Ongeval (vrachtwagen tegen stadsbus) 26 gewonden Torenallee - Eindhoven 11-09-2012

Auteur Topic: Ongeval (vrachtwagen tegen stadsbus) 26 gewonden Torenallee - Eindhoven 11-09-2012  (gelezen 8520 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Bij ongevallen in het openbaar vervoer zoals vandaag in Den Haag en Eindhoven zie je direct hoe kwetsbaar deze vorm van vervoer is. Grote aantallen slachtoffers met lichte of zware verwondingen zijn het gevolg.  

Ik blijf mij dan ook verbazen waarom staand vervoer is toegestaan. Ook ben ik verbaast over het niet dragen van gordels in bus, tram en trein. De snelheden waarmee gereden wordt liegen er vaak niet om. Ook de kracht van de massa (gewicht) is groot.

Tijd voor aanpassing van wetgeving?

Wellicht, maar het kosten/haalbaarheidsplaatje is ernstig negatief. Alleen de capaciteitsproblemen die zullen ontstaan zijn al genoeg reden voor een heel lang traject voor deze wet werkelijkheid kan worden.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Wellicht, maar het kosten/haalbaarheidsplaatje is ernstig negatief. Alleen de capaciteitsproblemen die zullen ontstaan zijn al genoeg reden voor een heel lang traject voor deze wet werkelijkheid kan worden.

Dus veiligheid is ondergeschikt aan de commerciële belangen?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Dus veiligheid is ondergeschikt aan de commerciële belangen?

in het geval van openbaar vervoer kennelijk wel...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Dus veiligheid is ondergeschikt aan de commerciële belangen?
Ik denk Alexander, dat in dit geval de schaal heel ver doorslaat naar commerciële belangen. Wat kost het om alle bussen te voorzien en wat levert het de vervoerder op. Het antwoord is simpel. Helemaal niets. Als er iets gebeurd, is het toch een verzekeringsverhaal. Verkeerde gedachtegang? voor de gewone burger misschien wel, maar voor de vervoerder dus niet.
Zo zijn er meerdere factoren te noemen, welke als excuus gebruikt kunnen worden. te krappe schema's, tijdsdruk, wegwerkzaamheden, ga zomaar door.

Ik ken de situatie daar en ik verbaas mij erover dat dit nog niet eerder gebeurd is.
snelheid te hoog, macht der gewoonte om snelheid niet te verlagen, daar stadsbussen (in de meeste gevallen) op de busbanen automatisch een groene golf hebben. Hierdoor wordt er gewoon minder alert op overige verkeer gelet. Ik heb het zelf meegemaakt dat de bus verderop op de busbaan richting airport door rood reed omdat de chauffeur gewent was om vrije baan te hebben en dat gebeurde op dat moment niet.

Of dit de oorzaak van dit ongeval is, weet ik niet, daar hebben we de experts van de VOA voor om het uit te zoeken. 98uiye
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Ik denk Alexander, dat in dit geval de schaal heel ver doorslaat naar commerciële belangen. Wat kost het om alle bussen te voorzien en wat levert het de vervoerder op. Het antwoord is simpel. Helemaal niets. Als er iets gebeurd, is het toch een verzekeringsverhaal. Verkeerde gedachtegang? voor de gewone burger misschien wel, maar voor de vervoerder dus niet.
Zo zijn er meerdere factoren te noemen, welke als excuus gebruikt kunnen worden. te krappe schema's, tijdsdruk, wegwerkzaamheden, ga zomaar door.

Ik ken de situatie daar en ik verbaas mij erover dat dit nog niet eerder gebeurd is.
snelheid te hoog, macht der gewoonte om snelheid niet te verlagen, daar stadsbussen (in de meeste gevallen) op de busbanen automatisch een groene golf hebben. Hierdoor wordt er gewoon minder alert op overige verkeer gelet. Ik heb het zelf meegemaakt dat de bus verderop op de busbaan richting airport door rood reed omdat de chauffeur gewent was om vrije baan te hebben en dat gebeurde op dat moment niet.

Of dit de oorzaak van dit ongeval is, weet ik niet, daar hebben we de experts van de VOA voor om het uit te zoeken. 98uiye

Dan is het dus wachten op de volgende grote klapper ergens in Nederland. Bijzonder eigenlijk want overal proberen we iets te doen aan veiligheid maar blijkbaar valt het openbaar vervoer daar buiten.

Als er in 1 bedrijf tientallen gewonden vallen bij een ongeval dan staan de inspecties en Justitie in rijen voor de deur.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Dan is het dus wachten op de volgende grote klapper ergens in Nederland. Bijzonder eigenlijk want overal proberen we iets te doen aan veiligheid maar blijkbaar valt het openbaar vervoer daar buiten.

Als er in 1 bedrijf tientallen gewonden vallen bij een ongeval dan staan de inspecties en Justitie in rijen voor de deur.

Ik denk dat ik, met jou kennis en ervaring hier geen antwoord op hoe te geven, of wel  O0
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Ik denk dat ik, met jou kennis en ervaring hier geen antwoord op hoe te geven, of wel  O0

Ik geloof niet dat wij veel van mening verschillen......toch?!  ;)
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Lifc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Reddingsbrigade EHBO, AED-cursus
Is er geen SIGMA ingezet? Lijkt mij aangezien het aantal betrokken personen wel gewenst?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
De kosten zullen dan inderdaad de pan uitschieten en de mensen weer de auto in. De kosten moeten toch weer worden verhaalt op de gebruiker. Echter overal waar je vrijliggende busbanen ziet zie ik geen controle op de gereden snelheid. In Almere heb ik eens een  karretje neergezet langs de busbaan die de snelheid gelijk op een bord liet zien. In plaats van dat connexion dit ter harte nam wilde men hebben dat ik hem snel weg haalde omdat de mensen in de bus ineens klaagden dat de chauffeur te hard reed..... de politie die ter plaatse kwam heeft in mijn bijzijn de eerste vijf bussen nog wel met de radar gecontroleerd en bekeurd.

Maar die snelheid vind ik inderdaad vreemd, een vrachtauto met commercieel belang en veel minderwaardige lading mag maar 80km/h, een bus vol met mensen mag 100km/h.
Lading is te verzekeren, mensenlevens krijg je er niet mee terug.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Is er geen SIGMA ingezet? Lijkt mij aangezien het aantal betrokken personen wel gewenst?

De lichter gewonden zijn in het naastgelegen gebouw de zgn apparatenfabriek opgevangen en waar nodig medisch verzorgd.Het ging veelal om snijwondjes tgv rondvliegend glas.
Hierna zijn de mensen per bus overgebracht naar de busremise aan de Dr Dorgelolaan voor verdere afhandeling,slachtofferhulp en een bakkie koffie.
Gegeven de opkomsttijd van de Sigma was hun inzet hier niet noodzakelijk.