Ongeval (vrachtwagen tegen stadsbus) 26 gewonden Torenallee - Eindhoven 11-09-2012

Auteur Topic: Ongeval (vrachtwagen tegen stadsbus) 26 gewonden Torenallee - Eindhoven 11-09-2012  (gelezen 8513 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
De kosten zullen dan inderdaad de pan uitschieten en de mensen weer de auto in. De kosten moeten toch weer worden verhaalt op de gebruiker. Echter overal waar je vrijliggende busbanen ziet zie ik geen controle op de gereden snelheid. In Almere heb ik eens een  karretje neergezet langs de busbaan die de snelheid gelijk op een bord liet zien. In plaats van dat connexion dit ter harte nam wilde men hebben dat ik hem snel weg haalde omdat de mensen in de bus ineens klaagden dat de chauffeur te hard reed..... de politie die ter plaatse kwam heeft in mijn bijzijn de eerste vijf bussen nog wel met de radar gecontroleerd en bekeurd.

Maar die snelheid vind ik inderdaad vreemd, een vrachtauto met commercieel belang en veel minderwaardige lading mag maar 80km/h, een bus vol met mensen mag 100km/h.
Lading is te verzekeren, mensenlevens krijg je er niet mee terug.

Of de snelheid veilig is moeten de deskundige maar beoordelen. Wel is het vreemd dat iedereen los zit of staat. Bij een noodstop of kleine aanrijding op lage snelheid vliegen de mensen al door de bus/tram/trein. Laat staan als de snelheid nog hoger is. Het is zo gek als je dat bekijkt met het verplicht dragen van een gordel in je auto.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Is er geen SIGMA ingezet? Lijkt mij aangezien het aantal betrokken personen wel gewenst?
SIGMA is niet ingezet en ook niet opgeroepen, daar er gering aantal T1 en T2 slachtoffers waren en er voldoende zorgcapaciteit aanwezig was.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Volgens mij is de snelheid in een bus zonder gordels begrenst tot 80 en met gordels tot 100 (maar kan het mis hebben). Wat je ook moet bedenken is het feit dat ook al heb je gordels in de bus, hoeveel mensen doen die om? In de touringcar bussen zitten gordels maar ik ken niemand (ja ook ik niet) die ze om doet. Het is toch vaak een gevoel van veiligheid die mensen hebben in de bus (er zit een goede chauffeur die let wel op; Zo'n groot voertuig die valt wel op dus er zal niks gebeuren etc), want ga maar na hoe vaak heb je in een bus gezeten die een ongeval kreeg. Ik zelf heb dit maar 1 maal meegemaakt en dat terwijl ik 8 jaar als scholier/student dagelijks met de bus heb gereist en nog regelmatig voor men werk in de bus zit.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Volgens mij is de snelheid in een bus zonder gordels begrenst tot 80 en met gordels tot 100 (maar kan het mis hebben). Wat je ook moet bedenken is het feit dat ook al heb je gordels in de bus, hoeveel mensen doen die om? In de touringcar bussen zitten gordels maar ik ken niemand (ja ook ik niet) die ze om doet. Het is toch vaak een gevoel van veiligheid die mensen hebben in de bus (er zit een goede chauffeur die let wel op; Zo'n groot voertuig die valt wel op dus er zal niks gebeuren etc), want ga maar na hoe vaak heb je in een bus gezeten die een ongeval kreeg. Ik zelf heb dit maar 1 maal meegemaakt en dat terwijl ik 8 jaar als scholier/student dagelijks met de bus heb gereist en nog regelmatig voor men werk in de bus zit.

Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst denk ik dan maar.......

Er is denk ik veel te voorkomen door ze wel om te doen.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
In de touringcar bussen zitten gordels maar ik ken niemand (ja ook ik niet) die ze om doet.
Dat is anders wel verplicht, tenzij vervoer van staande passagiers is toegestaan of binnen de bebouwde kom de bus is ingezet voor stads- of streekvervoer volgens dienstregeling:

Citaat
RVV1990, Artikel 59a
1.   Bestuurders van een autobus en hun passagiers van 3 jaar of ouder gebruiken de autogordel of het kinderbeveiligingssysteem waarmee de autobus is uitgerust, wanneer zij zich op hun zitplaats bevinden en het voertuig deelneemt aan het verkeer.
2.   Passagiers van een autobus die in beweging is, wordt meegedeeld dat het verplicht is gebruik te maken van het in het eerste lid genoemde beveiligingsysteem wanneer zij zich op hun zitplaats bevinden en het voertuig deelneemt aan het verkeer. Deze mededeling gebeurt op één of meer van de volgende manieren:
a.   door de bestuurder, de conducteur, de reisleider of een als groepsleider aangewezen persoon;
b.   door audiovisuele middelen;
c.   door opschriften of het volgende pictogram:

