Dus veiligheid is ondergeschikt aan de commerciële belangen?
Ik denk Alexander, dat in dit geval de schaal heel ver doorslaat naar commerciële belangen. Wat kost het om alle bussen te voorzien en wat levert het de vervoerder op. Het antwoord is simpel. Helemaal niets. Als er iets gebeurd, is het toch een verzekeringsverhaal. Verkeerde gedachtegang? voor de gewone burger misschien wel, maar voor de vervoerder dus niet.
Zo zijn er meerdere factoren te noemen, welke als excuus gebruikt kunnen worden. te krappe schema's, tijdsdruk, wegwerkzaamheden, ga zomaar door.
Ik ken de situatie daar en ik verbaas mij erover dat dit nog niet eerder gebeurd is.
snelheid te hoog, macht der gewoonte om snelheid niet te verlagen, daar stadsbussen (in de meeste gevallen) op de busbanen automatisch een groene golf hebben. Hierdoor wordt er gewoon minder alert op overige verkeer gelet. Ik heb het zelf meegemaakt dat de bus verderop op de busbaan richting airport door rood reed omdat de chauffeur gewent was om vrije baan te hebben en dat gebeurde op dat moment niet.
Of dit de oorzaak van dit ongeval is, weet ik niet, daar hebben we de experts van de VOA voor om het uit te zoeken.