racebaan), kruising Platolaan. Ik zat op een stoel voor een wielkast en de dame die achter mij óp de wielkast zat belandde voor mijn voeten op de grond. Met haar vlogen ook anderen door de bus. Een wonder dat er toen geen gewonden zijn gevallen. De rest van de rit is overigens nog nooit zo rustig en behoedzaam verlopen als die keer.

Dus ja Alexander, ik vrees inderdaad dat het wachten is op een ongeluk met een volle bus in de ochtendspits en alle gevolgen van dien...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Ik heb dezelfde opleiding gedaan als Danny nu doet en ik heb ook meer dan regelmatig in die bussen gezeten. Al die tijd heeft het mij verbaasd dat het zo vaak nog goed gaat. Natuurlijk vliegt of zwiert er wel eens iemand door de bus heen, maar die wordt vaak opgevangen door medepassagiers. Dat kan ook bijna niet anders als je als haringen in een ton zit ;)

Een aanrijding heb ik niet meegemaakt, maar wel een keer een noodstop. Een vrachtwagen reed door rood en aangezien je het als bus daar niet van gaat winnen, trapte de chauffeur vol op de rem. Voor de ingewijden: dit was op de Weg tot de Wetenschap (aka de racebaan), kruising Platolaan. Ik zat op een stoel voor een wielkast en de dame die achter mij óp de wielkast zat belandde voor mijn voeten op de grond. Met haar vlogen ook anderen door de bus. Een wonder dat er toen geen gewonden zijn gevallen. De rest van de rit is overigens nog nooit zo rustig en behoedzaam verlopen als die keer.

Dus ja Alexander, ik vrees inderdaad dat het wachten is op een ongeluk met een volle bus in de ochtendspits en alle gevolgen van dien...

Bijzonder eigenlijk.......commerciële belangen versus veiligheid. Laten we hopen dat die klapper nooit komt al hadden we er 2 vandaag.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Bijzonder eigenlijk.......commerciële belangen versus veiligheid.

Niets nieuws onder de zon toch? ;)
Kennelijk is het een acceptabel risico...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
trams botsen
Published on Sep 11, 2012 by districtacht
Den Haag -- Bij een aanrijding tussen twee trams in Den Haag zijn dinsdag 9 september 36 mensen gewonden geraakt, meldt de HTM. Het ongeluk gebeurde om 09.49 uur op de splitsing van de Parallelweg met de Jacob Catsstraat. Een tram botste achter op een andere tram
Samen sterk in de hulpverlening!