 Het pictogram wordt bij gebruikmaking daarvan duidelijk op iedere zitplaats aangebracht.
3.   In afwijking van het eerste lid behoeven passagiers van autobussen waarin het vervoer van staande passagiers is toegestaan geen beveiligingssysteem te gebruiken en behoeven passagiers van autobussen die volgens een dienstregeling stads- of streekvervoer uitvoeren binnen de bebouwde kom geen beveiligingssysteem te gebruiken.
4.   Het is bestuurders van een autobus verboden passagiers jonger dan 12 jaren te vervoeren op een andere wijze dan in dit artikel is voorgeschreven.
5.   Het eerste lid geldt niet voor passagiers die gebruik maken van een ligplaats. Deze passagiers maken, indien beschikbaar, gebruik van de daarvoor bestemde veiligheidsvoorziening die deel uitmaakt van het voertuig of van het systeem waarmee de ligplaats aan de vloer van het voertuig is bevestigd.

Op het niet dragen van de autogordel in de bus staat een boete van EUR 120 (feit R535p).


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Misschien moeten we ook even realistisch nadenken. Het is al weer een jaar of drie geleden dat ik voor het laatst met een bus reed, maar goed kan wel uit ervaring spreken.

Binnen de bebouwde kom is er ongeveer elke 100-150 meter een halte. De gemiddelde passagier reist ongeveer 1 km. met een bus mee. Tegen de tijd dat die zit en de gordel om heeft, is hij bij zijn uitstap halte. Buiten de bebouwde kom wordt het ongeveer elke 3-5 km tussen de haltes, daar zijn de snelheden hoger en wordt eea. al iets realistischer, maar zelfs dan. De T100 bus, die 100 mag ipv. 80, moet voorzien zijn van gordels en er mogen geen staande passagiers vervoerd worden, hierbij is er geen onderscheid tussen touringcar en ov bus.

Ook capaciteit speelt mee. Van een gelede bus is de capaciteit 149 passagiers, waarvan 52 zittende... (cijfers: Mercedes Citaro, uit mijn hoofd) Er gaat geen rendabel openbaar vervoer mogelijk zijn met 52 passagiers zittend in een 18 meter bus. Daarnaast is de zituimte tussen de bankjes klein, juist om te voorkomen dat passagiers daadwerkelijk door de bus vliegen. Ik heb in elf jaar bus rijden maar een passagier gehad die echt van zijn stoel kwam tijdens een noodremming. En dat kwam omdat hij eigenlijk te klein was om alleen op een zitplaats te zitten.

Als ik kijk naar het ongeval hier (SPECULAAS, gebaseerd op elf jaar busbesturen!!!) heeft de bus een tik gekregen, is uitgeweken en heeft daarbij een stoeprand en een verkeerslicht geraakt. Zoals op de foto's duidelijk te zien is, zijn daarbij ruiten versplinterd. Dit is normaal voor het type veiligheids glas. Nadeel daarvan is dat er een regen van glas door de bus gaat en dat komt in ogen, kleding etc. terecht. de carrosserie van de bus en ook de binnenkant van de bus is niet vervormd. Bij de noodremming zullen mensen met neus, voorhoofd ed. tegen de zittingen/glazen afscheiding voor hun komen.
Digitaal onderzoek


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Misschien moeten we ook even realistisch nadenken. Het is al weer een jaar of drie geleden dat ik voor het laatst met een bus reed, maar goed kan wel uit ervaring spreken.

Binnen de bebouwde kom is er ongeveer elke 100-150 meter een halte. De gemiddelde passagier reist ongeveer 1 km. met een bus mee. Tegen de tijd dat die zit en de gordel om heeft, is hij bij zijn uitstap halte. Buiten de bebouwde kom wordt het ongeveer elke 3-5 km tussen de haltes, daar zijn de snelheden hoger en wordt eea. al iets realistischer, maar zelfs dan. De T100 bus, die 100 mag ipv. 80, moet voorzien zijn van gordels en er mogen geen staande passagiers vervoerd worden, hierbij is er geen onderscheid tussen touringcar en ov bus.

Ook capaciteit speelt mee. Van een gelede bus is de capaciteit 149 passagiers, waarvan 52 zittende... (cijfers: Mercedes Citaro, uit mijn hoofd) Er gaat geen rendabel openbaar vervoer mogelijk zijn met 52 passagiers zittend in een 18 meter bus. Daarnaast is de zituimte tussen de bankjes klein, juist om te voorkomen dat passagiers daadwerkelijk door de bus vliegen. Ik heb in elf jaar bus rijden maar een passagier gehad die echt van zijn stoel kwam tijdens een noodremming. En dat kwam omdat hij eigenlijk te klein was om alleen op een zitplaats te zitten.

Als ik kijk naar het ongeval hier (SPECULAAS, gebaseerd op elf jaar busbesturen!!!) heeft de bus een tik gekregen, is uitgeweken en heeft daarbij een stoeprand en een verkeerslicht geraakt. Zoals op de foto's duidelijk te zien is, zijn daarbij ruiten versplinterd. Dit is normaal voor het type veiligheids glas. Nadeel daarvan is dat er een regen van glas door de bus gaat en dat komt in ogen, kleding etc. terecht. de carrosserie van de bus en ook de binnenkant van de bus is niet vervormd. Bij de noodremming zullen mensen met neus, voorhoofd ed. tegen de zittingen/glazen afscheiding voor hun komen.

Even de knuppel in het hoenderhok gooien  >:D

Ik rij al 23 jaar auto en heb nog nooit een ongeval gehad. Ik heb vele jaren gehad dat ik 50.000 km per jaar reed en daarbij ook nog heel wat kilometers met blauwe lampen en sirene. Ik ben dus denk ik best wel een goede en veilige rijder. Waarom moet ik in de auto dan wel een gordel om, ook al is het maar een stukje van 100 meter?

Statisch en uit wetenschappelijk onderzoek is toch gebleken dat het dragen van gordels veel veiliger is? Als ik dus kijk naar de veiligheid in bus/tram/trein snap ik echt niet dat mensen zonder gordel en zelfs staand vervoerd mogen worden. De snelheden zijn hoog genoeg om bij een aanrijding in welke vorm dan ook te zorgen voor veel gewonden.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Dus veiligheid is ondergeschikt aan de commerciële belangen?

Veiligheid staat niet boven alles, anders hadden we nu op elke hoek van de straat een volledig geoutilleerde brandweerkazerne, ambulancepost en politiebureau.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Even de knuppel in het hoenderhok gooien  >:D

Ik rij al 23 jaar auto en heb nog nooit een ongeval gehad. Ik heb vele jaren gehad dat ik 50.000 km per jaar reed en daarbij ook nog heel wat kilometers met blauwe lampen en sirene. Ik ben dus denk ik best wel een goede en veilige rijder. Waarom moet ik in de auto dan wel een gordel om, ook al is het maar een stukje van 100 meter?

Statisch en uit wetenschappelijk onderzoek is toch gebleken dat het dragen van gordels veel veiliger is? Als ik dus kijk naar de veiligheid in bus/tram/trein snap ik echt niet dat mensen zonder gordel en zelfs staand vervoerd mogen worden. De snelheden zijn hoog genoeg om bij een aanrijding in welke vorm dan ook te zorgen voor veel gewonden.

Ik gooi hem even terug hoor.  >:D ( en we gaan nu serieus off topic) Omdat de wetgever het zo voorschrijft.

Ik zeg nergens iets over veilig/onveilig rijden door de chauffeur. Daar zijn hele onderzoeken naar gedaan. Ik heb het over realistisch gordel gebruik door passagiers in het ov en dat onderbouw ik met eigen ervaringen. Het idee achter de gordel is dat de passagier op z'n plaats blijft, daar zijn we het over eens. Toch is de heupgordel uit de auto verdwenen en vervangen door de driepunts gordel. In de bus wordt de heupgordel gebruikt om de passagier in de buurt van zijn zitplaats te houden. De constructeur heeft bedacht dat hetzelde te bereiken is door de ruimte tussen de stoelen klein te maken.

Ik geloof niet dat het verplicht stellen van gordels in het openbaar vervoer in Nederland a) realistisch is en b) een serieuze bijdrage levert aan het verminderen van letsel bij passagiers van in ov bus kijkende naar de voorkomende ongevallen met ov bussen.
Digitaal onderzoek


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
In een gewone 12 meter bus heb je een zitcapaciteit van +/- 30 tot 40, en een 50 tal staanplaatsen...

Gordels is dus niet echt mogelijk. Bovendien zal bij een crash (meest voorkomend is dat de bus tegen een personenwagen rijdt) de bus door zijn gewicht en massa eerder de auto wegduwen dan zelf snel te vertragen...

Knalt de bus op een hard voorwerp op een vrachtwagen heb je een ander verhaal denk ik.